2017 November 22 - چهار شنبه 01 آذر 1396

حیات طیبه 9: صله‌ی ارحام
کد خبر: ١٦٣٦٧٣ تاریخ انتشار: ٠١ فروردين ١٣٩٤ - ٠٠:٤٤ تعداد بازدید: 3367
پزشکی سفر » سلامت » حیات طیبه
حیات طیبه 9: صله‌ی ارحام

رسول خدا صلی الله علیه آله و سلم می‌فرمایند: همه امتم را از حاضر تا غایب و به آنان که تا روز قیامت در صلب مردان و رحم زنان هستند سفارش می‌کنم به صله رحم، اگر چه یک سال راه میان آنان فاصله باشد و این از دین اسلام است.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

بابایی میشه یه چیزی بگم!؟

بگو بابا جان.

میگم تو این سال جدیدی بی‌خیال اتفاقات گذشته بشیم، یه سر همه با هم بریم خونه دایی جان اینا؟

باز تو شروع کردی؟ صد دفعه نگفتم اسمش رو جلوی من نیار، مرده‌ی من رو هم حق ندارید اونجا ببرید! یه بار دیگه اسمش رو بیاری دیگه نه من، نه تو.

( بالاخره بعد از 120 سال زندگی نوبت مرگ شما و دایی جان اینا هم می‌رسه، وقتی که قراره بریم اونور آب زندگی!؟ مواظب باش!!! این یعنی بی‌تقوایی، من نمی‌گما، امام رضا علیه السلام میگن)

"احمد آقا این ماه نمیخواد برای صندوق قرعه‌کشی کنید، من با همه صحبت کردم، همه راضی بودن که نوبت این ماه رو بدیم به عمو مهدی، عروسی دخترش نزدیکه، گفتیم دستش تنگ نباشه"

( حواسمون به گیر و دارهای زندگی هم دیگه هم که باشه، یه جورایی همدیگر رو ندیده صله رحم انجام شده است)

"میگم امسال که خونه آقا جون اینا جمع میشیم خوبه یه صحبتی در مورد خاله زری اینا داشته باشیم، شوهرش که فعلا بعد اون تصادف که تا یک سال نمی‌تونه بره سرکار، بچه‌هاش هم کوچیکن، طفلک‌ها امسال خیلی اذیت شدن، یه فکری کنیم که چه جوری می‌تونیم بهشون کمک کنیم، حداقل مشکل مسکنشون رو حل کنیم ان شاالله"

(یه عده دور همی‌شون به غیبت و تهمت می‌گذره، یه عده به حل مشکلات دیگران، این کجا و اون کجا!؟)

دیدی آقا؟ دیدی بهت گفتم اول میره خونه مادرش بعد میاد اینجا؟، یه حرمت و احترام برای ما قائل نیست، ما از عروس شانس نیاوردیم! این پسره بیاد اینجا، بهش میگم دستت درد نکنه مادر، خوب جواب زحماتم رو دادی!!

این چه حرفیه میزنی خانوم!؟ این عیدیه جای این که محبت رو بین همه بیشتر کنی و منبع رحمت باشی، نشستی برای یه مساله ساده، آسمون و ریسمون بهم می‌بافی!! این بود اون "حول حالنا الی احسن الحال" که داشتی سر سجاده با اشک زمزمه میکردی؟ چه زود یادت رفت!!

(آخر ما نفهمدیم اول خونه کی بریم که به اون یکی برنخوره!!؟ بابا یکی نیست بگه آخه چه اهمیتی داره؟ نمیشه در آن واحد که صد جا باشیم!!)

 

یکی از دستورات موکد اسلام به پیروانش صله رحم است. معنای لغوی رحم، زهدان به معنی جای کودک در شکم مادر است و واژه رحم، در صله رحم استعاره برای قرابت و خویشاوندی است. اما درباره اینکه ارحام چه کسانی هستند، نص دقیقی وجود ندارد؛ عده‌ای آن را عرفی می‌دانند و می‌گویند آن‌هایی را که عادتا وابسته‌ی در نسب شمرده شوند ارحام گویند، خواه ارث ببرند یا نبرند و عده‌ای می‌گویند هر كه در عرف وابسته نژادى است حتی اگر این وابستگی دور باشد، با حفظ اولویت مراتب بر یكدیگر،(هرچه نسبت نزدیکتر باشد، صله از اهمیت بیشتری برخوردار است) و برخی عامه آن را منحصر دانسته‌اند در آنها كه نباید با هم زناشوئى كنند و محرم یك دیگرند (مثل خواهر و برادر).

در روایات به صله رحم بسیار تاکید شده است. رسول خدا صلی الله علیه  آله و سلم می‌فرمایند: همه امتم را از حاضر تا غایب و به آنان که تا روز قیامت در صلب مردان و رحم زنان هستند سفارش می‌کنم به صله رحم، اگر چه یک سال راه میان آنان فاصله باشد و این از دین اسلام است.

 همچنین در روایات، آثار دنیوی و اخروی زیادی برای اهل صله رحم عنوان شده است. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: صله رحم موجب پاکی اعمال و رشد دارایی و دفع بلا و آسانی حساب و تاخیر اجل می‌شود. امام صادق علیه السلام هم می‌فرمایند: صله رحم و حسن همجواری، شهرها را آباد و عمرها را طولانی می‌کند.

قاطع رحم هم در اسلام به شدت مورد مذمت قرار گرفته است، در قرآن کریم می‌فرماید: .... وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا (نساء/1) ... و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است. در نگاه قرآن قطع ارتباط با خویشاوندان نوعی پیمان‌شکنی با خدای سبحان به شمار می‌آید و در سه جای قرآن قاطع رحم را لعن و نفرین کرده است (بقره/27، رعد/25 و محمد/23-22). مثلا در سوره بقره می‌فرماید: الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ، آنانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن مى‏شكنند و آنچه را خداوند به پيوستنش امر فرموده مى‏گسلند و در زمين به فساد مى‏پردازند آنانند كه زيانكارانند.

در روایات نیز عواقب دنیوی و اخروی برای قاطع رحم برشمرده شده‌است. امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: خدا تقوی الهی را با صله رحم همراه ساخت، پس هر کس صله رحم نکند تقوی الهی ندارد... ، امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: مردی که از عمرش سی و سه سال مانده قطع رحم می‌کند، پس خدا آن را به سه سال کاهش می‌دهد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: قطع رحم مانع دعا و حجاب آن می‌شود و همچنین می‌فرمایند: هر گاه قطع رحم همگانی شود دارایی در دست اشرار قرار می‌گیرد.

یکی از سنت‌های حسنه‌ایی که در سبک زندگی ایرانی هست سنت دید و بازدید در ایام نوروز است. همان صله رحم که در اسلام به آن اشاره شده است، حالا ما باید از این فرصت دید و بازدید استفاده کنیم و خود این دید و بازدید رو اسلامی انجام بدیم، با رعایت مسائل شرعی در برخود محرم و نامحرم، با پرهیز از آلوده شدن این نشست‌های فامیلی به غیبت و تهمت، و با استفاده مناسب از این فرصت‌ها برای حل مشکلات خویشاوندان در یک جامعه اسلامی. این همان خدمات متقابل اسلام و ایران به همدیگر است.

حالا شما بفرمایید که:

1. چه روایاتی در مورد اهمیت صله رحم، آثار آن و عواقب قطع آن می شناسید؟

2. شما چه آسیب‌هایی رو در این دید و بازدیدها سراغ دارید؟

3. برای بهتر برگزار شدن صله رحم به ویژه در این ایام چه پیشنهاداتی دارید؟

سال نو رو به همه دوستان عزیز تبریک می‌گیم و دعا می‌کنیم در سال جدید لحظه لحظه زندگی‌هامون مطابق حیات طیبه باشه، بطوری که زینت باشیم برای اهل بیت علیهم السلام. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: يا مَعْشَر الشِّيعَةِ إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَينا کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً، اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبرو ريزي ما.

برای هم دیگه دعا کنیم




Share
1 | جهاد | | ٢٠:٣٨ - ٠١ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
عبدالله بن طلحه مى‏گويد: از امام صادق(ع) شنيدم كه فرمود:
شخصى خدمت پيامبراكرم(ص) آمد و عرض كرد: خويشانى دارم كه من‏با آنها ارتباط دارم، ولى آنها مرا مى‏آزارند; قصد دارم ازآنها جدا شوم.
حضرت فرمود: هركس تو را محروم ساخت، تو او را محروم نكن; هركس‏از تو بريد و جدا شد، تو با او قطع رابطه نكن و هركس به توستم كرد، عفوش كن.اگر چنين كردى، خداوند عزوجل پشتيبانت‏خواهد بود.

پاسخ :
ممنون ازحضور فعال شما. متاسفانه برخی اوقات چقدر دور میشیم از اين احادیث.... مشکل ما اینه که به فرمایش اهل بیت عليهم السلام اعتماد نمی کنیم!
2 | جهاد | | ٢٠:٣٩ - ٠١ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
کنترل ورودی‌ها و خروجی‌ها!

یکی از آسیب‌های این دور هم جمع شدن‌ها اینه که اگر حواسمون نباشه به جای ثواب، خدای نکرده به وادی گناه بیفتیم به ویژه این روزا که همه عادت کردن تا دور هم جمع میشن گوشی‌هاشون رو در میارن و شروع میکنن فیلم ها و عکس های تو گوشی‌هاشون رو بهم نشون میدن و برای هم بولوتوث می‌کنند، محتواهایی که ممکنه هیچی توش نباشه، و کلا کار لغو و بیهوده باشه و بعضا حتی شرعا اشکال داشته باشه که داریم این چیزها رو رد و بدل می‌کنیم، یا گفتن حرف‌هایی که دل‌ها رو از هم دور میکنه و باعث میشه در عین این که کنار هم نشستیم ولی خیلی از هم دور بشیم و .... من فکر میکنم اسم این رو باید بذاریم کنترل ورودی‌ها و خروجی‌ها، یعنی حواسمون باشه که چه چیزهایی قراره به خوردمون داده باشه و ما دارم چه چیزهایی رو به خورد بقیه میدیم.


پاسخ :
بطور طبیعی وقتی افراد دور هم جمع میشن بایستی وقتشون رو پر کنن، بنابراين بایستی برای دور هم جمع شدنهامون برنامه داشته باشیم، خب دوستان برنامه پيشنهاد بدن.
3 | الزائره | | ١٨:٢٧ - ٠٢ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
1
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
1. عبد اللَّه بن سنان گويد به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: پسر عموئى دارم كه هر چه با او مى‏پيوندم، از من ميبرد، تا آنكه تصميم گرفتم كه اگر از من بريد، از او ببرم، به من اجازه ميفرمائيد از او ببرم؟
فرمود: اگر تو به او پيوندى و او از تو ببرد، خداى عز و جل شما را با هم بپيوندد، و اگر تو از او ببرى و او از تو ببرد، خدا از هر دو ببرد.

2. ميسّر بن عبد العزيز كوفى نخعىى از خاصان اهل بيت عصمت عليهم السّلام است و از اصحاب امام باقر و حضرت صادق عليهما السّلام شمرده شده و او را ثقه دانند، ابو عمرو كشّى روايت كرده است كه امام باقر يا امام صادق عليهما السّلام روزى به او فرمود:
«انّى لاظنّك وصولا لقرابتك»
فكر ميكنم تو نسبت بخويشانت مهربانى ميكنى؟ گفت آرى فدايت شوم من كودك بودم و در بازار شاگردى ميكردم و روزى دو درهم اجرت ميگرفتم، يك درهم آن را به عمويم ميدادم و درهم ديگر را به خالويم، امام عليه السّلام فرمود: بدان كه به خدا سوگند تاكنون دو بار يا بيشتر اجلت فرا رسيده و هر بار خداوند سبحان به جهت آن صله‏ رحم‏ كه تو مينمودى آن را تأخير انداخته.

3. عمر بن زيد از امام صادق (علیه السلام) نقل می كند كه فرمود: احسان كردن غير از زكات است، پس به خدا تقرّب بجوييد با نيكى كردن و صله‏ رحم‏.

4. ابو بصير از امام صادق (علیه السلام) نقل می كند كه پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: همانا در بهشت مقام و مرتبه ‏اى است كه به آن نمی ‏رسد مگر رهبر دادگستر يا كسى كه صله‏ رحم‏ می كند يا عائله ‏مندى كه صبور باشد.

5. حارث بن دلهاث از پدرش و او از امام رضا (علیه السلام) نقل می كند كه فرمود: همانا خداوند به سه چيز امر فرموده كه همراه با سه چيزند: به نماز و زكات امر كرده، پس هر كس نماز بخواند و زكات ندهد نماز او قبول نمی شود، به شكر خود و شكر پدر و مادر امر كرده، پس هر كس از پدر و مادرش تشكر نكند شكر خدا را به جا نياورده است، و به تقواى الهى و صله‏ رحم‏ امر كرده، پس هر كس صله‏ رحم‏ نكند از خدا هم پروا ندارد.

6. رسول خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: كسى كه از براى من يك چيز ضامن شود من از براى او چهار چيز ضامن شوم اگر صله‏ رحم‏ كند خدا او را دوست دارد و در رزق او وسعت دهد و عمر او را زياد كند و او را داخل بهشت كند كه او را به بهشت وعده داده است.
الحمدلله رب العالمین

پاسخ :
تشکر از شما "الزائره"، ممنون از حضور فعالتون حتی در تعطیلات. خدا ازتون قبول کنه. ادم روایات رو میخونه میبینه چقدر میتونه راحتتر زندگی کنه و خودشه که اتفاقا زندگی دنیایی رو برای خودش سخت کرده.... روایات رو برای نوشتن بحث مرور میکردم، خیلی ارتباط تقوی با صله رحم برام جالب بود، دوستان در زمینه ارتباط تقوی با صله رحم، مطلبی داشتن بفرمایند که ما هم استفاده کنیم.
4 | جهاد | | ٢٢:٠١ - ٠٢ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
حس کردم این بخش از فرمایشات حضرت آقای عزیز در حرم رضوی به بحثمون مرتبط هیت، به ویژه که بحث خدمات متقابل ایران و اسلام رو هم مطرح کرده بودید، ایشان فرمودند:
ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده‌ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی‌امیّه و بنی‌عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره‌ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به‌نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به‌صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه‌ای و وسیله‌ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری‌تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به‌مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. در ایّام نوروز و تحویل سال نو، شلوغ‌ترین و پرازدحام‌ترین مراکز در کشور پهناور ما عبارت است از بارگاه‌های مقدّس ائمّه و امام‌زادگان (سلام الله علیهم). دیشب ــ در نیمه‌‌ی شب ــ در این آستان مقدّس، صدها هزار مؤمن با دلهای پاکیزه، متوجّه مرکز عظمت و قدرت شدند، با خدای خود سخن گفتند، از گرداننده‌ی حالها گردش نیکوی حالت خود را طلب کردند و مراسم دینی به جا آوردند؛ بنابراین این نوروزی که امروز ما داریم، نوروز باستانی نیست، نوروز ایرانی است؛ نوروز ملّت مسلمانی است که از قالب این مراسم کهن، توانسته است برای خود سرمایه‌ای فراهم کند و به سمت هدفهای خود پیش برود. امیدواریم خداوند متعال به ملّت عزیز ایران کمک کند تا این ابتکارات زیرکانه‌ی اسلامی را در همه‌ی مسائل و ‌در همه‌ی موارد به کار ببندد.

پاسخ :
ممنون از شما. حالا ما هم باید سعي کنيم از این قالب نوروز بیشتر بهره ببريم و با این قالب خوب بیشتر به اسلام خدمت کنیم.
5 | الزائره | | ١٩:٣٨ - ٠٣ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
جهم بن حميد گويد: به امام صادق عليه السّلام عرضكردم: خويشاوندانى دارم كه دين مرا ندارند آيا آنها بر من حقى دارند؟ فرمود: آرى، خويشاوندى را چيزى قطع نكند، و اگر همدين تو باشند دو حق پيدا كنند: حق خويشاوندى و حق اسلام.

امام صادق عليه السّلام ميفرمود: صله رحم و احسان حساب را آسان كنند و از گناهان نگهدار شوند، پس صله رحم كنيد و ببرادران خود احسان نمائيد، اگر چه بوسيله سلام كردن خوب و جواب سلام دادن باشد.

و فرمود: صله رحم حساب روز قيامت را آسان كند و عمر را طولانى نمايد و از مرگ بد نگهدارد و صدقه دادن در شب خشم پروردگار را خاموش كند.

و فرمود: صله رحم اعمال را پاك و اموال را بسيار و حساب را آسان كند و بلا را بزدايد و روزى را زياد كند.
أصول الكافي / ترجمه مصطفوى، ج‏3، ص: 229
الحمدلله رب العالمین

پاسخ :
یه دلیل برای فاصله برخی ها از اسلام، خوب مسلمانی نکردن هاي مسلمانان است! این همه آداب دقیق در رعايت حقوق دیگران اگر توسط مسلمانان عملا اجرا میشد ....
6 | الزائره | | ٢٠:٥٨ - ٠٨ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
"در محضر یک شهید"
مراسم عروسی مان را ظهر گرفتیم که به چشم نیاید و حرمت داغداری خانواده شهداء حفظ شود. آمدیم توی اتاق که ناهار بخوریم؛ در را بست و پشت آن ایستاد، رو به من کرد و گفت: می دونی که تو این لحضه دعای ما مستجابه؟
گفتم: آره ولی الان بیا ناهار بخوریم.
گفت: روزه ام.
گفتم: تو روز عروسی روزه گرفتی؟؟
گفت روزه ی نذره؟
گفتم: چه نذری؟
گفت: این که همون طور که خدا منو تو عید غدیر متولد کرد تو عید غدیر هم مزدوج کنه حالا من دعا می کنم تو آمین بگو. دستم را به دعا بلند کردم.
گفت: خدایا همون طور که منو در عید غدیر متولد کردی و در عید غدیر مزدوج کردی، در عید غدیر هم به شهادت برسان...
غدیر هر سال که می آمد منتظر خبرش بودم. غدیر آخر که خبر شهادتش را در سومار برایم آوردند گفتم: سال هاست منتظر شنیدنش بودم...
هدیه به شهید حاج علی کسایی صلوات

پاسخ :
یه جورایی انگار شهید فرموده باشند...و جعلنی مبارکا این ما کنت اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
7 | الزائره | | ٢١:٠٠ - ٠٩ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
آیه اول سوره نساء "... وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْ‌حَامَ..."
اينكه فرمود:"و الارحام"، از ظاهرش بر می آيد كه عطف باشد بر لفظ جلاله (اللَّه) و تقدير كلام "و اتقوا الارحام" است، و معناى آيه اين است كه‏: پاس حرمت خدايى را كه يكديگر را به او سوگند می دهيد بداريد، و پاس حرمت ارحام را هم نگه داريد.
اگر كسى بگويد كه: نسبت تقوا به ارحام دادن صحيح نيست و نمی شود گفت:"از ارحام بترسيد"، در پاسخ می گوئيم هيچ عيبى ندارد، چرا كه ارحام و حرمت آن نيز به صنع و خلقت خداى تعالى منتهى می شود و اين تنها آيه مورد بحث نيست كه در آن تقوا را به غير خداى تعالى نسبت داده بلكه در موارد ديگر نيز اين عمل را انجام داده است مثلا در آيه:" وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ" « سوره بقره آيه: 281». و نيز در آيه:" وَ اتَّقُوا النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكافِرِينَ" « سوره آل عمران آيه: 131».
حاصل معناى قسمت اول آیه "يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا ... وَ نِساءً" اين است كه از خدا بترسيد از اين جهت كه رب شما است و از اين جهت كه شما را خلق كرده و همه شما (افراد بشر) را از يك سنخ قرار داده، سنخ و ماده‏ اى كه در همه افرادتان محفوظ است و همه شما را از ماده ‏اى آفريده كه در تمامى افرادتان محفوظ است، و با تكثر شما متكثر می شود، آن سنخه واحده و آن ماده محفوظه اين است كه همه شما در مساله نوعيت و جوهره ذات انسانيد.
و اما حاصل معناى قسمت دوم كه مورد بحث است اين است كه: از خدا بترسيد از اين جهت كه نزد شما داراى عزت و عظمت است، (عزت و عظمتى كه يكى از" شؤون"ربوبيت است نه"اصل" ربوبيت) و بترسيد از وحدت خويشاوندى و ارتباط رحمى كه خدا آن را در بين شما قرار داده، (و معلوم است كه وحدت خويشاوندى و رحمى، يكى از شؤون و شعبه‏ هاى وحدت سنخى و نوعى افراد بشر است).
با اين بيان روشن شد كه بدين جهت كلمه "و اتقوا" را در يك آيه دو بار ذكر كرد و امر به تقوا را در جمله دوم تكرار نمود كه هر چند مضمون جمله دوم تكرار مضمون جمله اول بود، ليكن از آنجايى كه معناى زايدى را در برداشت (و آن فهماندن اهميت امر ارحام بود) لذا جمله "و اتقوا" را تكرار نمود.
ترجمه تفسير الميزان، ج‏4، ص 217 تا 219

پاسخ :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ... (تحریم/6)
8 | الزائره | | ٢١:٠٢ - ٠٩ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
[وجه اطلاق "رحم" بر خويشاوندان‏]
كلمه "ارحام" جمع كلمه "رحم" است، و رحم در اصل به معناى محل نشو و نماى جنين در شكم مادران می ‏باشد همان عضو داخلى كه خداى عز و جل در باطن زنان قرار داده تا نطفه در آن تربيت شده و فرزندى تمام عيار گردد، اين معناى اصلى كلمه رحم است ولى بعدها به عنوان استعاره و به علاقه ظرف و مظروف در معناى قرابت و خويشاوندى استعمال شد، چون خويشاوندان همه در اينكه از يك رحم خارج شده ‏اند مشتركند پس كلمه "رحم" به معناى نزديك و ارحام به معناى نزديكان انسان است، و قرآن شريف در امر رحم نهايت درجه اهتمام‏ را بكار برده، همانطور كه امر قوم و امت را مورد اهتمام و عنايت قرار داده، چون رحم عبارت است از مجتمع خانوادگى و كوچك، اما قوم و امت مجتمعى است بزرگ، و لذا قرآن كريم اين توجه و عنايت را به امر مجتمع، بزرگ كرده و آن را حقيقتى صاحب اثر و داراى خواص دانسته و فرمود:" وَ هُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَيْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ كانَ رَبُّكَ قَدِيراً" «" سوره فرقان: آيه 54».
و نيز فرموده:" وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا" « سوره حجرات آيه: 13».
و نيز فرموده:" وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ" « سوره احزاب آيه: 6».
و فرموده:" فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ، وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ" « سوره محمد آيه: 22».
و فرموده:" وَ لْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَيْهِمْ" « سوره نسا آيه: 9» و آياتى ديگر كه به نحوى براى اجتماع، اثرى اثبات می كند.
ترجمه تفسير الميزان، ج‏4، ص 219 تا 220

پاسخ :
ممنون از این که توضیحات تکمیلی رو در مورد معنای صله ارحام با توجه به آیات قران برامون مطرح کردید.
9 | الزائره | | ٠١:٢٢ - ١٣ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم
ششم از گناهان کبیره قطع رحم است حضرت صادق و حضرت رضا و حضرت جواد علیهم السلام به کبیره بودنش تصریح فرموده اند و نیز از گناهانی است که در قرآن مجید وعده آتش بر آن وارد شده و مورد لعن پروردگار عالم است و او را خاسر نامیده است. از حضرت سجاد(ع) مرویست که فرمود: از مصاحبت قاطع رحم بپرهیز که او را در سه جای قرآن ملعون یافتم. (1- سوره 2 آیه 25، 2- سوره 13 آیه 26، سوره 47 آیه 24 و 25)
بدترین اعمال نزد خدا:
مردی به پیغمبر(ص) عرض کرد: کدام عمل نزد خداوند بدتر و مبغوضتر است؟ فرمود: شریک قرار دادن برای او، گفت پس از آن چیست؟ فرمود قطع رحم، گفت پس از آن چیست؟ فرمود امر به منکر و نهی از معروف.
قطع رحم عرفي است : چنانچه صله رحم امرعرفي شد قطع رحم هم عبارت ازهرامري است كه درعرف بريدگي ازآن فهميده شود مانند سلام نكردن يا روترش كردن يا رو برگرداندن يا ترك احترام و ادب نمودن يا درسفرجواب نامه ندادن يا درحضرترك ديداريا مثلاً عيادت نكردن ازمريض يا ازسفر بازگشته يا نظايراينها
قطع رحم مسلمان و كافرفرقي ندارد : ظاهراطلاقات وارده درمقام آن است كه فرقي درحرمت قطع رحم نيست بين اين كه رحم مسلمان باشد يا كافر، شيعه دوازده امامي باشد يا ازسايرفرقه هاي مسلمان . عادل و پرهيزگارباشد يا فاسق وفاجر، اجمالاً كفروفسق سبب سقوط حق رحميت نمي شود . ابن حميد به امام صادق (ع) عرض كرد : بستگان من برغيردين من هستند آيا بازبراي ايشان حقي برعهده من است يا نه ؟
حضرت فرمودند : بلي حق رحم به هيچ چيز ساقط نمي شود ، اگربستگانت بردين تو بودند دوحق برتو داشتند .حق رحم وحق هم كيشي و برادري ديني
صله رحم با بغض كافرمنافاتي ندارد : آنچه ازوجوب صله رحم و حرمت قطع آن ذكرشد كه فرقي بين كافرومسلمان ،‌فاسق و پرهيزگارندارد ، اين موضوع با حرمت دوستي با كافرو فجارو وجوب بغض ودشمني ايشان منافاتي ندارد زيرا صله ، حسن سلوك و معاشرت با رحم است به مقداري كه درعرف بگويند قطع رحم نكرد و اين حسن سلوك با بغض منافاتي ندارد زيرا كه آن امرقلبي وباطني است.
برگرفته از کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب

پاسخ :
بعد اونوقت ماها میشیم کاسه داغ تر از آش، و به بهونه های مختلف که خیلی هاش هم مذهبی به قول خودمون، قطع رحم میکنیم!!!! ارتباط با خویشان هم از اون ميدان های جدی آزمون شدن ماهاست، ان شاالله که سربلند ازش بيرون بیایم.
10 | از سایت به الزائره | | ١٠:٣٩ - ١٥ فروردين ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
سلام علیکم
جدا عذرخواهی میکنم، کامنت آخر شما به دلیل اشتباه بنده بدون این که خونده بشه حذف شد، اگر مطلبتون رو دارید مجددا برامون ارسال بفرمایید.
باز هم عذر خواهی می کنم.
   
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | گالری تصاویر | لیست نظرات | درباره ما | RSS | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه