2017 September 19 - سه شنبه 28 شهرويور 1396

قرآنفکری 37: بقره/45
کد خبر: ١٦٣٧٦٢ تاریخ انتشار: ٠٥ مهر ١٣٩٤ - ٠٥:٢٥ تعداد بازدید: 2656
صفحه نخست » فرهنگی » در محضر قرآن
قرآنفکری 37: بقره/45

جدید: نکات تفکر و تدبر پیرامون آیه در روز عاشورا گذاشته شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

قرآنفکری 37: بقره/45

 

وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ‌ وَالصَّلَاةِ  وَإِنَّهَا لَكَبِيرَ‌ةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ

از شكيبايى و نماز يارى جوييد. و به راستى اين [كار] گران است، مگر بر خاشعان

برای مشاهده ترجمه و تفسیر به اینجا مراجعه نمایید.

برای شنیدن تلاوت‌های مختلف آیه به اینجا مراجعه نمایید.

1. سوره بقره بزرگترین سوره قرآن است که معارف زیادی در آن عنوان شده است. حضرت علامه طباطبائی می‌فرمایند این سوره غرض واحدی ندارد، اما می‌توان گفت که قسمت عمده آن از يك غرض واحد و چشم‏گير خبر مى‏دهد، که عبارتست از بيان اين حقيقت كه عبادت حقيقى خداى سبحان به اين است كه بنده او به تمامى كتابهايى كه او بمنظور هدايت وى و بوسيله انبيايش نازل كرده، ايمان داشته باشد، و ميان اين وحى و آن وحى، اين كتاب و آن كتاب، اين رسول و آن رسول، فرقى نگذارد.

2. استعانت از "عون" به معنای نصر و یاری است. هر واژه ای که به باب استفعال برود به معنای طلب و درخواست است پس استعانت به معنای طلب و درخواست عون  و نصر است. در این آیه امر به استعانت شده است یعنی عون و نصر را طلب کنید. اما با چه چیزی؟

 

3. وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ‌ وَالصَّلَاةِ ، با صبر و نماز عون و نصر را طلب کنید، "الصبر" در التحقیق به معنای "حفظ النفس عن الاضطراب و الجزع بالسكون و الطمأنينة" و"الصَّلَاةِ" در التحقیق به معنای العبادة المخصوصة است. این که ما امر شده ایم به این که از صبر و نماز کمک بگیریم یعنی این که یه جاهایی کم میاریم، یعنی این که فشارهایی که به واسطه گرفتاری‌ها و مصیبت‌ها و ناملایمات به ما وارد میشه، سبب میشه که ما کم بیاریم و به کمک احتیاج پیدا کنیم. خوبه حواسمون رو خوب جمع کنیم که همون خدایی که خودش ما رو آفریده و همه چی رو خوب در مورد ما میدونه، بهمون گفته که کمک بگیرید. یعنی این که بنده من، میدونم به کمک احتیاج پیدا می کنید، میدونم که کم میارید، به خاطر همین براتون کمک گذاشتم، دو تا کمک خوب، صبر و نماز.

 

4. توجه داشته باشیم که بخوایم و نخوایم همه دچار گرفتاری و مصیبت میشیم، یه راه اینه که همش بی قراری کنیم و جزع و فزع کنیم یه راهش اینه که از صبر و نماز کمک بگیریم. و خدا گفته این دوتا کمک هستند واسه شما، پس خوبه ، تو گرفتاری ها بلند شیم دو رکعت نماز بخونیم و صبر پیشه کنیم. وقتی خدا می‌فرماید اینا کمک هستن واسه شما، حتما کمک هستند.

 

5. صبر کردن و نماز خوندن یعنی بنده من! تو گرفتاری و مصیبت هم حواست رو بیشتر به من جمع کن، یعنی بیشتر به من متمایل شو، بیشتر توجه کن به من، خود من کمکت میکنم.

 

6. وَ إِنهََّا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلىَ الخَْاشِعِين، و قطعا آن جز برای خاشعان سخت است. باید ببینیم ضمیر "ها" در " إِنهََّا" به چه چیزی برمیگرده، اگر "ها" را به استعانت برگردانیم یعنی این که این استعانت گرفتن از نماز و صبر کار هر کسی نیست و فقط خاشعان میتونن از این دو بهره بگیرند که البته حضرت علامه طباطبایی برگرداندن ضمیر "ها" به استعانت را درست نمی‌دانند. ایشان ضمیر "ها" را که مونث است به واژه "الصَّلَاةِ" که مونث است برمی‌گردانند یعنی استعانت گرفتن از نماز جز برای خاشعان سخت است. خشع در التحقیق یعنی "هو حالة تحصل من اللينة و الوضيعة و القبول و الأخذ" یعنی یه حالتی که در آن نرمی و پذیرش و قبول کردن و تسلیم نمایان است. یعنی کسی که در برابر امر حق حالت پذیرش و تسلیم دارد می‌تواند از نماز کمک بگیرد.

7. در حدیث معرفت به نورانیت امیرالمومنین علیه السلام نیز به این بخش از آیه قران اشاره‌ای شده است و تفسیری برای آن ارائه گردیده است که برگرداند ضمیر "ها" به واژه "الصَّلَاةِ" را تایید می‌کند. در این حدیث از پذیرش ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام تعبیر به "الصَّلَاةِ" شده است که عینا ترجمه این بخش از متن حدیث در ذیل ذکر گردیده است:

فرمود: "هركس ولايت مرا به پاداشت نماز را به پاداشته است ،وبه پاداشتن ولايت من سخت ودشوار است كه آن را تحمل نمي كند وطاقت پذيرش آن را نداردمگر فرشته مقرب يا پيغمبر مرسل ويا بنده مومني كه خدا قلب اورا از ايمان امتحان كرده باشد پس فرشته زماني كه مقرب نباشد وپيغمبر مرسل نباشد ومومن هنگامي كه امتحان شده نباشد نمي تواند آن رابپذيرد سلمان عرض كرد: اي اميرالمومنان ،مومن كيست وحدود ايمان چيست؟ آن رابيان فرمائيد تا كاملا بشناسم فرمود: مومن امتحان شده كسي است كه درامور ولايت ما چيزي به او نمي رسد مگر اينكه خدا سينه اش را براي قبول آن باز مي كند وبدون هيچگونه شك وترديدي آن را مي پذيرد . اي ابوذر ، بدان من بنده خدا وخليفه او بر بندگان هستم ، ما را خدا قرارندهيد وآنچه مي خواهيد درفضيلت ما بگوييد وبدانيد به باطن مقامات ما ونهايت آن نخواهيد رسيد خداوند متعال به ما كمالاتي وعناياتي برتر ازآنچه گوينده شما وصف كند يا به قلب يكي از شما خطور كند مرحمت فرموده است ، و وقتي مارا اينگونه شناختيد شما مومن هستيد . سلمان گويد : عرض كردم اي برادررسول خدا ! كسي نماز را به پاداشته كه ولايت شما را بر پاداشته باشد؟ فرمود : بلي اي سلمان : شاهد آن وتصديق اين مطلب ، فرمايش خداوند است كه درقرآن مي فرمايد(واستعينوا بالصبر والصلاة وانها لكبيرة الا علي خاشعين سوره بقره/45) مراد ازصبر دراين آيه شريفه رسول خدا ص است ومقصود ازنماز برپاداشتن ولايت من است ... زيرا ولايت است كه تحمل آن سخت است وفقط خاشعين مي توانند آن را بپذيرند وخاشعين شيعيان عارف وآگاه هستند ودر خارج مي بينيم كه گروههايي مختلف از مرجئه، قدريه، خوارج ، نواصب وغير اينها همگي به محمد ص اقرار واعتراف دارند ودرآن اختلاف ندارند وفقط درباره ولايت من است كه اختلاف كرده اند آن را اكثرا انكار نمودند وجز عده كمي نپذيرفتند كه اين آيه به آن ها اشاره فرموده است... وكسيكه اقراربه ولايت من نداشته باشد اقرار او به نبوت محمد ص سودي برايش ندارد زيرا اين دو قرين يكديگرند به خاطر اينكه نبي اكرم پيغمبر است كه به سوي مردم فرستاده شده وامام وپيشواي آنهاست بعد از او علي امام وپيشواي مردم وجانشين محمد است ... اول ما محمد است ، وسط ما محمد است و آخر ما محمد است پس هركس معرفتش به من كامل باشد او بردين قيم واستوار الهي است" (حدیث معرفت به نورانیت امیرالمومنین علی علیه السلام).

8. ان شاالله خداوند ما را از محبان واقعی امیرالمومنین علی علیه السلام و فرزندان ایشان قرار بدهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

9. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

10. التماس دعا





Share
1 | الزائره | | ٢٠:٠٦ - ٠٧ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت همه دوستان قرآنی و همراهان کربلایی سلام علیکم
جناب پاسخگوی محترم؛ اگر کسی از دوستان سؤالات این دوره را مطرح نفرموده، در صورت صلاحدید این مطالب را در صفحه نمایش دهید.
ان شاءالله ثواب این دو هفته قرآنی به امام هادی علیه السلام تقدیم می شود.
1) مخاطب آیه شریفه چه کسانی هستند و به اصطلاح جغرافیای آیات از کجا تا کجاست؟
2) استعانت به چه معناست؟
3) منظور از صبر و صلوة در ایه شریفه چیست؟
4) کبیر بودن در آیه شریفه به چه موضوعی اشاره دارد و معنای آن چیست؟
5) خاشعین چه کسانی هستند؟
6) چگونه می توان از صبر و صلوة استعانت گرفت؟
7) آیا بین صلوة و خشوع رابطه ای وجود دارد؟
الحمدلله رب العالمین

پاسخ :
سلام علیکم به به بالاخره یه نفر از این جا گذر کرد! دست شما درد نکنهف خیلی عالی
1 |جهاد||٠٥:٢١ - ٠٨ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
سلام جناب الزائره
ممنون که سوالات رو نوشتید
فقط منم میگم که خدا رو شکر که بار دیگه مهمان آیه ای دیگر از قرآن هستیم.
2 |هیچکس||٢١:٤١ - ١٧ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
سلام جناب الزائره عزیز



زیارتتون قبول باشه
2 | الزائره | | ٢٠:٢٥ - ٠٧ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
"برای جان باختگان حادثه منا"

با شمایم ای شمایان بشکه دشداشه پوش

با وقاحت روی فرش نفت و خون می‌ایستید

ای شما لات و هبل‌های ابوسفیان تراش

سال‌ها در خانه امن الهی زیستید

ننگ بر نیرنگتان با ماست روی جنگتان

ما که می دانیم اینک در هراس از چیستید

سید ما آفتابی از تبار مصطفی ست

ای شیوخ شب زده از دودمان کیستید

نفتتان روزی به پایان می‌رسد٬ آل سقوط!

بی گمان امروز اگر هستید٬ فردا نیستید.
سید محمدجواد شرافت

اللهم عجل لولیک الفرج و العن آل سعود

پاسخ :
خدا لعنت کن این آل سعود رو
3 | جهاد | | ٠٥:٢٠ - ٠٨ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
سلام دوستان
شما هم که مثل من نیستید اینجا!
من جدا عذرخواهی میکنمف مشغله هام خیلی زیاد شده و میدونم که خیلی کم میتونم بیام اینجا
در واقع نمی تونم مثل گذشته روزانه کامنت بذازم پیرامون آیه ولی نکات آیه رو اگه خدا توفیق بده هستم در خدمتتون.
خیلی هم التماس دعا دارم

پاسخ :
محتاجیم به دعا
4 | الزائره | | ٢١:٤١ - ١٦ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

"كلمه استعانت بمعناى طلب كمك است، و اين در وقتى صورت مى‏گيرد كه نيروى انسان به تنهايى نمى‏تواند مهم و يا حادثه‏اى را كه پيش آمده بر وفق مصلحت خود بر طرف سازد، و اينكه فرموده: از صبر و نماز براى مهمات و حوادث خود كمك بگيريد، براى اينست كه در حقيقت ياورى بجز خداى سبحان نيست، در مهمات ياور انسان مقاومت و خويشتن دارى آدمى است، به اينكه استقامت بخرج داده، ارتباط خود را با خدا وصل نموده، از صميم دل متوجه او شود، و بسوى او روى آورد، و اين همان صبر و نماز است، و اين دو بهترين وسيله براى پيروزى است، چون صبر هر بلا و يا حادثه عظيمى را كوچك و ناچيز مى‏كند، و نماز كه اقبال بخدا، و التجاء باو است، روح ايمان را زنده مى‏سازد، و بآدمى مى‏فهماند: كه بجايى تكيه دارد كه انهدام پذير نيست، و به سببى دست زده كه پاره شدنى نيست".

ترجمه تفسير الميزان ج‏1 229

پاسخ :
ممنون که هستید.
5 | هیچکس | | ٢٣:٥٦ - ١٧ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا

سلام علیکم


6. اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیا قابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار می گذارد.

7. تربت، دفع بلا می‌کند و همه ی تب ها و طوفان ها و زلزله ها با یک سر سوزن از آن آرام می شود. مۆمن سرانجام تربت می‌شود. اگر یک مۆمن در شهری بخوابد، خداوند بلا را از آن شهر دور می‌کند.

8. هر وقت غصه دار شدید، برای خودتان و برای همه مۆمنین و مۆمنات از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد، استغفار کنید. غصه‌دار که می‌شوید، گویا بدنتان چین می‌خورد و استغفار که می‌کنید، این چین ها باز می شود.


مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی

پاسخ :
علیکم السلام ممنون واقعا
1 |هیچکس||٠٠:٣٢ - ٢١ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
ممنون از شما
6 | هیچکس | | ٢٣:٥٩ - ١٧ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بنام خدا

سلام علیکم

می فرماید از صبر و نماز کمک بگیرید .

منظور از صبر کردن چه جور صبری هست . میتونه صبر در برابر مشکلات و گرفتاری ها باشه (مادربزرگم الان که دچار کسالت هستند وقتی بشون میگم بی بی انشاالله خدا شفا میده , میگن این رو خودش مرحمت کرده , هر چی صلاح خودشه ) این یه جور صبر هست .

صبر در برابر معصیت هم هست ( وقتی انسان در برابر حیله شیطان مقاومت میکنه به لطف خدا )

صبر برای عبادت کردن (میخواهی عبادت خدا رو بجا بیاری اما به هر دلیلی طفره می ری. مثلا میخواهی نماز شب بخونی اما خوابت میاد و یا احساس ضعف داری . اگر بر احساست غلبه کردی که هیچ اگر نه , برای غبادت خداوند صبری نکردی ! )

در کل صبر یعنی در مقابل خواسته هایی که داری شکیبایی داشته باشی برای خدا .
یعنی با کلمه ی " دلم میخواد و یا دوست داشتم رفاقت نداشته باشی !

فقط وجه الله رو در نظر بگیری نه نظر و ایده ی خودت رو .

در کل معنی صبر خیلی گسترده تر از این صحبت هاست پیشه کردنش کارسختیه و نیاز به اعتقادی راسخ داره .
منبع :تفسیر نور (با دخل و تصرف)

انشاالله خداوند خودشون این ویژگی اخلاقی رو به همه مون عنایت بفرمایند .

به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد .

پاسخ :
بالاخره ماهیت این دنیا جوریه که هرگز لذت و خوشیش دائم و پایدار نیست، غم و غصه و نارحتی داره و خدا بهمون گفتن صبر و نماز رو دادم ازشون کمک بگیر خدایا ممنون برای بودنت، برای همه چی.... دوست داریم خدا
7 | الزائره | | ١٦:١٠ - ٢٠ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

امام رئوف حضرت سلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند:
"رأس طاعة الله الصبر و الرضا"

نیازی به ترجمه نداره، ولی خیلی قابل تأمله!
الحمدلله رب العالمین

پاسخ :
چقدر قشنگ بود صبر و رضا
8 | عباس | | ١٣:٢٢ - ٢٥ مهر ١٣٩٤ |
0
 
1
پاسخ
خبر ویژه : ویزای اربعین سال ۱۳۹۴ برداشته شد !

ویزا برای زائران اربعین لغو می‌شود
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۶
نماینده ولی فقیه در ایلام گفت: بر اساس ملاقات‌ها و رایزنی‌های انجام شده با کشور عراق دولت عراق پذیرفته است که برای زائران ویزا لغو شود، اما ارائه گذرنامه ضروری است.
به گزارش مدین به نقل از تسنیم، آیت‌الله محمدنقی لطفی شامگاه سه‌شنبه در جلسه هماهنگی برنامه‌ریزی اربعین در دهلران اظهار داشت: مردم استان ایلام در سال گذشته حماسه جاودانی در خدمات‌رسانی به زائران اربعین به نمایش گذاشتند.
وی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در سال گذشته شده بود انتظار می‌رفت بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از مرز مهران برای شرکت در مراسم اربعین عبور کنند که بر اساس آمار بیش از دو میلیون نفر تردد داشته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام ادامه داد: با وجود برخورداری از کمترین امکانات در استان ایلام اما با حضور مردم و پای کار بودن همه دستگاه‌های اجرایی که بسیج همه استان را به‌دنبال داشت خدمات مطلوبی به زائران ارائه شد.

وی گفت: بین بیش از دومیلیون زائری که از نقاط مختلف کشور برای شرکت در مراسم اربعین از مرز مهران تردد داشتند بالغ بر ۳۶ هزار نفر زائر غیرایرانی از کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و هندوستان داشتیم که همه از خدمات مردمی بهره‌مند شدند.

لطفی تصریح کرد: تبدیل منازل مردم به زائرسرا و آشپزخانه اوج ارادت مردم به زائران اباعبدالله(ع) بود که این جمعیت عظیم که از سراسر ایران آمده بودند رضایت خود را از پذیرایی‌های صورت گرفته اعلام کردند.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه برای اربعین امسال رایزنی‌های خوبی با مسئولان عراقی نیز صورت گرفته اعلام کرد: بر اساس همین ملاقات‌ها و رایزنی‌های انجام شده دولت عراق پذیرفته که برای زائران ویزا لغو شود، ولی ارائه گذرنامه ضروری است چرا که در سال گذشته بیش از ۷ هزار نفر بدون گذرنامه به مرز مهران مراجعه کرده بودند که با گفت‌وگوهایی که با طرف‌های عراقی داشتیم توانستیم آن‌ها را برای زیارت راهی کنیم ولی امسال ارائه گذرنامه ضروری است.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که انجام شده است امسال باید برای پذیرایی و خدمات‌دهی به زائران بیشتری آمادگی داشته باشیم و در این بین البته سازمان حج و زیارت هم به وعده‌هایی که برای رفع برخی مشکلات موجود دادند باید عمل کند، همچنین در سال گذشته مردم و مسئولان استان ایلام خدمات‌دهی مطلوبی به زائران مراسم اربعین داشتند اما انعکاس آن در رسانه ملی مطلوب نبود.

وی گفت: باید گله‌مندی خود را از صدا و سیمای مرکز اعلام کنیم و بگوییم که آن حجم عظیم ۲ میلیونی تردد از مرز مهران و خدمات‌رسانی بسیجی‌وار مردم استان ایلام به‌خوبی انعکاس نیافت و حق مطلب ادا نشد.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام تصریح کرد: خدمات‌دهی مردم در این حماسه بزرگ کار کوچکی نبود اما انعکاس آن در رسانه ملی همانند سایر مظلومیت و محرومیت‌های استان ایلام که توجهی به آن‌ها نمی‌شود انجام شد که امیدواریم امسال بهتر و در سطح بالاتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مرز مهران امن‌ترین و کوتاه‌ترین مرز کشور نسبت به سایر مرز‌ها برای تردد زوار است که رسانه ملی باید در معرفی آن و سطح اقدامات و خدمات انجام شده در این مرز اطلاع رسانی بهتری داشته باشد.

امام جمعه ایلام گفت: برخی کمبود‌ها در مسیر تردد زوار در کشور عراق وجود دارد که امیدواریم با رایزنی‌های مسئولان سیاسی و وزارت خارجه با کشور عراق مرتفع شود.
9 | س | | ١٩:٥٧ - ٣٠ مهر ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
"سفارش مادر "

عباسم !

پسرم

خوش قد و بالای من

ماه شب تارم ... همه ی امیدم

چه کردی مادر ؟

چقدر سفارشت کردم میوه ی دلم

گفته بودم مراقب داداش حسین ات باشی

نه اینکه کمرش را بشکنی ... !

http://babolhosayn.blogfa.com/category/23


پاسخ :
یا قمر بنی هاشم (ع)
1 |الزائره||١٦:٠٣ - ٠٦ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
وقتی ابی عبدالله علیه السلام بر بالین حضرت عباس علیه السلام رسیدند فرمودند: الْآنَ إنْكَسَرَ ظَهْرِی وَ قَلَّتْ حِيلَتِی
الان کمرم شکسته شد... نه اینکه کمرم را شکستی!
با وجودیکه این بیانات زبان حال هست ولی یه لحظه احساس کردم حضرت عباس با اونهمه ادب و وفاداری، وقتی این متن رو می خونند...
10 | الزائره | | ١٥:٢٢ - ٠٦ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

1. استعینوا به چه معناست؟
ریشه کلمه "استعینوا"، عون است. عون یعنی یاری و پشتیبانی و استعانه یعنی یاری خواستن.

2. چگونه عون داده می شود؟
خداوند در آیه 95 سوره کهف از قول ذوالقرنین (که از انبیاء صاحب مکنت بوده) می فرماید: فأعینونی بقوة
بنابراین از طریق قوة، یاری رسانده می شود. این مطلب دو معنا را به ذهن متبادر می سازد: 1) عون رساندن از طریق قوة دادن انجام می گیرد. (خدای مهربان از این طریق بندگانش را عون می رساند). 2) کسی که می خواهد عون برساند باید قوه داشته باشد. (امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند هل من معین؟ آیا عون رساننده ای هست؟ برای اینکه بتوانیم به اماممان عون برسانیم باید قوه داشته باشیم.

3. مرکز قوة کجاست؟
قوه یعنی انرژی، توانایی، نیرو که می تواند مربوط به جسم باشد یا قلب.
در سوره بقره آیه 165 آمده است: أن القوة لله جمیعا
تمام قوه اختصاص به خدا دارد وهر چه قوه است همه نزد خداست و اوست که به موجودات این قوه را اعطا می کند.

پاسخ :
خیلی عالی بود احسنت. استفاده کردیم به خصوص این بخشش: " برای اینکه بتوانیم به اماممان عون برسانیم باید قوه داشته باشیم" عالی
11 | الزائره | | ١٥:٥٦ - ٠٦ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
(2)
در سه جای قرآن واژه استعینوا آمده است:

آیه 45 سوره بقره: وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ.

آیه 153 سوره بقره: يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ.

آیه 128 سوره اعراف: قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يورِثُهَا مَنْ يشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.

در دو آیه اول اشاره شده که از صبر و نماز طلب عون کنید. در آیه سوم فرموده از خدا طلب عون کنید و صبر کنید! یعنی برای صبر کردن اول باید از خدا یاری خواست و بدون کمک خدا کسی نمی تواند صبر کند. در آیه 127 سوره نحل هم به این مطلب اشاره شده است: وَاصْبِرْ‌ وَمَا صَبْرُ‌كَ إِلَّا بِاللَّـهِ.

صبر یعنی چه؟ صبر یعنی ضبط نفس، یعنی کنترل نفس از هیجان
طبق بیان قرآن صبر چیست و صابر کیست؟
در آیه 155 و 156 سوره بقره آمده است: وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَ‌اتِ وَ بَشِّرِ‌ الصَّابِرِ‌ينَ. الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَ‌اجِعُونَ
گفتن این چند کلمه (إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَ‌اجِعُونَ) خاصیتی دارد که اسمش صبر است و کسی که آن را بگوید صابر است. وقتی می گوییم ما مال خدا هستیم و دائما در حال بازگشت به سوی اوییم، مشغول خدا شده ایم و اینجاست که اماریت نفس فروکش می کند و ضبط نفس اتفاق می افتد.

امام صادق علیه السلام فرمود: كُلُّ شَيْ‏ءٍ يُؤْذِي‏ الْمُؤْمِنَ‏ فَهُوَ لَهُ مُصِيبَة. هرچیزی که مؤمن را اذیت کند برای او مصیبت است.

در آیه 153 سوره بقره فرمود: إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِ‌ينَ.
بر این اساس صبر قوه و توان دارد و انرژی می بخشد (که ما از او یاری می گیریم)، زیرا خدا معیت می کند با صابرین. البته خدا با همه معیت دارد ولی صابرین معیت خدا را وجدان می کنند.
همچنین در آیه 157 سوره بقره نیز خداوند می فرماید که صلوات و رحمت بر صابراین است.
12 | الزائره | | ١٦:٢٤ - ٠٦ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
(3)
با توجه به اینکه بیانشد از طریق قوه، عون انجام می شود و بنابراین وقتی می فرماید از صبر و نماز یاری بگیرید یعنی از اونها قوه بگیرید، خوبه به یه آیه دیگه هم اشاره کنیم که در ان بیان شده از چه چیزهای دیگر می توان قوه گرفت:
آیه 52 سوره هود: وَيا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيهِ يرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيكُمْ مِدْرَارًا وَيزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ.
دو چیز دیگری که می توان از آنها قوه گرفت عبارتند از استغفار و بازگشت به سوی خدا.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
من اکثر الاستغفار جعل الله له من کلّ همّ فرجا ومن کلّ ضيق مخرجا ورزقه من حيث لا يحتسب.
هرکه زياد استغفار کند خداوند براي او از هر غم و اندوهي گشايشي دهد و از هر تنگنايي راه خروجي پديد آورد و او را از جائي که به گمانش نرسد روزي رساند.
13 | الزائره | | ١٦:٣٢ - ٠٦ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
(4)
اما خاشعین چه کسانی هستند که استعانت از نماز تنها برای آنها سخت نیست؟
در آیه 46 سوره بقره این افراد معرفی شده اند:
الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو رَ‌بِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَ‌اجِعُونَ
به نظر میاد خاشعین با صابرین بی ارتباط نیستند! چون کلام صابرین (إنا لله و إنا إلیه راجعون) هم تقریبا مشابه این آیه است.
14 | الزائره | | ١٦:٤٠ - ٠٦ آبان ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
ترجمه من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏2 ؛ ص389 و 390
- و امام صادق عليه السّلام به على بن عبد العزيز فرمود: آيا تو را از اصل اسلام، و فرع آن، و قلّه و مرتفعترين نقطه آن باز نگويم؟ گفت: بلى. فرمود: اصل آن نماز، و فرع آن زكات، و قلّه و مرتفعترين نقطه آن جهاد در راه خداى عزّ و جلّ است.
آيا تو را از ابواب خير باز نگويم؟ روزه سپرى در برابر آتش دوزخ است.
- و آن امام عليه السّلام در معنى قول خداى عزّ و جلّ‏ وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ (از صبر و نماز يارى جوئيد) فرمود معنى صبر روزه است.
البته همانگونه که در توضیح آیات اشاره فرموده اند تأویل صبر، رسول اکرم و تأویل صلاة، ولایت امیرالمؤمنین علیهما السلام می باشد.
الحمدلله رب العالمین

پاسخ :
ممنون که با حضور مجددتون به این جا رونق دادید. خیلی نکات ظریف و دقیقی بود مطالبتون ممنون از وقتی که گذاشته بودید.
   
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | گالری تصاویر | لیست نظرات | درباره ما | RSS | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه