2017 September 20 - چهار شنبه 29 شهرويور 1396

حیات طیبه 10: همسایه‌داری
کد خبر: ١٦٣٦٧٨ تاریخ انتشار: ١٥ فروردين ١٣٩٤ - ٠٦:٠٥ تعداد بازدید: 2444
پزشکی سفر » سلامت » حیات طیبه
حیات طیبه 10: همسایه‌داری

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله: رعایت حرمت همسایه همانند احترام مادر لازم است.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

همون طوری که از موضوع این شماره مشخص است قصد داریم در مورد همسایه، حقوق همسایه و همسایه‌داری در سبک زندگی اسلامی صحبت کنیم، خواستیم با جملاتی به روال دفعات قبل نقدی داشته باشیم بر روال روزمره زندگی‌مان که دیدیم تصاویر ذیل دقیقا گویا هستند بنابراین این شماره رو بیشتر به زبان تصویر مطرح می‌کنیم ....

ما نسبت به همسایه‌هاچه جوری هستیم و یا چه جوری شدیم؟

و اما در اسلام از ما خواستند نسبت به همسایه چه جوری باشیم؟

حرف آخر در باب همسایه‌داری

خب دوستان حالا شما بفرمایید که:

1. چه احادیث و روایاتی در زمینه همسایه و همسایه‌داری می‌شناسید؟

2. چرا تو زندگی‌های روزمره‌مون انقدر این موضوع کم‌اهمیت شده؟ شما چه دلایلی براش سراغ دارید؟

3. چه پیشنهادات و راه‌حل‌هایی برای اون معضلات می‌شناسید که امر اسلام در زمینه همسایه‌داری روی زمین نمونه؟

 

 





Share
1 | جهاد | | ١٥:٢١ - ١٦ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «حُرْمَةُ الْجَارِ عَلَی الْإِنْسَانِ کَحُرْمَةِ أُمِّهِ؛
حرمت همسایه بر [عهده] انسان مانند احترام مادرش می باشد

پاسخ :
و این روزها که بچه ها حرمت مادرهایشان را هم نگه نمیدارند انتظار نگه داشتن حرمت همسایه انتظار زیادی است!!!
2 | سایت | | ٢١:١٣ - ١٦ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
خطاب به دوست محترم "الزائره"
گویا مطلبی ارسال کرده بودید منتهی مشکلی پیش اومد و متاسفانه مطلبتون حذف شد.
لطفا در صورت امکان مجددا ارسال نمایید.
عذرخواهی ما رو هم بپذیرید.
3 | جهاد | | ١٠:٥٤ - ١٩ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
یه مشکلی هم که هست الان برخی از رفتارهای ارزشی که خیلی هم پر رنگ بوده بین مردم رو با نوع تفکر غلط غربی داریم کمرنگشون می‌کنیم مثلا قبلا این که همسایه ها از هم خبر داشته باشند و همدیگه رو بشناسن ارزش تلقی میشد، اما الان میگن به ما چه ارتباطی داره که همسایه موون مثلا کیه، چرا باید فضولی کنیم تو کار همدیگه، این رفتار دور از تمدن و ....
بعد مثلا طرف میشینه با افتخار میگه ما اصلا تو آپارتمانمون با کسی کار نداریم، کی میره، کی میاد، چی کار می‌کنن و ... بعد این رو هم نشونه با کلاسی و با فرهنگی میدونن!!!

پاسخ :
فرهنگ این واژه مظلوم، که هر بلایی میخوان سرش میارن!
4 | جهاد | | ١٠:٥٤ - ١٩ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
برخی از حقوق همسایه طبق اسلام برمیگرده به سبک معماری که الان اصلا کسی بهش توجه نمیکنه، یعنی لازمه رعایت برخی از حقوق در و همسایه اینه که از قبلش طبق معماری اسلامی خونه ساخته شده باشه.

پاسخ :
معماری مون الان طوری شده که داخل خود یه خونه هم حرمت ها نگه داشته نمیشه، بعد میخوان حرمت در و همسایه رو توش رعایت کنن...
5 | جهاد | | ١٠:٥٥ - ١٩ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
امام مجتبى (ع ) مى گويد: در دوران كودكى شبى بيدار ماندم و به نظاره مادرم زهرا(س) در حالى كه مشغول نماز شب بود گذراندم
پس از آنكه نمازش به پايان رسيد متوجه شدم كه در دعايايش يك يك مسلمين را نام مى برد و آنها را دعا مى كند خواستم بدانم كه درباره خودش ‍ چگونه دعا مى كند.
اما با كمال تعجب ديدم كه براى خود دعا نكرد.
فردا از او سؤ ال كردم : چرا براى همه دعا كردى امّا براى خودت دعا نكردى ؟
فرمود: يا بنى ! الجار ثم الدار.
پسرم ! اوّل همسايه بعد خانه !

پاسخ :
و البته همسایه های حضرت هم خیلی خوب پاسدار این همسایه داری بودند!!! لعنت الله علی القوم الظالمین
6 | جهاد | | ١٠:٥٧ - ١٩ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُورًا نسائ/ 36

و خدا را بپرستيد، و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين و در راه‏مانده و بردگانِ خود [نيكى كنيد]، كه خدا كسى را كه متكبّر و فخرفروش است دوست نمى دارد

پاسخ :
ممنون. در تفسیر المیزان می فرماید: معناى دو جمله" الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏" و" الْجارِ الْجُنُبِ" از آنجا كه در مقابل هم قرار گرفته‏اند، اولى همسايه نزديك و دومى همسايه دور است، چون كلمه (جنب) به معناى اجنبى است، و در اينجا قرينه نامبرده معناى دور را به آن مى‏دهد، و منظور از اين دورى و نزديكى دورى و نزديكى از نظر خانه است، در روايت هم از رسول خدا (ص) نقل شده كه همسايه را تحديد فرمود به كسى كه بين خانه تو و خانه او چهل ذراع، يعنى بيست ذرع فاصله باشد، و در روايتى ديگر تحديد شده به چهل خانه، كه احتمال دارد روايت اولى خواسته باشد همسايه نزديك را تحديد كند و دومى همسايه دور را.
7 | الزائره | | ٠٠:٠٤ - ٢٠ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا- صلّى اللّه عليه و آله- فرموده: هر كه همسايه‏ خود را بيازارد خداوند بوى بهشت را بر او حرام گرداند و جاى او در دوزخ است، و دوزخ بد جائى است، و كسيكه حقّ همسايه‏اش را تباه سازد از ما نيست، و هميشه جبرئيل مرا در باره همسايه‏ وصيّت و سفارش مينمود تا اينكه گمان كردم همسايه‏ ارث خواهد برد، و امير المؤمنين- عليه السّلام- فرموده: حريم مسجد چهل ذراع است و حريم همسايه‏ چهل خانه از چهار سمت ميباشد.
حضرت صادق- عليه السّلام- فرموده: به پيغمبر- صلّى اللّه عليه و آله- گفته شد: اى پيغمبر خدا آيا در مال و دارائى جز زكوة حقّ و بهره ديگرى هست؟ فرمود: آرى نيكى كردن به خويشان هرگاه دورى گزيده‏اى و مهربانى به همسايه مسلمان، ايمان به من نياورده كسيكه شب سير بوده و همسايه مسلمانش گرسنه باشد.
روايت شده مردى نزد پيغمبر- صلّى اللّه عليه و آله- آمد و گفت: فلان همسايه مرا مي آزارد، حضرت فرمود: بر آزار او شكيبا باش و تو او را ميازار، پس از اندك زمانى آمد و گفت: اى پيغمبر خدا همسايه‏ام مرد، حضرت فرمود: كَفى‏ بالدّهر واعظا و كفى بالموت مفرّقا يعنى كافى است كه روزگار پند دهنده و مرگ جدا كننده باشد، و هم آن حضرت- صلّى اللّه عليه و آله- فرموده: نبوده و نيست مؤمنى تا روز قيامت جز آنكه او را همسايه‏اى است كه بيازاردش. و احاديث در اين باره بسيار است و بايد دانست كه نيكى با همسايه بس نيازردن او نيست بلكه تحمّل و پذيرفتن آزار او نيز از جمله نيكى با همسايه مي باشد.
الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام ؛ ص176 و 177
الحمدلله رب العالمین

پاسخ :
بعد جالبه واقعا یه عده وقتی همسایه اذیتشون میکنه، کلی جلسه خانوادگی میذارن که چه جوری تلافیش رو سرش دربیارن!!
8 | الزائره | | ٠٠:٠٧ - ٢٠ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
سلام علیکم
مطلب زیر مربوط به بحث صله رحم است که در صفحه قبل و یکبار هم در این صفحه! حذف شده است. ممنون می شوم اجازه دهید هرچند مرتبط به موضوع قبل است، ثبت گردد.
متشکرم

"پیوند با اهل بیت علیهم السلام"
خویشاوندی و قرابت رحم، به کسی اطلاق می شود که به واسطه نسبت یا از طرف پدر یا مادر و مانند آن به شخص نزدیک باشد. از مصادیق خویشان می توان به عمو و عمه و خاله و دایی، برادر زاده و خواهرزاده و مانند آن ها اشاره کرد.
البته بر اساس آموزه های قرآنی و اسلامی، همه مومنان به یک معنا فرزندان پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) هستند و این پیوند خویشی قوی تر از هر گونه نسبت و قرابت نسبی و سببی دیگر است. از این رو در روایات، پیامبر(ص) و امیرمومنان علی(ع) پدران امت دانسته شده اند. پیامبر(ص) می فرماید: أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه؛ من و علی -علیهماالسلام- دو پدر این امت هستیم (بحارالأنوار ج16، ص 95، باب 6).
بر اساس آموزه های قرآنی و روایات تفسیری، هر مومن پیش از آنکه به خویشان نسبی و سببی خویش اتصال و محبت آنان را در دل داشته باشد، باید پیوند استوار و محبت شدیدی نسبت به پیامبر(ص) و اهل بیتش (ع) داشته باشد. از این رو، بر ماست که همواره صله آنان را به جا آوریم و با اشکال گوناگون از جمله زیارت ایشان و یا قبور مطهرشان و یا صلوات فرستادن بر آنان، این ارتباط را حفظ کرده و پیوند را مستحکم داریم. کسانی که صله خود را با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) قطع کرده باشند، مورد خشم الهی قرار می گیرند و از مصادیق وَیقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یوصَلَ؛ و آنچه را خداوند به صله و پیوستن بدان فرمان داده می گسلند (بقره، آیه 27؛ رعد، آیه 25)، می شوند که از نظر قرآن انسان های زیانکار و ملعون و دوزخی هستند (همان آیات).
از مهم ترین روش های صله رحم با اهل بیت(ع) فرستادن صلوات به ایشان است؛ چنانکه خداوند به این مطلب در آیه 65 سوره احزاب فرمان داده است. بر همین اساس زیارت قبور ایشان و تکریم و ابراز مودت، محبت و اطاعت از آنان به عنوان اولیای الهی، لازم و واجب است (شوری، آیه 23)؛ چرا که این مزد رسالتی است که سود و بهره آن به امت مومن می رسد (سباء، آیه 47).
بنابراین، نخستین تکلیفی که بر مومنان است زیارت امام زمان(عج) و قبور امامان(ع) و رسول الله (ص) است و اگر دسترسی به قبور ایشان نیست با صلوات و عرض سلام از راه دور می توان این زیارت و صله رحم را انجام داد و از شرور قطع صله رحم در امان ماند. البته زیارت امام زادگان و قبور آنان به قصد زیارت اهل بیت(ع) می تواند گوشه ای از این حکم الهی را بر آورده سازد.
صله رحم و برکات آن؛ محمد امین خالقی
اللهم صل علی محمد و آل محمد و صل علی جمیع الأنبیاء والمرسلین

پاسخ :
علیکم السلام، ممنون از انتخاب این مطلب بسیار عالی و البته بسیار مهم ما که از حذف ناخواسته مطلب عذرخواهی کردیم، باز هم ببخشید.
9 | الزائره | | ٠٠:١٦ - ٢٠ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
"در محضر یک شهید"

به نماز سید كه نگاه می‌كردم،
ملائك را می‌دیدم كه در صفوف زیبای خویش او را به نظاره نشسته‌اند.
رو به قبله ایستادم. اما دلم هنوز در پی تعلقات بود.
گفتم: «نمی‌دانم‏, چرا من همیشه هنگام اقامه نماز حواسم پرت است.»
به چشمانم خیره شد.
«مواظب باش! كسی كه سرنماز حواسش جمع نباشد، در زندگی نیز حواسش اصلاً جمع نخواهد شد.»
گفت و رفت.
اما من مدتها در فكر ارتباط میان نماز و زندگی بودم.
«نماز مهمترین چیز است، نمازت را با توجه بخوان». بار دیگر خواندم, اما نماز سید مرتضی چیز دیگری بود.

یادم هست یک روزی شهید آوینی، شهید گنجی و بنده در جایی نشسته بودیم. شهید گنجی جمله ای را ابراز کرد که شهید آوینی در جواب جمله جالبی گفت. من بین این دو شهید بودم. شهید گنجی خطاب به شهید آوینی گفت: «حاج مرتضی! دیگر باب شهادت هم بسته شد». آوینی در جواب گفت: «نه برادر، شهادت لباس تک‌سایزی است که باید تن آدم به اندازه آن در آید، هر وقت به سایز این لباس تک سایز درآمدی، پرواز می‌کنی، مطمئن باش»!
من که میان این دو بودم گفتم: «حاج مرتضی، پس من چی؟ من کی پرواز می‌کنم؟». شهید آوینی در جواب گفت: «تو در کوله‌ات چیزهایی داری» و نام چند منطقه جنگی که در آنها مستند ساخته بودم را آورد و بعد ادامه داد: "در کوله‌ات چیزهای دیگری هم هست که نمی‌دانم چیست، هر وقت کوله‌‌ات سبک شد، پرواز خواهی کرد"
مدتی پس از این گفت‌وگو مرتضی آوینی به شهادت رسید و به فاصله یک سال دیگر نیز گنجی شهید شد.

20 فروردین 1372 سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی
هدیه به روح بلندش یک ختم قرآن (سه سوره توحید) و صلوات

پاسخ :
شهادت لباس تک‌سایزی است که باید تن آدم به اندازه آن در آید..... آه!
10 | الزائره | | ٠٠:١٣ - ٢٢ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خوش همسايگى خانه‏ ها را آباد سازد و أجل را بتأخير اندازد (كنايه از درازى عمر است).

ابو الربيع شامى گويد: حضرت صادق عليه السلام- در حالى كه خانه پر از جمعيت بود- فرمود: كه بدانيد از ما نيست كسى كه با همسايه‏ اش خوشرفتارى نكند.

ابو حمزه گويد: شنيدم از حضرت صادق عليه السلام كه ميفرمود: مؤمن كسى است كه همسايه‏ اش از بوائق او آسوده باشد، من عرض كردم: بوائق او چيست؟ فرمود: ستم و آزار او.
11 | عباس | | ١٣:٣٨ - ٠٢ ارديبهشت ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
سلام
ماکه نبودیم خوش گذشت؟
از نبود ما خوب استفاده کردیند؟

شماره 11 نداریند؟

پاسخ :
سلام علیکم به، چه عجب!!! پارسال دوست امسال آشنا!!! نبودید!! کجا بودید!؟ گفتیم دیگه رفتید و ما رو تحویل نمی‌گیرید جاتون واقعا خالی بود! شماره 11 و به بعد هم داریم ان شاالله. نزدیک سفر نیمه شعبانه، تراکم کاریمون زیاد بود، فرصت نشد بنویسیمش، ان شاالله ظرف امروز و فردا، شما دعا بفرمایید خدا به وقتمون برکت بده. خوشحالیم که هستید.
   
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | گالری تصاویر | لیست نظرات | درباره ما | RSS | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه