2017 September 19 - سه شنبه 28 شهرويور 1396

پیش قرآنفکری38: اسراء/ 27-26
کد خبر: ١٦٣٧٦٦ تاریخ انتشار: ٠٨ آبان ١٣٩٤ - ١٨:٥٤ تعداد بازدید: 2400
صفحه نخست » فرهنگی » در محضر قرآن
پیش قرآنفکری38: اسراء/ 27-26

وای به اونایی که با شیطون برادرن!!!!!!
....

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

پیش قرآنفکری38: اسراء/ 27-26

         وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا/ إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا

و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راه‏مانده را [دستگيرى كن] و ولخرجى و اسراف مكن/ چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است.

از شكيبايى و نماز يارى جوييد. و به راستى اين [كار] گران است، مگر بر خاشعان

برای مشاهده ترجمه و تفسیر به اینجا مراجعه نمایید.

برای شنیدن تلاوت‌های مختلف آیه به اینجا مراجعه نمایید.

 

سلام دوستان

خدا رو شکر که بار دیگه فرصت تفکر و تدبر در آیات قرآن کریم رو داریم.

سوالاتی که در مورد این آیات میتونیم مطرح کنیم:

1.        غرض اصلی سوره اسراء در مورد چه موضوعی است؟

2.        جغرافیای آیات مورد نظر از کجا تا کجاست؟

3.        تبذیر که از ریشه بذر است به چه معناست؟

4.        چه تفاوتی بین اسراف و تبذیر وجود دارد؟

5.        چطور دادن حق خویشاوند و مسکین میتونه باعث عدم تبذیر بشه؟

6.        ذَا الْقُرْبَى، الْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ چه کسانی هستند؟

7.        چرا واژه حَقَّهُ برای ذی القربی بکار برده است ولی برای المسکین و بن السبیل بکار برده نشده است؟

8.        مبذر برادر شیطان خوانده شده است یعنی چی؟ و کلا چه اتفاقی بیفته دو نفر برادر میشن؟ (وقتی جواب این سوال رو بدیم و بفهمیم و معرفت به اون پیدا کنیم هرگز اهل تبذیر نخواهیم بود!)

9.        اگر کسی اهل تبذیر شد، یعنی برادر شیطان شد، یعنی برادر "كَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا" شده، به نظرتون این یعنی چی؟

10.    چه مصادیقی از تبذیر در سبک زندگی هامون میشناسید، ذکر کنید؟

11.    و سوالاتی که احیانا برای شما مطرح است؟


به این سوال ها فکر کنید و سعی کنید بهشون جواب بدید و با هم در موردش این جا بحث کنید تا در هفته دیگه ان شاالله نکات جمع بندی مربوط به آیه رو اینجا بذاریم. منتظر نکات ارزشمندتتون هستیم.


 

مبحث 28: قرآن و پیشرف زمان

چگونه قرآنی که حدود 1400 سال قبل برای اعراب بدوی نازل شده، می تواند موجبات تکامل و سعادت انسان را فراهم آورد؟

در رابطه با این مساله باید به دو نکته توجه کرد:

یکم. دین خداوند در طول تاریخ متناسب با رشد علمی، اجتماعی، فکری و مقتضیات عصری، روندی تکاملی داشته است تا آن‌جا که بشر به حدی از بلوغ رسید که بتواند برنامه تکاملی مربوط به تمام دوره‌های تاریخی را دریافت دارد و قرآن که اساسنامه و برنامه تکامل نهایی بشر برای همه زمان‌ها و سرزمین‌هاست- بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل گردید و به عنوان سندی جاودان و زنده برای بشریت باقی ماند.

دوم. قرآن در میان مردمی بدوی و عرب زبان نازل شده و فرق است بین این که چیزی در میان قومی خاص ظهور یابد، با این سخن مخصوص آن‌ها پدید آمده باشد!! جالب این است که قرآن هیچ‌گاه مخاطب خود را فقط اعراب قرار نداده و همواره خطاب همگانی ناس و یا ایها الذین امنوا را بکار برده است که هر انسان خداجوی در هر عصر و مکان و وابسته به هر نسلی را شامل می‌شود.

 

از نظر فهم پذیری نیز آیات قران چند دسته اند:

1.        برخی از آیات قران هم برای اعراب بدوی آن زمان فهم پذیر بود و هم در عین سادگی بیان، دارای چنان استواری علمی و منطقی است که برای دانشمندان برجسته امروزی نیز جالب توجه و در خور دقت است.

2.        بعضی آیات، چه در زمان نزول و چه در زمان ما، جزء با تعمق و ژرف کاوی‌های دقیق و روش‌مند قابل درک نیست.

3.        بسیاری از حقایق علمی و فلسفی و مباحث اجتماعی قرآن، تنها در پرتو دانش کنونی یا آینده بشریت قابل درک است.

4.        بسیاری از آیات قران نیز تا حد زیادی فراتر از عقول و افهام عادی بشر بوده و تنها در سایه پرتو افشانی‌های پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) فهم پذیر بوده و تفاسیر رسیده از آنان گنجینه‌های ارزشمندی است که حقایق والای قرآن را به نیکوترین وجهی در اختیار بشریت قرار می‌دهد.

5.        این که قرآن به وقایع زمان خود اشاره کرده است، آن را منحصر به آن عصر نمی‌سازد، زیرا قران منحصر به ذکر چند حادثه و نکته تاریخی گذرا نیست بلکه مشتمل بر معارفی جاودان است که همه زمان‌ها را پوشش می‌دهد و هدایت بشری به سوی سعادت را در هر مقطع تاریخی تامین می‌کند. وقایع تاریخی هم که در قرآن به آن اشاره شده‌است، هر چند مربوط به گذشته است ولی کارکرد آن مربوط به اینده است، به عبارت دیگر هر یک از آن‌ها بیانگر نوعی سنت تغییر ناپذیر تاریخی یا حکم و قانونی است که دارای کلیت و شمول است.

 

منبع: قرآن شناسی صالح قنادی

 

حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: ای مردم از خدایی پروا کنید که اگر بگویید بشنود، و اگر در دل نهفته دارید بداند،  به سوی مرگ پیشی گیرید که اگر از آن بگریزید شما را دریابد، و اگر بایستید شما را بگیرد، و اگر آن را از یاد ببرید شما را به یاد آورد. (کلمات قصار 203 نهج البلاغه)





Share
1 | هیچکس | | ٠٦:١٦ - ١٤ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدای مهربان

سلام بر همه

* صد شکر خدا را که عزادار حسینیم *

پاسخ :
سلام بر شما الحمدالله
2 | هیچکس | | ٠٨:٥٨ - ١٥ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا

سلام علیکم

توصیه های مرحوم محمد اسماعیل دولابی


9. تا می گویم شما آدم خوبی هستید، شما می گویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید. خدا هم همین طور است. تا به خدا می گویید خدایا تو غفّاری، تو ستّاری، تو رحمانی و… خدا می فرماید خودت غفّاری، خودت ستّاری، خودت رحمانی و… کار محبت همین است.


10. با تکرار کردن کارهای خوب، عادت حاصل می شود. بعد عادت به عبادت منجر می شود. عبادت هم معرفت ایجاد می کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود.


11. خدا عبادت وعده ی بعد را نخواسته است؛ ولی ما روزی سال های بعد را هم می خواهیم، در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ی بعد زنده باشیم.


12. لبت را کنترل کن. ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو. حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راستی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردی، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود.


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

پاسخ :
سلام علیکم ممنون از زحماتتون
1 |هیچکس||٢٠:٤٧ - ١٦ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
ممنون از شما
پاسخ :
یا علی
3 | هیچکس | | ٢٣:٣٩ - ١٨ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا
سلام علیکم
تبذیر از کلمه ی بذر گرفته شده ، به معنای پاشیدن . که اینجا ریخت و پاش معنا پیدا میکنه . یعنی بصورن غیر منطقی از نعمت هایی که در اختیارمون هست استفاده کنیم .
اما اسراف یعنی از حد گذشتن . این به معنای استفاده ی کم و یا زیاد نیست و اینطور هم نیست که شامل ثروتمندان باشه بلکه در همه ی اقشار پیدا میشه .
1 |هیچکس||٢٠:٢٧ - ١٩ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
دقیق تر عرض کنم اینطور میشه که :



اسراف و تبذیر هر دو به معنای خارج شدن از اعتدال هستش اما , تبذیر یک مطلب اضافه تر هم داره و اون اینکه باعث ضایع شدن و از بین رفتن هم میشه .



مثلا وقتی که مهمانی میگیریم و 5 نوع غذا آماده میکنیم خب این مصداق اسراف هستش . اما اگر بعد از مهمانی همین غذاها رو بریزیم دور میشه تبذیر . یعنی علاوه بر اسراف باعث از بین رفتن نعمت های خدا شدیم .



الان یک مقدار واضح تر شد .
پاسخ :
ممنون خیلی ممنون. خیلی واضح تر شد نه یه مقدار
2 |هیچکس||١١:٣٦ - ٢٢ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
الحمدلله
4 | هیچکس | | ٢١:١١ - ١٩ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا

در نهج البلاغه از علی (ع) نقل شده است

می‌فرماید: «الا إنّ اعطاءَ المالِ فی غیر حقّه تبذیر و اسرافٌ و هُوَ یَرفَعُ صاحبَه فی الدّنیا و یَضَعُهُ فی الاخِرَة و یُكرِمُهُ فی النّاس و یهینه عند الله ؛آ

گاه باشید مال را در غیر مورد استحقاق صرف كردن تبذیر و اسراف است، ممكن است این عمل انسان را در دنیا بلند مرتبه كند، امّّا مسلماٌ در آخرت او را پست و حقیر خواهد كرد»

منبع سایت تبیان
5 | هیچکس | | ٢٣:١٤ - ٢٢ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا
سلام علیکم . ببخشید برادر محترم نگارنده ، هیءت مجازی قرآنفکری تایید نشده ؟!!

پاسخ :
سلام علیکم بنده چیزی دریافت نکردم پس مسوول هیئت هم شما شدین!؟ :)
6 | زهرای علی | | ٢٣:١٨ - ٢٣ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
من یک سوال اضافه کنم؟

اساسا چه نوع آدمهایی ممکنه جزو مبذرین بشن.؟

البته پاسخش هم در ظاهر ایه هست هم نیست.

پاسخ :
پس بیزحمت خودتون با توجه به ظاهر و باطن آیه بیاین جوابش رو هم بدید.
7 | هیچکس | | ٢٣:٤١ - ٢٣ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا ابا عبدالله

سی وچهارمین مجلس هیئت مجازی قرآن فکران


از سفر برگشته رودم ...

ایمان میرشکاری/ گویش بوشهری

http://0up.ir/do.php?filename=1-eiman-mirshekari-79616.mp3

التماس دعا

پاسخ :
ممنون از شما یا علی
8 | هیچکس | | ١١:٥٦ - ٢٦ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا

سلام علیکم

توصیه های مرحوم محمد اسماعیل دولابی

14. "دل های مۆمنین كه به هم وصل می‌شود، آب كُر است. وقتی به علــی علیه السّلام متّصل شد، به دریا وصل شده است...شخصِ تنها ، آب قلیل است و در تماس با نجاست نجس می شود ، ولی آب كُر نه تنها نجس نمی شود ، بلكه متنجس را هم پاک می كند."


15. هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در "الّا"، تشدید را محکم ادا کن، تا اگر چیزی باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آن گاه "الله" را بگو همه ی دلت را تصرف کند.


16. حضرت امیر علیه السلام به هر چیز نگاه کرد، لا اله الا الله را دید. در دعای دهه ی اول ذیحجه است: به عدد لیالی و دهور، به عدد امواج دریاها، به عدد درخت ها و خس ها، به عدد سنگ ها و کلوخ ها، به عدد موها و پشم ها، به عدد بادها و ... لا اله الا الله.


17. چه خوب است که انسان جز از خدا سخن نگوید. همیشه حرفت را ذکر خدا قرار بده و اگر هم خواستی با دیگر انسان ها صحبت کنی، با لسان خدا حرف بزن. ان شاء الله دیدهایتان باز شود تا فقط با خدا حرف بزنید. فقیر مگر دیوانه است که با فقیری همچون خود حرف بزند؟ خواسته ات را از خدا بخواه که غنی است. خلق، آلت و اسبابی در دست خدا هستند و مخلوق اویند


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
1 |هیچکس||٢٣:١٦ - ٢٦ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
برادر محترم سلام علیکم



من نمی دونم چرا هر چه در جواب شما ارسال میکنم ثبت نمیشه .

گاهی ناچارا یک مطلب رو چندین بار ارسال میکنم و حتی جمله " با موفقیت ثبت شد " هم رویت نمیشه ! نمونه اش هم همین مطلب قریب به ده بار ارسال کردم



گفتم بهتون اطلاع بدم برای اینکه شاید سایت نیاز به تعمیرات داشته باشه



خیلی ممنون

پاسخ :
سلام علیکم ممنون. بررسی میکنیم. تشکر
9 | هیچکس | | ١٥:٣٠ - ٢٩ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا

کاش امسال خدا رزق مرا بنویسد

اربعین. ..پای پیاده. ..سفر کرببلا.

اللهم الرزقنا کربلا

آمین

پاسخ :
الهی آمین یا امام حسین ما رو بی نصیب نذار...
10 | زهرای علی | | ٢٢:٢٦ - ٢٩ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
پاسخ :

با توجه به ظاهر ایه که گفته به ذی القربی و مسکین و ابن سبیل حق ش ون رو بدید از باطنش می فهمیم که کسی که اهل روابط با این گروهها نباشه اهل صله ارحام اهل نشست و برخواست با فقرا و ... نباشه حق اونها رو هم نمی پردازه. و اساسا چنین کسی که ارتباطهاش محدود به یه عده آدم خاص مثل خودش باشه همواره تبذیر میکنه در جهت اون ارتباطهای محدود و خاص

پاسخ :
جالب بود نکته تون ممنوییییم
1 |هيچکس||٢٠:٥٥ - ٠٥ آذر ١٣٩٤ |
0
 
0
این که میفرمایید "تبذیر میکنه .." منظورتون چه جور تبذیری هستش کاش یه مثال بیاورید .

میشه اینطور به این قضیه نگاه کرد که مثلا کتمان حقیقت . رسیدگی نکردن . یاری نکردن . محبت نکردن و ...رو حقوق بدونیم و دریغ این موارد رو تبذیر ؟

خیلی سخت شد . منظورم این هستش که یک سری وظایفی بر عهده ی فرد هست که باید انجام بشه . حالا اون فرد برای این مسئولیت ها زمانی رو اختصاص نده , چون در زمانی که باید به مسئولیتش رسیدگی نکرده پس وقتش به هدر رفته و این هدر رفت تبذیره !
11 | هیچکس | | ٢٢:٣٥ - ٢٩ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا

سلام دوستان . امیدوارم هر جا هستید زیر سایه ی امام زمان , سلامت باشید .

پاسخ :
ان شاالله
12 | الزائره | | ١٠:٥٦ - ٠١ آذر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

... امام رضا علیه السلام: وقتی خداوند تبارک و تعالی فدک و حوالی آن را برای پیامبر خود فتح نمود، از آنجا که برای فتح آن اسب و مرکبی رانده نشده بود، به پیامبر خود وحی کرد که "و آت ذا القربی حقه" و پیامبر صلی الله علیه و آله ندانست که منظور (از ذا القربی) چه کسانی هستند و لذا در این باره از جبرئیل پرسید و جبرئیل از خداوند پرسید و خدا به او وحی کرد که "فدک را به فاطمه (سلام الله علیها) بده" ...
13 | الزائره | | ١١:٠٠ - ٠١ آذر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
از عبدالرحمن بن حجاج روایت شده است که از امام صادق علیه السلام درباره آیه "و لا تبذر تبذیرا" پرسیدم، فرمود: هرکس چیزی را جز در اطاعت از امر خدا ببخشد، اسرافکار است و هرکس مالی را در راه خیر و نیکی بدهد، مقتصد و معتدل است.
تفسیر روایی برهان

الحمدلله رب العالمین
14 | هیچکس | | ٢١:٣٧ - ٠٦ آذر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا

سلام علیکم

توصیه های مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی

18. مجالس ذکر اهل بیت علیهم السلام حوض کوثر است، انسان را تمیز و سبک می کند؛ روضه ای از روضه های بهشت است.

19. در دنیا اگر خودت را مهمان حساب کنی و حق تعالی را میزبان، همه غصه ها می رود. چون هزار غصه به دل میزبان است که دل مهمان از یکی از آنها خبر ندارد.(خیلی قشنگ می فرمایند )

20. از مهمان بابت آنچه در مهمانی خورده است، سۆال و مۆاخذه نمی کنند. مهمان نه در دنیا و نه در آخرت، حساب و کتاب ندارد. پس صلاح در مهمان شدن است که خیر دنیا و آخرت در آن است.

21. ما در دنیا و آخرت مهمان خدا هستیم. آداب مهمانی را باید رعایت کرد. باید در بدو ورود صاحبخانه را ملاقات کرد، بعد هر جا که گفت بنشین، نشست و هر چه پذیرایی کرد، بهره برد و به صاحبخانه فرمان نداد و جز آنچه آماده کرده، نخواست و دل به وسایل و منزل صاحبخانه نبست و آرزوی مالکیت آنها را نکرد.

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و ...

پاسخ :
سلام علیکم ممنون از لطفتون یا علی
15 | س | | ١٧:٥٤ - ٠٩ آذر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
سلام دوستان
دلم خیلی براتون تنگ شده بود!
معذرت از اینکه نیستم. ان شاءالله از دی ماه گرفتاری ها کمتر میشه و فعال تر در خدمتتون هستم.
راستی طرح گفتگوی قرآنی متوقف شد؟ دیگه بعد از مرحله اول ایمیلی دریافت نکردیم!!

پاسخ :
سلام علیکم طرح به دلیل همون گرفتاری که شما گفتید فعلا پیگیری نشده ولی ان شاالله انجام میشه به لطف اهل بیت علیهم السلام
16 | س | | ١٧:٥٥ - ٠٩ آذر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
راستی توی این ایام خیلی التماس دعا دارم

پاسخ :
نائب الزیاره بودیم
   
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | گالری تصاویر | لیست نظرات | درباره ما | RSS | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه