2017 November 22 - چهار شنبه 01 آذر 1396

حیات طیبه 13: ماه رمضان خود را چگونه می‌گذرانید!؟
کد خبر: ١٦٣٧٢٧ تاریخ انتشار: ٢٨ خرداد ١٣٩٤ - ١٠:٥٩ تعداد بازدید: 2995
پزشکی سفر » سلامت » حیات طیبه
حیات طیبه 13: ماه رمضان خود را چگونه می‌گذرانید!؟

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: "اگر بنده «خدا» می‌دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست می داشت که تمام سال، رمضان باشد". حالا ان شاالله تو این یک ماه ما میخوایم به همدیگه کمک کنیم که بیشتر از برکات این ماه بهره ببریم.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

خب قاعدتا همه ماه رمضونشون رو به صورت یه شکل و مثل هم که به آخر نمی‌رسونند، بعضی‌ها به شیوه‌های خاصی وارد ماه مبارک رمضان میشن و ازش خارج میشن، میخواین با هم یه مرور تصویری روی ماه رمضون بعضی‌ها داشته باشیم!!!؟

 در حديثي آمده است: «خداوند روزه ماه رمضان را فقط بر پيامبران واجب ساخت و بر امت هاي آنان واجب نساخت ولي روزه ماه رمضان را هم بر پيامبر اسلام واجب ساخت و هم بر امت پيامبر اسلام و به اين وسيله امت پيامبر اسلام را بر همه امت ها برتري داد.  شیخ صدوق در کتاب خصال به سندش از رسول خدا(ص) روایت کرده که فرموده است: به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده که به امت هیچ پیغمبری قبل از من داده نشده:

اما یکم آنکه چوان شب اول ماه رمضان شود خداوند به آنها نظر لطف کند و هر کس را که خداوند به او نظر لطف کند هرگز عذابش نکند.
و اما دوم آنکه در شامگاه، بوی دهان آنها نزد خداوند از بوی مشک پاکیزه تر باشد.
و اما سوم آنکه فرشتگان در شب و روز برای آنها استغفار کنند.
و اما چهارم آنکه خداوی عزوجل به بهشت دستور دهد برای بندگانم آمرزش بخواه و خود را برای آنها آراسته کن تا رنج و آزار دنیا از آنها برود، و در پذیرایی گرم من در بهشت آیند.
و اما پنجم آنکه در شب آخر ماه همه ی گناهانشان آمرزیده شود.
مردی عرض کرد: در شب قدر ای رسول خدا؟
فرمود: مگر کارگران را ندیده ای که چون از کار فراغت یابند مزدشان را دریافت کنند!

پس وقتی چنین لطف و موهبتی نصیب امت پیامبر صلی الله علیه و آله شده است نباید خیلی راحت و سرسری از کنار این ماه مبارک و همه فضایلش رد بشیم و شاهد این باشیم که این ثانیه‌ها و لحظه‌های نورانی دارن از جلومون مثل برق می‌گذرن و تا چشم بهم بذاریم رسیدیم به عید فطر و خدای نکرده توشه‌ای برای خودمون برنداشتیم.

 امام خامنه‌ای دامت برکاته در یکی از فرمایشات خود پیرامون ماه مبارک رمضان در سال 1390 فرمودند: "ماه رمضان با روزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش، با ذکر و دعا و ثنای الهی در آن، با تلاوت قرآن، با حسنات فراوان دیگر که انسان مؤمن از آن برخوردار میشود، دل را نورانی میکند، زنگارها را از دل و جان انسان میزداید. در حقیقت از شب قدر، انسان مؤمن روزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار، سال نوی را آغاز میکند. در شب قدر تقدیر او در دوران سال برای او از سوی کاتبان الهی نوشته میشود. انسان وارد یک سال نو، مرحله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نو و در واقع یک حیات نو و ولادت نو میشود." ایشان در همین فرمایشات در مورد روزه فرمودند:

"مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی - عارف معروف و مشهور و فقیه بزرگوار - در کتاب شریف «المراقبات»شان میفرمایند: روزه یک هدیه‌ی الهی است که خدای متعال این را به بندگان خود و به مؤمنین هدیه کرده است. تعبیر ایشان این است که: «الصّوم لیس تکلیفا بل تشریف»؛ روزه را به چشم یک تکلیف نگاه نکنید؛ به شکل یک تشریف و تکریم نگاه کنید، که «یوجب شکرا بحسبه»؛ این توجه به فریضه‌ی روزه - که تکریم الهی نسبت به بندگان است - خودش مستوجب شکر است؛ باید خدا را سپاسگزاری کرد. ایشان برای گرسنگی و تشنگی که مؤمنین در ماه رمضان خودشان را ملتزم به آن میدانند، فوائد متعددی را بیان میکنند که متخذ از روایات و برخاسته‌ی از دل نورانی این مرد بزرگ است. از جمله‌ی آنها، یا اهمّ آنها - که ایشان خودشان میگویند این خاصیت از همه مهمتر است - این است که میگویند این گرسنگی و تشنگی یک صفائی به دل میبخشد که این صفای قلبی زمینه را فراهم میکند برای تفکر، که «تفکّر ساعة خیر من عبادة سنة».(1) این تفکر از نوع تفکرِ مراجعه‌ی به باطن و روح و دل انسان است که حقایق را روشن میکند و باب حکمت را بر روی انسان میگشاید. از این باید استفاده کرد." (16/05/1390)

و همه‌مون خوب میدونیم که این همه ارج و قربی که برای این ماه در نظر گرفته شده فقط برای کسی نیست که دهانش رو از خوردن و آشامیدن بسته باشه و از سحر تا افطار صرفا هیچی نخوره ولی هر کار دیگه ای و خدای نکرده گناه دیگه‌ای رو که بخواد مرتکب بشه، میدونیم که چقدر بر روزه بدن و سایر اعضاء و جوارح نیز در این ماه تاکید شده است، امیرالمومنان على علیه السلام می‌فرمایند: روزه نفس از لذتهاى دنیوى، سودمندترین روزه‏هاست؛ همچنین می‌فرمایند: چه بسا روزه‏دارى که از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى که از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمى‏برد؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: آنگاه که روزه مى‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند. همه این‌ها قراره یه تمرینی باشه برای این که همه این حالات خوب رو ما بسط بدیم به همه اوقات زندگیمون، و همه روزها و ماه‌های دیگه‌ای که برامون مقدر شده که در این دنیا زنده باشیم و زندگی کنیم رو با این مراقبه و با این دقت به پایان ببریم ان شاالله.

از اون جا که این ماه خیلی خاص است و خیلی روزهای ویژه‌ای درش هست و خیلی اعمال داره که ما می‌تونیم به همدیگه کمک کنیم که در مورد اونها و اثراتشون بیشتر بدونیم، کلی حدیث در مورد این ماه هست که تا حالا نشنیدیمشون، کلی مطلب هست که می‌تونیم با همدیگه در میون بذاریم چه در باب معنویت این ماه و چه در باب این که چه کنیم بدنمون به لحاظ فیزیکی هم طاقت این روزه‌داری طولانی رو داشته باشه،  این شماره حیات طیبه به مدت یک ماه و تا پایان ماه مبارک رمضان به طور ویژه به این ماه عزیز خدا اختصاص داده میشه و ما فرصت اینو داریم که به همدیگه کمک کنیم که همه‌مون ان شاالله بهره‌ ویژه‌ای از این ماه عزیز و دوست داشتنی ببریم.





Share
21 | الزائره | | ١٠:٢٣ - ٠٤ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
امام باقر سلام الله عليه :
مَن دَخَلَ عَلَيهِ شَهرُ رَمَضانَ فَصامَ نَهارَهُ وقامَ وِردا مِن لَيلِهِ وَاجتَنَبَ ما حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ، دَخَلَ الجَنَّةَ بِغَيرِ حِسابٍ؛
هر كس ماه رمضان بر او وارد شود و او روزش را روزه بگيرد و بخشى از شبش را به عبادت و نماز بايستد و از آنچه خداوند بر او حرام كرده، پرهيز كند، بدون حساب وارد بهشت مى شود.
فضائل الأشهر الثلاثة : ص ۱۲۳ ح ۱۳۰ ؛ مراقبات ماه رمضان ص 28

پاسخ :
شبها و روزهای ماه مبارک خیلی طلایی اند، خیلی
22 | الزائره | | ١٠:٢٣ - ٠٤ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
امام رضا سلام الله عليه :
إنَّ شَهرَ رَمَضانَ هُوَ الشَّهرُ الَّذي أنزَلَ اللّهُ تَعالى فيهِ القُرآنَ، وفيهِ فَرَّقَ بَينَ الحَقِّ وَالباطِلِ؛
همانا ماه رمضان، ماهى است كه خداوند متعال، قرآن را در آن نازل كرد و حق و باطل را در آن از هم جدا ساخت.
عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۱۶؛ مراقبات ماه رمضان ص 34

پاسخ :
این که حضرت فرموده اند در این ماه حق رو از باطل از هم جدا ساخت چه معنایی میتونه داشته باشه؟ سوال شد واسمون، سوال هم باید یه حرکتی در ادم ایجاد کنه قاعدتا، حداقل اینه که بپرسه!
1 |الزائره||٢٣:٣٧ - ٠٥ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
به نظر میاد اشاره حضرت به این مطلب است که قرآن که جدا کننده حق از باطل است، در این ماه نازل شده است. در ادامه حدیث را با توضیحات بیشتر تقدیم می دارم:
... و اگر بپرسد چرا روزه واجب شده است؟ پاسخ آنست كه درد گرسنگى و تشنگى را بدانند، و از اين راه پى به فقر و بى‏زاد و كم ‏توشه‏ گى آخرت ببرند، و براى اينكه روزه دار بر اثر ناراحتى كه از گرسنگى و تشنگى برايش پيش آمده فروتنى كند و كوچكى نمايد و نيازمندى نشان دهد تا اجر برد و بحساب آورد كار خويش را و بشناسد و پايدارى و مقاومت كند بر آن، و از اين جهات مستحقّ اجر و ثواب گردد، با فوائد ديگرى كه در آنست از قبيل جلوگيرى از طغيان شهوات و كنترل هواها، و اينكه موجب عبرت و موعظه‏اى باشد ايشان را در اين دنيا و تمرينى باشد براى آماده ‏سازى آنان بانجام تكاليف، و راهنمائى باشد ايشان را به شدّت امر و مشقّت عالم ديگر، و نيز بدانند كه بفقرا از گرسنگى و بينوائى در اين دنيا چه ميگذرد، و آنچه را كه خداوند در اموالشان براى مساكين و تهى دستان واجب نموده ادا نمايند.
و اگر بپرسد كه چرا روزه فقط در ماه رمضان مقرّر شده است نه ماههاى ديگر؟ گفته مى‏شود: براى اينكه ماه رمضان ماهى است كه خداوند در آن قرآن را نازل فرموده است، و در آن، ميان حق‏ و باطل‏، كاملا جدائى افتاده، چنان كه خداوند خود فرموده است: (ماه رمضان ماهى است كه در آن قرآن نازل گشته و آن براى هدايت مردم است و در آن علائمى از براى راهنمائى و جداكننده حق از باطل است- بقره: 185) در اين ماه به پيغمبر وحى شد، و در آن است شب قدر، شبى كه از هزار ماه بهتر است، «در آن شب هر كار محكم و برقرار مى‏شود- دخان: 4»، و آن اوّل سال قمرى است، و رمضان ماهى است كه در آن تقديرات و مسائلى كه در آن سال از نيكى و بدى، خير و شرّ نفع و ضرر، سود و زيان، و زندگى و مرگ و بهره روزى هر فرد تعيين ميگردد (در شب قدر كه در اين ماه ميباشد) و بهمين جهت است كه آن شب را «قدر» ميگويند.
و اگر بپرسد: چرا مأمورند بروزه ماه رمضان و بس، نه كمتر و نه زيادتر؟ گفته مى‏شود: براى آنكه اين مقدار، حدّى است كه از انجام آن، هم ضعيف بر مى‏آيد و هم قوى، و جز اين نيست كه خداوند فرائض و واجبات را به اندازه‏ اى كه در امكان غالب افراد باشد تعيين فرموده، آنگاه ناتوانان را آزادى داده، بدين معنى كه اگر خواستند با اينكه سخت است آن را انجام دهند مانعى نباشد، و نيز توانايان را ترغيب و تحريص كرده كه اگر خواستند غير ماه رمضان را هم با گرفتن روزه تقرب جويند، و چنان كه بكمتر از اين صلاحشان بود خداوند كمتر ميفرمود، و اگر محتاج به بيشتر از اين بودند به زياده از اين امر ميفرمود.
ترجمه عيون أخبار الرضا عليه السلام، ابن بابویه؛ ج‏2 ؛ ص247 و 248
الحمدلله رب العالمین
پاسخ :
ممنون، بزرگواری کردید که با گذاشتن کامل متن روایت روشنگری نمودید. یا علی
23 | الزائره | | ١٠:٢٤ - ٠٤ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
« سالی که نکوست، از رمضانش پیداست »
امام صادق سلام الله عليه :
إذا سَلِمَ شَهرُ رَمَضانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ . [ وقالَ :] رَأسُ السَّنَةِ شَهرُ رَمَضانَ؛
هر گاه ماه رمضانْ سالم باشد، [همه] سالْ سالم است. [و فرمود:] سَرِ سال، ماه رمضان است.
تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۳۳۳؛ مراقبات ماه رمضان ص 32

پاسخ :
عید بندگیه ماه رمضون
24 | جهاد | | ١٢:٤١ - ٠٤ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
فرمایشات حضرت آقا 2/4/94 (1)

یکی از مضامین تکرارشونده‌ی در ادعیه‌ی ماه مبارک رمضان توجّه دادن انسانها به عوالم بعد از حیات دنیوی است؛ توجّه دادن به عالم مرگ، عالم قبر، عالم قیامت، گرفتاری‌های انسان در دوران مواجهه‌ی با حساب و کتاب و سؤال الهی؛ این یکی از موضوعات مطرح در ادعیه‌ی ماه مبارک رمضان است. برای ما که بر مسندهای مسئولیّت تکیه زدیم، توجّه به این معنا بسیار مهم است؛ عامل کنترل‌کننده و مراقب برای انسان از جمله عبارت است از توجّه به همین عوالم. اینکه بدانیم «لایَعزُبُ عَنهُ مِثقالُ ذَرَّة»؛یک حرکت کوچک، یک سکون کوچک، یک اقدام کوچک، یک حرف کوچک از دید محاسبه‌کننده‌ی دوران بعد از مرگ بیرون نیست و از ما سؤال خواهد شد؛ این خیلی تأثیر میگذارد در رفتار ما، در گفتار ما، در حرکات ما.

در دعای شریف ابی‌حمزه [میخوانیم‌]: اِرحَمنی صَریعاً عَلَی الفِراشِ تُقَلِّبُنی اَیدی اَحِبَّتی؛ این حالتی که برای همه پیش می‌آید و شاید خیلی‌ها این حالت احتضار و لحظات نزدیکی مرگ را در دیگران دیده‌اند؛ من و شما در آن لحظات از خودمان اختیاری نداریم؛ هیچ‌کس در آنجا به ما نزدیک‌تر از خدا نیست. وَ نَحنُ اَقرَبُ اِلیهِ مِنکُم وَ لکِن لا تُبصرِون؛هیچ‌کس نمیتواند ما را در آن حالت، از آن ورطه‌ای که در مقابل ما است نجات بدهد، مگر عمل صالح و فضل الهی. عرض میکنیم در این دعا که «اللّهُمَّ ارحَمنی»؛ در آنجا ما را رحم کن. وَ تَفَضَّل عَلَیَّ مَمدوداً عَلَی المُغتَسَلِ یُقَلِّبُنی صالحُ جیرَتی؛ در هنگامی که بعد از مرگ ما را غسل میدهند، خدای متعال در آن حالت، رحمت خود را، فضل خود را شامل حال ما کند و به ما ترحّم کند. بی‌اختیار در اختیار دستهای غسل‌دهنده هستیم؛ این مال یکایک من و شما است؛ هیچ‌کداممان از این حالت دوری و فراغت نداریم؛ این برای همه‌ی ما پیش می‌آید. به یاد آن لحظه باشید.

25 | جهاد | | ١٢:٤١ - ٠٤ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
فرمایشات حضرت آقا 2/4/94 (2)

وَ تَحَنَّن عَلَیَّ مَحمولاً قَد تَناوَلَ الاَقرِباءُ اَطرافَ جِنازَتی؛ ما را بلند میکنند، سر دوش میگیرند، میبرند به سمت جایگاه همیشگی و ابدی ما. وَ جُد عَلَیَّ مَنقولاً قَد نَزَلتُ بِکَ وَحیداً فی حُفرَتی؛ ما را سرازیر قبر خواهند کرد. این یادآوری است؛ از این حالات نبایستی غافل بود؛ باید جلوی چشم ما باشد. اینکه سفارش میکنند به ما که به قبرستان بروید، به زیارت اموات بروید، یک علّت و وجه آن این است. بعضی بدشان می‌آید از اینکه کسی آنها را به یاد مرگ بیندازد؛ نه، این درمان است، این دارو است؛ علاج خودخواهی‌های ما، علاج غفلتهای ما، علاج هوسرانی‌های ما است. در جای دیگری از دعای شریف ابی‌حمزه [میخوانیم‌]: اِلهی اِرحَمنی اِذَا انقَطَعَت حُجَّتی وَ کَلَّ عَن جَوابِکَ لِسانی وَ طاشَ عِندَ سُؤالِکَ اِیّایَ لُبّی؛ آن وقتی که در مقابل سؤال الهی کم می‌آوریم و درمیمانیم، استدلال ما تمام میشود؛ مثل اینجا نیست که بتوانیم طرف مقابل را با استفاده‌ی از جهلش، از غفلتش، از عواطفش از واقعیّت دور کنیم. آنجا همه‌چیز آشکار است برای آن‌کسی که از ما سؤال میکند. به یاد آن لحظه باید بود. در یک فِقره‌ی دیگر: اَبکی لِخُروجی مِن قَبری عُریاناً - این دعا را در سحرهای ماه رمضان با توجّه بخوانید - ذَلیلاً حامِلاً ثِقلی عَلَی ظَهری اَنظُرُ مَرَّةً عَن یَمینی وَ اُخری‌ عَن شِمالی اِذِ الخَلائِقُ فی شَأنٍ غیرِ شَأنی؛ هرکسی به فکر خودش است؛ هیچ‌کس از من آنجا دستگیری نمیکند.

لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیهِ، وُجوهٌ یَومَئِذ مُسفِرَةٌ، ضاحِکَةٌ مُستَبشِرَة؛ مؤمنین، متّقین، آن کسانی که مراقب خودشان بودند و از جادّه‌ی حق و انصاف و ادای تکلیف الهی خارج نشدند، مصداق این جمله‌اند: وُجوهٌ یَومَئِذٍ مُسفِرَةٌ، ضاحِکَةٌ مُستَبشِرَة؛ چهره‌های باز، خندان، درخشان، بعضی این‌جوری‌اند. وَ وُجوهٌ یَومَئِذٍ عَلَیها غَبَرَةٌ، تَرهَقُها قَتَرَة. آیه‌ی قرآن تا اینجا است؛ در دعا این کلمه هم اضافه شده: وَ ذِلَّة. البتّه فقط این مضمون نیست؛ دعاهای ماه رمضان مثل همه‌ی دعاهای دیگر، ما را میکشانَد به سمت آن سرچشمه‌ی لطیفِ مطبوعِ گوارای رحمت الهی.

این ماه، ماه خشوع است، ماه استغفار است، ماه تقوا است، ماه بازگشت به خدا است، ماه خودسازی است، ماه اخلاق است. در خطبه‌ی جمعه‌ی آخر ماه شعبانِ رسول مکرّم، فِقراتی هست که نشان‌دهنده‌ی این است که این ماه فقط ماه عبادت نیست، ماه اخلاق هم هست؛ فراگیری فضایل اخلاقی، و به کار گرفتن فضایل اخلاقی. اینها چیزهایی است که ما در این ماه بایستی توجّه کنیم.

پاسخ :
ان شاالله به این فرمایش حضرت آقا گوش بدهیم که فرمودند:‌"این دعا را در سحرهای ماه رمضان با توجّه بخوانید"
1 |بدبخت||٠٤:١٠ - ٠٥ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
یا حسین جان حساب و کتاب ما با توست یه کارین لحظه آخر نام تو بر زبانم باشه.حسین حسین حسین
پاسخ :
حــــــــــــــــســـــــــــیــــــــــــن
26 | الزائره | | ٢٠:٣٤ - ٠٥ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
"خاطرات مردان خدا در ماه خدا"
محمدعلی قنبری از رزمندگان دفاع‌مقدس است که خلوص نیت و ایثار رزمنده‌ها را در قالب خاطره‌ای از ماه رمضان توصیف می‌کند.
وی می‌گوید: تیرماه سال ۶۱ با ماه مبارک رمضان مصادف شده بود. من یک بسیجی کم سن و سال بودم و هنوز چهارده سالم تمام نشده بود که برای دومین بار به جبهه اعزام می‌شدم.
ما را ابتدا به منطقه عملیاتی غرب «سرپل ذهاب محورتپه قلاویز» و بعد از گذشت چند هفت جهت عملیات، به منطقه جنوب کشور اعزام کردند. اولین گروه اعزامی از استان همدان به جنوب کشور بودیم به همین دلیل مورد بدرقه پورشور مردم قرار گرفتیم. بعد از اعزام به اهواز، گروه ما را که یک تیپ پیاده بودیم در یک دبیرستان اسکان دادند. دو سه شب اول که در شهر بودیم به خاطر اینکه به هوای گرم و شرجی جنوب عادت نداشتیم خیلی سخت گذشت. بعد از مدتی به منطقه عملیاتی شرق بصره اعزام شدیم. ما را در یک اردوگاه صحرایی که با چادر درست کرده بودند جهت توضیح فرماندهان و سردسته‌ها به مدت یک هفته نگه داشتند.
منطقه عملیاتی یک خاکریز ۸ کیلومتری بود که به شهر بصره تسلط داشت که با شدت و نیروی زیادی محافظت می‌شد. ساعت عملیات یک بامداد و با رمز «یا مهدی ادرکنی» بود. در آن شب بچه‌ها بعد از راز و نیاز و دعا با خدا به نیت پیروزی روزه مستحبی گرفتند. عملیات شروع شد و به یاری خداوند به خاکریز هجوم بردیم و دشمن را زمین‌گیر و خاکریز را به تصرف خود درآوردیم.
سپیده صبح بود که دشمن با صدها تانک و نیروهای تازه نفس شروع به تک کرد. ۴۸ ساعت با دشمن درگیر بودیم تا اینکه نیروهای کمکی که از برادران اصفهانی بودند جایگزین ما شدند. بعد از ۴۸ ساعت درگیری خسته و گرسنه حدود نیمه شب بود که به اردوگاه رسیدیم. بنابراین از غذا و شام وحتی یک تکه نان هم خبری نبود به جز یک جعبه خرما که آن را به معاون فرمانده که از همه ما خسته‌تر بود،دادند.
فرمانده تیپ، برادر «چلوی»‌، شهید شده بود. معاون فرمانده همگی ما را که حدود ۱۴۰ یا ۱۵۰ نفر بودیم به خط کرد و گفت:‌ برادرانی که خیلی گرسنه هستند از این خرما بخورند و آنهایی که می‌توانند، تا فردا صبح تحمل کنند. خدا می‌داند با وجود اینکه بعضی از بچه‌ها هنوز افطار نکرده بودند و تنها از آبی که در قمقمه داشتند خورده بودند ولی جعبه خرما به دست هر کس می‌رسید می‌گفت سیرم، و به نفر بعدی خود می‌داد و آخرین نفر جعبه خرما را دست نخورده به معاون فرمانده داد.
همگی خسته و گرسنه و به یاد دوستان و همسنگران خود که در این عملیات با زبان روزه به کاروان شهدا، مجروحان و اسرا پیوسته بودند دعا و گریه کردیم.

پاسخ :
ممنون از زحمات شما، خوبه دوستان کتابهایی که با موضوع دفاع مقدس هست رو تو برنامه مطالعاتی شون بذارن، چه داستان های اسارت، چه داستان های زندگی شهدا به روایت همسرانشان و ... که یادمان نرود این انقلاب امانتی است در دستان ما، که یادمان نرود اگر الان امنیت داریم و ماه مبارک رمضان را در آرامش و آسایش روزه میگیریم مدیون چه کسانی هستیم؟ خوب است نگاهی به کشورهای منطقه داشته باشیم، سوریه، یمن، عراق، عربستان، کویت و ... اللهم عجل لولیک الفرج
27 | الزائره | | ٢٠:٣٥ - ٠٥ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
رسول خدا صلى الله عليه و آله:
مَن صامَ رَمَضانَ ؛ وعَرَفَ حُدودَهُ ؛ وتَحَفَّظَ مِمّا كانَ يَنبَغي لَهُ أن يَتَحَفَّظَ فيهِ، كَفَّرَ ما قَبلَهُ؛
هر كس رمضان را روزه بدارد و حدود آن را بشناسد و خود را از آنچه سزاوار خويشتندارى در اين ماه است، نگه بدارد، گناهان پيشين را پاك كرده است.
مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۱۱۰؛ مراقبات ماه رمضان ص 36
28 | الزائره | | ١٩:٢٨ - ٠٩ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
هر كس ماه رمضان را روزه گيرد و براى تقرّب به پروردگار متعال و خشنودى حق زبان خود را نگهدارد، و خاموشى گزيند، و گوش و چشم و عورت و ساير اندام خود را از دروغ و حرام و غيبت و بدگوئى حفظ كند، خداوند او را چندان قرب منزلت دهد كه همدم ابراهيم خليل عليه السّلام گردد بدانسان كه زانوهاى ابراهيم عليه السّلام را مسّ نمايد (كنايه از اينكه با وى همنشين و همصحبت شود).
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه غفارى ؛ ص678

پاسخ :
ان شاالله که ما فقط به روزه دهان اکتفا نکنیم
29 | عباس | | ١٤:٠٦ - ١٠ تير ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
امام رضا (ع)

خواندن یه ایه در ماه رمضان برابر با خواندن کل قران در ماه های دیگر است

اینو خیلی دوست دارم
اصلا امام رضا هر چی فرمودند رو دوست دارم
یا ضامن اهو ضامنم شو

پاسخ :
ضامنم شو... خدا برکت بده ان شاالله بیشتر از قرآن بهره ببریم در این ماه عزیز
30 | جهاد | | ١٣:٤٢ - ٢٢ تير ١٣٩٤ |
0
 
1
پاسخ
همه اش در همین ماه دنبال این بودیم که اعتلای روحی و معنوی پیدا کنیم، و برامون سوال هست که چه طوری؟
حضرت آقا به این سوال در دیدار با دانشجویان در ماه مبارک رمضان پاسخ گفتند:

جوانها مکرّر از من سؤال میکنند -در نامه‌ها و همین وسایل ارتباطی که وجود دارد- و در مورد معنویّت و تعالی روحی و مانند اینها نصیحت میخواهند؛ خب، کسانی هم هستند، بساط ارشاد و این چیزها را هم پهن میکنند؛ همه‌ی اینها مورد اعتماد نیستند؛ بعضی‌هایشان دکّان‌دارند، به اینها نمیشود اعتماد کرد. آن چیزی که من از بزرگان شنیدم و به شما عرض میکنم، یک کلمه است؛ مهم‌ترین کار برای اعتلای معنوی و روحی، پرهیز از گناه است؛ این مهم‌ترین کار است. سعی کنید از گناه پرهیز کنید. گناه‌ها هم مختلفند؛ هم گناه زبان هست، هم گناه‌های مربوط به چشم هست، هم گناه‌های مربوط به دست هست، انواع گناهان هست؛ گناه‌ها را بشناسید، خودتان را مراقبت کنید. تقوا! تقوا یعنی همین؛ تقوا یعنی مراقبت. در یک جادّه‌ی خطرناک وقتی دارید حرکت میکنید، دقیق مراقبید، این تقوا است؛ مراقبت کنید، از گناه پرهیز کنید؛ این مهم‌ترین راه اعتلای معنوی است. البتّه بلافاصله بعد از این، انجام فرائض است؛ در میان فرائض هم از همه مهم‌تر نماز است؛ نماز اوّل وقت، با حضور قلب. حضور قلب یعنی اینکه شما وقتی نماز میخوانید، بدانید دارید با کسی حرف میزنید، مخاطب دارید. توجّه به این داشته باشید. گاهی هم حواس انسان پرت میشود؛ عیبی ندارد، به‌مجرّد اینکه باز حواس انسان جمع شد، همان حالت و احساسِ داشتن مخاطب را در خودش احیاء کند و زنده نگه دارد؛ این حضور قلب است. نماز با حضور قلب، نماز اوّل وقت، حتّی‌المقدور نماز به جماعت، این چیزها را رعایت کنید، شما اعتلای روحی پیدا خواهید کرد، فرشته خواهید شد، از فرشته بالاتر خواهید شد؛ این را شما بدانید. شماها جوانید، دلهایتان پاک است، روحهایتان پاک است، آلودگی ندارید یا خیلی کم دارید؛ به سن ما که انسان برسد مشکلاتش خیلی زیاد میشود؛ بنابراین اگر این را رعایت بکنید، هیچ نصیحت دیگری لازم نیست؛ ذکر خاص و مانند اینها هیچ لزومی ندارد. البتّه خیلی خوب است با قرآن مأنوس باشید، هرروز حتماً ولو چند آیه‌ای قرآن بخوانید؛ اینها خیلی خوب است. به فرائض [اهمّیّت بدهید].
 [1] [2]   قبلی
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | گالری تصاویر | لیست نظرات | درباره ما | RSS | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه