»اطلاعیه :
انجمن دانشگاهی توسعه علمی و فرهنگی عتبات عالیات

پیام پزشکی (۱۰): چی بپوشیم و چی برداریم پزشکی!

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

پیام (۱۰): چی برداریم و چی بپوشیم؟

سلام دوستان، خدا قوت، خسته پیاده‌روی‌های روزانه نباشید ان شاء الله. کم مونده فقط روزنامه‌های کثیر الانتشار کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی و موتورسیکلت و …  روگزارش بدن و اعلام کنن که: “در یه حرکت کم سابقه چند روزی است که همه  دانشجویان با پای پیاده به دانشگاه‌های محل تحصیل خود عزیمت می‌کنند!! و همه مسوولین امر به دنبال تشخیص علت این واقعه کم نظیر می‌باشند.” البته خیلی خوشحال نشید، قبل از این که این روزنامه بتونه خبرش رو چاپ کنه، فهمیدن دنبال نشر اکاذیب بوده، زودی تعطیلش کردن!!!!

ما با بقیه کار نداریم میگن چی بیارید و چی نیارید و چقدر جا دارید برای وسایل هاتون….. ما این چیزهایی رو که میگیم بیارید و میخوایم. ما مثل معلمهای بهداشت میایم وسایلتون رو چک میکنیم، گفته باشم!! قضیه آمپول رو که یادتون هست، آمپول و دکترهایی که هستند و والدینی که نیستند!! ما با دیدگاه پزشکی در مورد این وسایل صحبت میکنیم استفاده های دیگه اش با خودتون.

  1. دمپایی پلاستیکی ساده چون بدون استثناء در هر دو حسینیه، و موقع‌های استراحت در پیاده روی و البته در مواقع اورژانسی بهش احتیاج پیدا می‌کنید با ویژگی های زیر البته:

یه شماره بزرگ تر از شماره پاتون باشه(چون وقتی مجبور میشید یه پانسمانی، یه باند کشی چیزی رو استفاده کنید پاتون دیگه تو کفش جا نمیشه و دمپایی هم قاعدتا باید بزرگ تر باشه که بتونید با پای باند پیچی شده بپوشیدیش.

سبک باشه، چون وقتی کفش پاتونه قاعدتا دمپایی تو کوله تونه دیگه!

به هیچ وجه دمپایی کفشی زنونه، دمپایی ابری نباشه.

از این دمپایی های شل و وارفته هم نباشه که پا توش به هر جهتی دلش میخواد و نمیخواد بچرخه، که پیچ خوردگی پا اتفاق نیفته!

یه کلام: پلاستیکی، ساده، سبک، محکم و یه شماره بزرگ تر

  1. لیوان ترجیحا در دار

به شدت در هر دو حسینیه بهش احتیاج خواهید داشت برای خوردن چای و آب و …. در داشته باشه که بشه توش جوشونده دم اورد، یا آب رو توش نگه داشت بدون این که آلوده بشه، تاکید می‌کنیم که سبک هم باشه، دیگه نرید از این ماگ های غول پیکر سنگین بذارید تو کوله‌تون بردارید بیارید!!!

  1. یه قاشق: قاعدتا معلومه برای چی دیگه!

 

  1. چفیه هم برای خواهران و هم برادران

به دلایل ریزگردها، ریزگرد که چه عرض کنم، درشت گردهای کشورعراق!! خب قاعدتا یه راهش اینه که مدام ماسک بزنید، ماسک های یکبار مصرف که هر ۱۵ دقیقه باید عوض بشن که یه چیزی نزدیک به پنجاه تا روزانه میشه، پس قاعدتا راهش این نیست، یه راه دیگه اش که باز هم این نیست استفاده از ماسک های فیلتر داره که مدت طولانی تری میشه ازشون استفاده کرد که پونزده هزار تومنی قیمتش میشه، خب کی میتونه اون ماسک رو در این مدت طولانی تحمل کنه چون میچسبه بصورت و خیلی هم بزرگه…. بنابراین چفیه وسیله مناسبی برای محافظت خود از گرد و غیارهاست.

ضمن اینکه برای بستن ناحیه کمر حین پیاده روی هم خیلی به کار میاد،  و در هوای گرمهم میتونید خیسش کنید و بنذازید روی سرتون که خنک بشید و خودتون رو از گرمازدگی نجات بدید.

  1. چادر عربی یا ملی برای خواهران

خواهران برای این که راحت تر باشند، چون میخوان از کوله هم استفاده کنند بهتر چادرهای جلوبسته آستین دار استفاده کنند که راحت تر باشن.

  1. لباس خنک و سبک و آزاد

لباس‌های پلاستیکی، تنگ و چسبان تو اون گرما احتمال عرق سوز شدن رو افزایش می‌دهند پس به خودتون رحم کنید. به هیچ وجه شلوار لی و جین نپوشید، پوشیدن همانا، عرق سوز شدن همانا، پیاده‌روی تون به یه حادثه دردناک تبدیل شدن همانا.

  1. کفش و جوراب مناسب: که قبلا توضیح دادیم!

  1. کمی دارو و تجهیزات:

۱) هر گونه دارویی که برای بیماری خاص مصرف می‌کنید مثلا برای کم کاری و پرکاری تیروئید، مشکلات دریچه قلب، آسم و …. به تعداد کمی بیشتر از تعداد روزهای سفر، ۲) یه کم پنبه به اندازه یک مشت، ۳) باند کشی (ترجیحا دو عدد) ۴) چند عدد قرص سرماخوردگی ۵) سه تا چهار عدد مسکن از هر نوعی که معمولا برای تسکین دردتون استفاده می‌کنید.۶) آمپول ویتامین ب ۱۲ و ب کمپلکس و سرنگ ۵ سی سی ۷) همه خواهران، یک برگه مفنامیک اسید ۸) اگر معمولا زیاد دچار عرق سوز میشوید پماد بتامتازون و یا کالاندولا و یا تریامسینولون ان ان۹) برای دردهای عضلانی هم اگر میخواهید پمادی تهیه کنید رزماری و متیل سالسیلات گزینه های بهتری نسبت به پیروکسیکام و دیکلوفناک هستند البته اگر از بوش بدتون نمیاد.

به همراه داشتن مورد ۱ تا ۷ الزامی است اما ۸ و ۹ رو هر کسی دوست داشت بیاره، ما همراهمون هست.

(همه داروهایی که نام بردیم رو بدون نسخه پزشک با مراجعه به داروخانه میتونید تهیه کنید)

  1. قسمت خوشمزه چی بیاوریم پزشکی

دانه های روغنی مثل گردو، پسته و بادام و …. بعد ما اینو میگیم طرف میره برای خودش از هر کدوم سه چهار کیلو میخره برمیداره میاره!!!! بابا یه کم از هر کدوم.

آلو خورشتی یا برگه زردآلو، مویز و انجیر برای رفع یبوست مسافرتی که خیلی شایع است، خیلی کمک میکنه، خواهشا با خودتون میارید از همون ابتدای سفر کم کم در وعده های غذایی خودتون استفاده کنید، آخه بعضی ها این چیزها رو برای خوشحال کردن خودشون میارن، مثلا خیلی دیگه میخوان بهشون خوش بگذره و به خودشون جایزه بدن از این چیزها میخورن!

 بیسکویت و کیک سه چهار تا دونه، که نگه دارید برای مسیر پیاده روی که اگر خیلی کج سلیقه بودید و نتونستید از غذاهای خوشمزه مردم عراق بخورید گرسنه نمونید و البته بعضی هایی که به ادویه جات محلی حساسیت دارن هم شاید مجبور بشن از اون بیسکویت های خودشون بخورن!

یه تکه کوچک نبات (حرف گوش بدید حالا سه کیلو نبات برندارید بیارید، همون یه تیکه بسه!)

یه مقدار خیلی خیلی کم، نمک.

  1. مسواک و خمیردندون؛ حالا یه عده میرن همین شب قبل از سفر یه خمیردندون خانواده میخرن که نو باشه، اتفاقا یه خمیردندون کوچک بردارید که نصفش هم استفاده شده باشه که وزن بارتون کم بشه، نمیخوایم که کلاس بذاریم برای همدیگه!

    پیام پزشکی قبلی را از لینک زیر مشاهده نمایید.

 

پیام پزشکی (۹): چی بخوریم و چی نخوریم!؟

 

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “پیام پزشکی (۱۰): چی بپوشیم و چی برداریم پزشکی!”

قالب وردپرس