»اطلاعیه :
انجمن دانشگاهی توسعه علمی و فرهنگی عتبات عالیات

پیام پزشکی (۶): تاول‌های دوست داشتنی!!

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

تاول نوعی ضایعه پوستی‏ است . تورم کیسه ای شکل کوچک حاوی مایع آبکی (سرم) و گاه خون یا چرک در داخل یا زیر پوست است که باعث ایجاد یک منطقه دردناک و متورم در پوست می‌شود.

مهمترین علت تاول، اصطکاک و سایش نامناسب بین پوست و کفش و یا هر چیزی است که با پا در تماس است، این تماس و سایش مکرر موجب می شود لایه رویی پوست از لایه زیرین جدا شود. با جداشدن این دو لایه از یکدیگر، بین آن‌ها مایع بافتی جمع شده و تاول به وجود می‌آید.

پیشگیری از بروز تاول پوستی:

  1. کفش مناسب بپوشید.
  2. سفر، جای نو کردن کفش و دمپایی نیست، اگر احیانا نوش رو خریدید حداقل دو هفته قبل از سفر هر روز بپوشید و باهاش پیاده‌روی کنید تا مشخص بشه که به پاتون فشار میاره یا نه و یا حداقل جا باز کنه.
  3. جوراب نخی بپوشید.
  4. در فواصل پیاده‌روی مثلا هر دو تا سه ساعت کفش‌ها و جوراب‌های خود را خارج کنید و پاهای خود را به ویژه نقاطی را که احتمال فشار بیشتر است به آرامی ماساژ بدهید.
  5. استفاده از حنا (ما میاریم براتون ان شاالله، دوست داشتید می‌تونید حنا بذارید مثل شب‌های عملیات در دفاع مقدس)

راه های بهبود تاول پوستی:

  1. تاول را دستکاری نکنید و جداً از ترکاندن تاول‌های پوستی خودداری کنید. در واقع خود تاول پانسمان خودش است پس پانسمان را پاره نکنید!!
  2. اگر چیزی پوست روی تاول را پاره کرد، پوست را بر روی آن برگردانید تا از زخم آن محافظت کند.
  3. محل تاول را خشک و  تمیز نگه دارید.
  4. هرگز روی تاول را نپوشانید، مگر در صورتی که در معرض سایش با چیزی مثل کفش باشد. در این صورت می‌توانید با پنبه یا بانداژ شل روی آن را ببندید که البته باید بانداژ را مرتبا تعویض کنید. بنابراین در طول راه بانداژ باشد و در مواقعی که در موکب‌ها و یا حسینیه محل استقرار هستید، روی آن را باز بگذارید.
  5. اگر تاول‌ها کوچکند سعی کنید با انجام یه پانسمان خیلی کوچک باز هم کفش بپوشید اما اگر تاول بزرگ است و یا تعداد تاول‌ها زیاد است تاول ها رو پانسمان کنید و دمپایی بپوشید.
  6. با استراحت کردن به موقع و آزادکردن نقاط تحت فشار، به پاهایتان استراحت دهید این نکته هم پیشگیری از تاول است و هم بهبود سریع‌تر تاولی که ایجاد شده.
  7. همیشه قبل از دست زدن به تاول دست‌هایتان را خوب با آب و صابون بشویید.
  8. روی تاول را فشار ندهید. بهترین کار برای دور کردن فشار از روی تاول‌های پا، گذاشتن یه مقدار پنبه روی ناحیه تاول است.
  9. وقتی تاول سالم هست و پاره نشده باید از پماد زینک اکساید استفاده بشه تا به خشک شدن تاول کمک کنه ولی وقتی تاول پاره شده از پماد موپیروسین یا تتراسایکلین استفاده بشه که عفونت نکنه. نگران نباشید داروها رو ما در اختیارتون میذاریم ان شاء الله.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:

  1. تاول‌ها چرکی، قرمز، داغ یا دردناک بشوند.
  2. تاول‌هایی با قطر بزرگ‌تر از پنج‌ سانتی‌متر پیدا شده‌اند.
  3. تاول در ناحیه زیر ناخن‌هاست و با بزرگ شدنش احتمال جدا شدن ناخن از بستر ناخن وجود داره.

اینجاست که پزشک تصمیم میگیره تاول رو تخلیه کنه البته با یه اصولی و با یه شرایطی و … مراجعه از شما و رعایت اصول و شرایطش از ما….

و اما ……..

تاول‌های دوست داشتنی: یه نوعی از تاول است که هر چی تو کتاب‌ها بگردید در موردش هیچی ننوشته، همه همیشه همه جا از تاول‌ها بد گفته‌اند و بد نوشته‌اند و بد معرفی کرده‌اند …. اما ان شاء الله شما از سفر که به سلامت برگشتید، دوست ندارید جای این تاول‌ها خوب بشن، این‌ها میشن یادگاری‌های یه جای خوب، یادگاری‌هایی از یه حرکت مقدس و ناب، میشن تاول‌های دوست داشتنی، این تاول‌ها فقط برای شیعیان اباعبدالله علیه السلام تعریف شده است، بقیه معنایش را نمی‌فهمند، بقیه قدرش را نمی‌دانند. وقتی تاول‌های دوست داشتنی خوب میشوند شما حواستون باشه با خوب شدن اون‌ها، همه وجودتان هم خوب و دوست داشتنی بشود ان شاء الله …..

 

پیام پزشکی شماره ۵ را در لینک زیرمشاهده نمایید:

پیام پزشکی (۵): یبوست از نوع مسافرتیش!!

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “پیام پزشکی (۶): تاول‌های دوست داشتنی!!”

قالب وردپرس