2017 November 22 - چهار شنبه 01 آذر 1396

حیات طیبه 6: راحت طلب نباش!!
کد خبر: ١٦٣٦٤٥ تاریخ انتشار: ١١ بهمن ١٣٩٣ - ٠٤:٠١ تعداد بازدید: 5348
پزشکی سفر » سلامت » حیات طیبه
حیات طیبه 6: راحت طلب نباش!!

امام علی علیه السلام: اگر کار، سخت و توانفرسات، بی‌کاری دائمی هم فسادآور است.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

"میدونی چیه!؟ کار نیست برای جوون‌ها، پسرم دو ساله لیسانسش رو گرفته اما هر چی این ‌در و اون‌ در میزنه کار نیست که نیست، میدونی چون پارتی میخواد، ما هم که پارتی نداریم، برای بچم دعا کن یه کار خوبی پیدا کنه، یه سر و سامونی بگیره"

"چی شد، تونستی کاری پیدا کنی؟

نه بابا کار نیست که، همش شغل‌های کارگریه، من با این تحصیلاتم برم کارگری گنم، عمرا....."

" ماشاء الله پسرت برای خودش مردی شده‌ها، شغلش چیه؟ چی کار میکنه؟

آره قربونش برم، مهندسه، فوق لیسانش رو امسال می‌گیره، آزمون دکتراش رو هم داده، دعا کن قبول بشه. بچه‌ام یه دم داره درس میخونه فقط.

یعنی سر کار نمیره، تو این سن و سال هنوز باباش خرجش رو میده؟

طفلک بچم، وقتی براش نمی‌مونه که بخواد بره سر کار...."

"پاشو مادر، ساعت 11 شد. چرا انقدر می‌خوابی؟ اخه این چه زندگی که تو داری؟ شبا که تا دیروقت یا پای تلویزیونی، یا پای اینترنت، صبحم که تا لنگ ظهر خوابیدی... همش همین‌جوری زندگیت رو داری هدر میدی! پاشو یه هنری یاد بگیر که فردا تو زندگی به کارت بیاد"

" من عمرا سر این کار نمی‌رم، حقوقش پایینه، من دنبال یه شغل نون و آب دارم که زندگیم از این رو به اون رو بشه، یه شغل سبک اما پر درآمد"

حتما شما هم این گفتگوها و این جور حرف ها رو زیاد شنیدید. جوانانی که جویای کارند، و تصور میکنند جویای کار بودن یعنی این که بشینند تا یک کار قلمبه‌ای برایشان از آسمان بیفته پایین، یا جوون‌هایی که در اوج دوران جوانی فقط درس می‌خونن و درس می‌خونن و مدام مصرف کننده هستن، یا جوون‌هایی که تن به کار سخت نمیدن و منتظرن یه کار راحت پیدا کنن، که تعطیلاتش سرجاش باشه، صبح تا ظهر باشه، آسون باشه و البته نکته مهم ترش اینه که درآمد زیادی داشته باشه!!!!

این در حالی است که در سیره اهل بیت علیهم السلام شرایط به گونه دیگری بوده است، انبیاء و اولیای خدا همیشه اهل سخت کار کردن و تلاش کردن بوده‌اند. حسن بن علی بن ابی حمزه از پدرش نقل می‌کند که گفت: امام موسی کاظم علیه السلام را دیدم که در زمین خود کار می‌کرد و پاهای او غرق عرق شده بود. گفتم: فدایت شوم! کارگران کجایند!؟ فرمود: ای علی! کسانی با دست خود در زمین خویش کار می‌کردند که از من و پدرم برتر بودند. گفتم: کدام کسان!؟ فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر مومنان علیه السلام و همه پدرانم با دست خود کار می‌کردند و این سیره انبیاء، رسولان و صالحان است.

امام صادق علیه اسلام می‌فرمایند: امیرمومنان علیه السلام هیزم جمع می‌کرد و آب از چاه می‌کشید و شخم میزد و از دسترنج خود هزار برده آزاد کرد و به جارو کردن خانه می‌پرداخت و فاطمه علیها السلام نیز با دستانش گندم را آرد و آن را خمیر می‌کرد و نان می‌پخت.

خداوند در ایه 32 سوره نجم می فرمایند: وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (نجم/39)، برای انسان به جز آنچه که سعی و تلاش می کند چیزی نیست. یعنی اگر انسان سعی و تلاش نداشته باشه هیچی نداره، و این سعی و تلاش است که جایگاه انسان رو مشخص میکنه. در روایات هم به شدت انسان را از تنبلی و بی‌حوصلگی پرهیز داده‌اند و آن را عاملی مضر برای دین و دنیا معرفی کرده‌اند. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: تنبلی برای دین و دنیا زیان بار است. امام صادق علیه السلام نیز می‌فرمایند: از دو خصلت تنبلی و بی‌حوصلگی بپرهیز که این دو مانع بهره‌گیری تو از دنیا و آخرت می‌شوند و همچنین می‌فرمایند: منفورترین مردم نزد خدا کسی است که شب خواب و روز بی‌کار باشد. امام کاظم علیه السلام نیز می‌فرمایند: خدا بنده پر خواب و بیکار را دشمن می‌دارد.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در یک سخنرانی از راحت طلبی به عنوان یک فرهنگ پذیرفته شده در جامعه امروزی ما یاد کردند و فرمودند: "راحت‌طلبی یک بلیّۀ عام‌البلواست در جامعۀ ما. از آن جا که ما یک جامعۀ دینی داریم، در فرهنگ ما لذّت‌طلبی که نزدیک‌تر است به عرصۀ گناه و عبور از خط قرمز، بیشتر مذمّت می‌شود. ولی متأسفانه در فرهنگ عمومی و حتی فرهنگ دینی ما، راحت‌طلبی آنقدر مذمّت نمی‌شود. این یک نقص فرهنگیِ بزرگ است. ..... رسول گرامی اسلام اگر به یکی دلیلی از یک جوانی خوشش می‌آمد، بلافاصله، می‌فرمود حرفه‌اش چیست؟ تا می‌گفتند شغل و حرفه‌ای ندارد، بلافاصله می‌فرمودند: از چشمم افتاد.(کَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا نَظَرَ الرَّجُلَ فَأَعْجَبَهُ قَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ عَیْنِی؛ جامع الاخبار/139‏) مگر می‌شود؟ بیکار، بی‌عار؟ تنبل؟ ببینید بنده خوش‌گذران عرض نمی‌کنم! خیلی خوش‌گذران نیست، شاید عضو پایگاه بسیج هم باشد، اما تنبلی‌اش را دارد. تکان نمی‌خورد. سختی به خودش نمی‌دهد. راحت‌طلبی یکی از شعبات عجیب و غریب حبّ الدنیاست، که جوان و نوجوانی که نه اهل شهوت است، نه اهل معصیت است، نه حبّ مال، نه حبّ جاه، هیچ‌کدام از این آلودگی‌ها او را نگرفته، تقریباً قطعی بدانید او در معرض آلودگی حبّ راحت هست."

ایشان همچنین با ذکر یک مثال، فرهنگ پذیرش شده راحت طلبی را مورد تخطئه قرار می‌دهند که :

" در فرهنگ جامعه هم همین‌طور است. آقا پسر می‌رود برای خواستگاری. خب حرفه‌اش چیست؟ در جایی استخدام رسمی شدند. خوب است دیگر، پولش می‌رسد. خانوادۀ دخترخانم دیگر کاری ندارند به اینکه آقا شخصیتش چیست. در حالی که شخصیت این جوان خیلی مهمتر از پولش است، مگر این دختر را داری می‌دهی به پول او؟ داری می‌دهی به شخصیت ایشان. بگو خب استخدام شدی، سخت‌کوش هم هستی یا نه؟ یا خودت را آویزان کردی به یک حقوق بخور و نمیر؟ اگر ثابت کرد سخت‌کوش است، تربیت شده برای سخت‌کوشی، دخترت را بهش بده. و الّا استخدام رسمی بودن فضیلت نیست. تو دیگر فرهنگت خراب است. «بله همین که استخدام است خوب است، حقوقش می‌رسد دیگر، حالا هر شخصیت شل و ول و تنبلی داشته باشد، اشکال ندارد؟ آیا استخدام دائم بودن به این معنی که از یک جایی حقوق همین‌جوری و همیشگی بیاید، این ارزش شد، نه سخت‌کوش بودن؟! این فرهنگ معلوم است اشکال دارد. وقتی فرهنگ این‌جوری شد، آن وقت در این فرهنگ شما می‌خواهی بگویی آقا بلند شو برای نماز؟ بابا! حرف زور می‌زنی. این برای خودش بلند نمی‌شود، برای خدا بلند شود؟ امام هادی(ع) می‌فرماید:"مَنْ کَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَکْسَلُ؛ کسی که حال ندارد برای دنیای خودش بدود، برای آخرت خودش بیشتر حال ندارد." (کافی/9/560) راحت‌طلبی را باید به عنوان یک گرایش زشت و قوی علیه‌اش قیام کرد."

ذکر روایتی از امام صادق علیه السلام را که حجت الاسلام پناهیان در سخنرانی خودشان به آن اشاره کردند را حسن ختام این بحث قرار می‌دهیم تا ضمن درک بهتر معنای راحت طلبی، برای همه‌مان معلوم گردد که در این دنیا برای جایی برای راحت‌طلبی در نظر گرفته نشده است.

 از امام صادق(ع) پرسیدند:" أین طریقِ الراحَة" ما چه ‌‌کار کنیم به راحتی برسیم؟ فرمود "فی خِلافِ الهَوى" در مخالفت کردن با هوای نفس؛ با "دلم می‌خواهد" مخالفت کن. بعد گفت:"فَمَتى یَجِدُ عَبدٌ الراحَةَ؟" بندۀ خدایی که مخالفت با هوای نفس کند، کِی به راحتی می‌رسد؟ امام صادق(ع) فرمودند: " عِندَ أوّلِ یَومٍ یَصِیرُ فی الجَنَّةِ"، روز اولی که وارد بهشت شوی.

 

خب دوستان خوبم؛

حالا شما بفرمایید چه مصادیقی از این راحت طلبی را در اطرافتون سراغ دارید؟

این فرهنگ راحت طلبی چه اثراتی در جامعه ما داشته است؟

چه راهکارهایی برای رها شدن از این راحت طلبی می شناسید؟

شما چه احادیث و روایاتی در این زمینه سراغ دارید؟

در سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام، علماء و شهداء چه نمونه‌هایی برای کار و تلاش و دوری از راحت‌طلبی سراغ دارید؟

 
منبع: قرآن کریم/ مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی/ سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در ایام فاطمیه 93.





Share
21 | ف.نیکخواه | | ٢١:٤٧ - ١٣ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
امام صادق(ع) می‌فرماید: «تَفْسِیرُ الْعُبُودِیَّةِ بَذْلُ‏ الْکُلّ»تفسیر عبودیت این است که همۀ وجودت را به خدا بدهی. حتی اگر یک ذره از وجودت را بخواهی برای خودت نگه‌داری، دیگر عبد نیستی. شرط و شروط نباید بگذاری.«وَ سَبَبُ ذَلِکَ مَنْعُ النَّفْسِ عَمَّا تَهْوَى وَ حَمْلُهَا عَلَى مَا تَکْرَهُ»سبب و عامل اینکه بتوانی این کار را انجام دهی، این است که نفس خودت را از هوای نفس منع کنی و نفس خود را وادار کنی به کاری که دوست ندارد(البته این کار باید طبق برنامۀ دین باشد)«وَ مِفْتَاحُ ذَلِکَ تَرْکُ الرَّاحَةِ» آغاز و کلید مخالفت با هوای نفس، ترک راحتی است.(مصباح‌الشریعه/7)بنابراین اگر ترک راحت نکنی، نمی‌توانی مبارزه با هوای نفس کنی. یعنی اگر خواستیم با هوای نفس خود مبارزه کنیم و علاقه‌های خود را مدیریت کنیم، اولین علاقه‌ای که باید با آن مبارزه کنیم راحت‌‌طلبی است.

محبت خدا علاقۀ به راحتی را از آدم می‌گیر. علاقۀ انسان به راحتی، فقط در لقاء الله جواب پیدا می‌کند

امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «الْقَلْبُ الْمُحِبُّ لِلَّهِ یُحِبُ‏ کَثِیراً النَّصَبَ لِلَّهِ»قلبی که خدا را دوست دارد و عاشق خداست دوست دارد زیاد در راه خدا سختی بکشد«وَ الْقَلْبُ اللَّاهِی عَنِ اللَّهِ یُحِبُّ الرَّاحَةَ»و قلب بی‌خود و بی‌خبر از خدا، راحتی را دوست دارد(و انگار هنوز بالغ نشده است)؛ (مجموعۀ ورّام/ج2/ص87) محبت خدا یکی از چیزهایی است که حب علاقۀ به راحتی را از آدم می‌گیرد. دیگر آدم دوست ندارد راحت باشد. «حب الله» با آدم این‌ کار را می‌کند

پاسخ :
علاقۀ انسان به راحتی، فقط در لقاء الله جواب پیدا می‌کند انقدر دوریم، درک بعضی چیزها برامون سخته میشه، مثلا درک این جمله فوق... بسیار عالی.
1 |یاثارالله||١٨:١٧ - ١٤ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
ببنید ما خدا رو دوست داریم.ولی چیزهای دیگر راهم.قلبمون خالص نشده .غیرمحبت حق را هم دارد.چکار کنیم که این غیرمحبت خدا برود؟
لطفا راهکار بدید.یازهرا
پاسخ :
آخه کلا ما اینجوریم که اگر در مورد کلیات صحبت کنیم، میگن جزئیاتش رو بگو، اگر در مورد جزئیات صحبت کنیم میگن کلیاتش رو بگو.... شما میفرمایید در این مورد راهکار بدید خب اولش باید بریم به سمت تقویت باور و اندیشه و یقین مون به این که هیچ چیز جز خدا باقی نمی ماند؛ وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿قصص/88﴾، و بعد باید بریم به این سمت که خدا از ما دقیقا چی خواسته، دنبال شناخت حکم خدا باشیم در همه ابعاد (یعنی دین، برنامه زندگی) و همزمان عامل بودن به آن... ما هم داریم سعی میکنیم در موضوع هر دو هفته یک بارمان نزدیک و نزدیک تر بشیم به اون چیزی که ازمون خواسته شده و ما به اسم حیات طیبه ازش یاد کردیم، تا اینجا هر چی گفتم همش کلیات بود، بعد ما تو این شماره خواستیم در مورد پرهیز از راحت طلبی صحبت کنیم، یعنی در مورد جزئیات یک بحث کلی. و دنبال راهکارهای رهایی از راحت طلبی بودیم و داشتیم در این مورد صحبت میکردیم که شما با این کامنتتون یدفعه بحث رو خیلی خیلی کلی کردید. این بود شرح ما وقع .... :) قرار بود راهکارهای رهایی از راحت طلبی رو بگیم (یه بحث جزئی)
2 |یاثارالله||١٨:٥١ - ١٥ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
باسلام.من در راستای پاسخی که به جناب ف.نیکخواه داده بود این رو نوشتم.اگر غیرمرتبط بود عذر میخواهم.
در پاسخی که به من دادید نکته ای بود.که به من خیلی کمک کرد.
قدم صفرم:قبول لااله الاالله
قدم اول:اینکه ببینیم خدا از ما چی خواسته.خوب چی خواسته:انجام واجبات و محرمات
قدم دوم:که انجام همون چیزهایی که تو قدم اول یاد گرفتیمه.
خداوند مارو عامل به وظیفه قرار دهد انشاالله
یازهرا
پاسخ :
علیکم السلام. خواهش میکنم، ماهم چیزی میگیم من باب اینه که موضوع اصلی گم نشه وگرنه اینجا متعلق به شماست. ان شاالله عامل باشیم و عامل بمانیم . یا علی
22 | ف.نیکخواه | | ١٩:٢٩ - ١٤ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
یک جلوه از معرفت نفس این است که راحت‌طلبی را در وجود خودمان بشناسیم.
ان‌شاء الله خدا به ما توفیق بدهد که راحت‌طلبی را در وجود خودمان بشناسیم. و این یک جلوه از معرفت نفس است؛ پیامبر(ص) فرمودند: «مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه»(مصباح‌الشریعه/13) و امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «مَعْرِفَةُ النَّفْسِ أَنْفَعُ‏ الْمَعَارِف‏» (غررالحکم/9865)همین‌که کسی واقعاً بفهمد که راحت‌طلب است، خودش یک توفیق است و نیاز به دعا و استعانت از خداوند دارد. از خدا بخواهیم که راحت‌طلبی ما را به ما نشان بدهد؛ هرجلوه‌ای از راحت‌طلبی که در وجود ما هست به ما نشان بدهد. چون هر کسی راحتی را در یک چیزی می‌خواهد و می‌داند.
از خدا مدد بگیریم که راحت‌طلبی را در خودمان و در خانواده‌های خود از بین ببریم.این‌قدر دربارۀ بچه‌های خود، نگویید: «بگذار بچه راحت باشد!» با این ‌کار در واقع بچۀ خودتان را راحت‌طلب بار می‌آورید و او را خراب می‌کنید.

پاسخ :
سه تا نکته مهم داشت فرمایشاتتان. 1) شناخت راحت طلبی. واقعا مهمه،باید ببینیم در چه موردی راحت طلبیم.، 2) دعا هم برای شناختش و هم برای رفعش ، 3) اینکه راحت طلب تربیت نکنیم، بابا ایهاالناس بخشی از این راحت طلبی ها به خاطر دلسوزی ها و محبت های الکی و خارج از حد والدینه... ممنون از شما، گویا متنی که نوشته بودید از یه سخنرانی برداشته شده، اگر لطف کنید در این جور موارد منبع رو هم ذکر بفرمایید ممنون میشیم.
23 | الزائره | | ٠٠:٠٦ - ١٥ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

این لطف خداست که ما را با نقایص و مشکلات وجودیمان آشنا و به آنها آگاه میکند تا در پی راه حل رفع آنها باشیم، پس از این بابت باید خدا را بسیار شکر کنیم که در ما دغدغه رفع موانع راه خودش که یکی از آنها راحت طلبی است را قرار داده (الحمدلله رب العالمین)

اما بعد...
چه کنم چه کنم های ما در زندگی ابزاری برای تقرب ما به خداست خدا آنها را برای ما پیش می آورد تا از طریق تفکر و تامل آگاه شویم که بدون کمک او حتی قادر به اداره خود نیستیم! او میخواهد در نبمه شب به در خانه او رویم و مشکلمان را مطرح کنیم!

راه حل برای رفع راحت طلبی دو موضوع قبل حیات طیبه است یعنی بیداری در نیمه شب، رفتن به در خانه قاضی الحاجات، به لطف او تفکر کردن در باب موضوع و نهایتا اظهار عجز و کمک خواستن از قادر مطلق!
این ساده ترین و دردسترس ترین، کوتاهترین و سریعترین راه حل رفع همه مشکلات و رسیدن به پاسخ همه سوالات است.
خدای بسیار مهربان، دوست ترین دوستی است که با بهانه های مختلف ما را به سوی خود فرا می خواند.
یا رفیق من لا رفیق له
یا دلیل من لا دلیل له
یا انیس من لا انیس له
یا طبیب من لا طبیب له
یا حبیب من لا حبیب له
یا ارحم الراحمین
در لحظات قشنگ انس با خدا، همه محبین امیرالمومنین علیه السلام را شریک کنیم.
یاعلی

پاسخ :
سلام و درود خدا بر شما کم کم که ان شاء الله پیش بریم میبینیم که این موضوعات در حیات طیبه هیچ انفکاکی از هم ندارند و خیلی با هم مرتبطند، که قبلا یکی از دوستان "زهرای علی" به این موضوع اشاره کرده بودند. منتهی باید عرض کنم کلی نماز شب خوان میشناسم که راحت طلبند!! نماز شب خوان هایی که در کسب روزی حلال برای خانواده کم‌کارند، کلی دانشجوی فعال فرهنگی میشناسم که صبح تا شب درراستای ارتقای فعالیت های فرهنگی پرکار و پرتلاشند، اما در بعضی چیزهای خیلی به ظاهر ساده راحت طلبند، مثلا امورات شخصی خودشان را انجام نمیدهند و مدام گردن این و آن می‌اندازند!! این‌ها همه، یعنی راحت طلبی در هر کسی یه جوری نمود داره و همون‌جوری که دوستمون "ف.نیکخواه" فرمودند باید سعی کنیم ابعاد راحت طلبی در وجود خودمون رو بشناسیم و تلاش کنیم که رفعش کنیم. نماز شب خوندن یه امر مستحبیه البته مستحب موکد، اما کسی که نماز شب خون نباشه لعن نشده. در حالیکه در روایاتی که خدمتتون تا حالا عرض شد کسی که امورات زندگیش رو به کس دیگه ای واگذار میکنه لعن شده (روایاتی که در کامنت 19 دوستمان "ف. نیکخواه" بهش اشاره کردند) هر چند نماز شب خوندن هم میتونه راه حلی برای رفع نوعی از راحت طلبی ها باشه (به ویژه اینکه با تفکر هم همراه باشه) و بنده این موضوع رو نفی نمیکنم. و تاکیدم بیشتر بر شناخت زوایای پنهان راحت طلبی در وجودهای خودمونه که ان شااالله بتونیم بشناسیمش و رها بشیم ازش.
24 | الزائره | | ١١:٣٢ - ١٥ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

تشکر ویژه از شما جناب پاسخگوی محترم

همانگونه که مستحضرید بیداری نیمه شب الزاما نماز شب خواندن نیست و بنده هم اشاره ای به خواندن نماز شب نداشتم ضمن انکه روی سخنم با دوستانی است که متوجه مانع راحت طلبی در وجود خود شده اند. یقینا کسی که این مشکل را در وجود خود نیافته دغدغه رفع ان را هم ندارد. شما و سایر دوستان راه حلهای مفیدی را مطرح فرمودید بنده هم در کامنت فوق راه حلی تقدیم کرده ام و صد البته هر کس بر اساس تمایل خود راه حل رفع مشکل خود را انتخاب می کند.

امام حسن عسگری علیه السلام در تفسیر "بسم الله الرحمن الرحیم" فرمودند: الله هموست که هر مخلوقی در نیازها و گرفتاریها وقتی امیدش از همه جز او قطع می شود و رشته هر سببی جز او بریده می گردد، به وی روی می آورد.

عرض بنده به عنوان راه حل صحبت با خدای رب العالمین و طرح مشکل با او و راه حل خواستن از اوست چرا که همه ما در طول زندگی این را چشیده ایم که همانگونه که ما با خدا حرف می زنیم او نیز با ما سخن می گوید.

ممنون می شوم اگر با توجه به این توضیحات، یک بار دیگر کامنت قبلی را مطالعه فرمایید و در صورتی که نتوانسته ام مطلب را که از من نیست بلکه توصیه اهل بیت علیهم السلام است، درست بیان کنم، بفرمایید تا خدای نکرده بیان ناقص من منجر به اشتباه در فهم کلام آل الله نگردد.

در پناه حق

پاسخ :
علیکم السلام. تشکر ویژه از شما و وقتی که میگذارید. ممنون از توضیحات تکمیلی تون. اعتراف میکنم کامنت قبلی تون رو یه جور دیگه ای فهمیدم و البته با توضیحات تکمیلی تون منظورتون رو متوجه شدم. فرمایش شما کاملا درست است. اگر در فهم فرمایش تون قصور از جانب بنده بوده عذر خواهی میکنم. البته مهم اینه که الان منظور کلامتان کاملا واضح و مبین شده است. تشکر.
25 | ف. نیکخواه | | ٢٠:٥٠ - ١٥ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
باید راحتی را مدیریت کنیم نه اینکه کلاً آن را قلع و قمع کنیم، گاهی باید راحتی باشد و گاهی نباید باشد؛ این است که کار ما را سخت کرده است!
البته نباید راحتی را به طور مطلق حذف کنیم، حتی برای برخی از انواع راحتی‌ها باید اقدام کنیم. مثلاً رفتن به خارج شهر و استفاده صحیح از راحتی و تفریح در یک حدّی خوب است. اینکه ما باید علیه راحتی اقدام کنیم، معنایش این نیست که خودمان را غرق در عدم راحت کنیم.
اتفاقاً اگر می‌گفتند به طور کلی راحتی را کنار بگذارید، مبارزه با آن زیاد سخت نبود، بدون بحث کلاً آن را کنار می‌گذاشتیم. ولی مسأله این‌جاست که گاهی باید این راحتی باشد و گاهی نباید باشد. این است که کار ما را در مدیریت «راحتی» سخت می‌کند. باید آن را مدیریت کنیم نه اینکه کلاً قلع و قمع کنیم.آن جاهایی که انسان زیادی و بی‌خودی راحت‌طلبی می‌کند، باید خودش را جمع کند. اما یک جاهایی هم باید استراحت کنیم.
جالب اینجاست که گاهی اوقات ما برعکس عمل می‌کنیم! یعنی جاهایی که باید راحتی را کنار بگذاریم، به دنبال راحتی می‌رویم و جاهایی که باید راحت باشیم خودمان را ناراحت می‌کنیم و به دنبال برخی از لذت‌ها می‌رویم که راحتی ما را از بین می‌برند. مثلاً گفته‌اند: «موسیقی گوش نکن چون موسیقی در درازمدت تو را ناراحت می‌کند و اعصابت را به هم می‌ریزد.» ولی موسیقی گوش می‌دهیم.
برخی از راحتی‌ها را باید برویم و به دست بیاوریم. حتی وقتی آنها را به دست می‌آوریم، ثواب هم می‌بریم. ولی برخی از آنها را باید ترک کنیم. مهم این است که روحیۀ راحت‌طلبی خودمان را از بین ببریم و آماده باشیم که هر جا لازم بود راحتی را کنار بگذاریم.
برای تحقق این هدف باید این بیماری راحت‌طلبی در فرهنگ ما شناخته شود، و در تفکر ما این بیماری جایگاه منحوسی پیدا کند و به آن نگاه بدی داشته باشیم.

مراسم هفتگی هیئت محبین امیرالمؤمنین(ع) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

پاسخ :
تو وهله اول ادم اینجور حرف ها رو می شنوه فکر میکنه تمایز بین راحتی که باید داشته باشه و راحتی که باید ازش پرهیز کنه خیلی سخت و مشکله، ولی واقعا هر کسی خودش به راحتی میتونه بین این دو وضعیت رو تمایز بده ... کافیه با خودش صادق باشه.
1 |زهراي علي||١٠:٢٧ - ١٩ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
يه دوستي دارم كلا اون راحتي مجاز رو ميخواد براي آدم تبديل به ناراحتي كنه. مثلا ميخوايم بريم طبيعت يه خورده حال و هواي طبيعي رو استشمام كنيم يه پيشنهاد براي يه جاي كفي و صاف تو ذهنش نيست همش ميخواد از تپه و كوه و صخره و دره بالا و پايينمون كنه. يكي نيست بهش بگه بابا خدا دشت رو هم براي تفريح افريده ها. دريا رو هم همينطور .
پاسخ :
چی بگم!؟ خدا این دوستتون رو هدایت کنه، اینجور که معلومه خیلی شما رو زجر میده! ولی من هم فکر میکنم در کوه چیزی هست که در دشت نیست! اونم خود کوه، دشت که کوه نداره :)))
26 | طرفدار پاسخگو | | ٠٧:٢٥ - ١٦ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
سلام دوستان.

لطفا این فیلم رو ببینید هم میتونه مرتبط با موضوع باشه و هم نباشه، ولی ببینید.

http://www.aparat.com/v/bIE4q (یک دقیقه و 46 ثانیه)

پاسخ :
علیکم السلام. به نظر منم ببینید، جالب بود دردناک و زیبا. به یاد دستهای زحمتکش همه پدران این سرزمین
1 |عباس||١٤:١٤ - ١٦ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
جالب بود
پاسخ :
"عباس" فکر کنم حالا نوبت ماست بپرسیم که: " بدون ما خوش میگذره!؟"
27 | الزائره | | ١٣:٤٢ - ١٦ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

ممنون جناب طرفدار، فیلم زیبا و تأثیر گذاری بود
انتخابتون هم کاملا به جا بود و این فیلم کاملا به بحث راحت طلبی مرتبطه.

ان شاءالله خدا توفیقات افرادی که به این زیبایی نکات اخلاقی رو به تصویر می کشن زیاد کنه.

یکی از دلایل راحت طلبی خودخواهی و لذت طلبی آنی است. به همین دلیل معمولا راحت طلبها جزء افرادی هستند که دیگران رو آزار می دن و خواسته یا ناخواسته به دیگران ظلم می کنن.

نکته قابل توجه و تأمل در این فیلم واکنش بچه بود! بچه بدون اینکه حرفی بزنه، انتقادی کنه، نصیحتی کنه یا داد و بیداد راه بندازه عمل کرد! واکنش این پسربچه مصداق واقعی خودخواه نبودنه. خودخواه نبودن چه در مورد پدرش و چه در مورد اون مرد غریبه! فکر کنید؛ پسربچه می تونست بگه بابام که داره با جارو میاد، جارو می کنه و یا اصلا از اونجا بره که مرد غریبه متوجه نشه پدرش قراره اینجا رو جارو کنه و یا حداقل برای دفاع از پدرش نسبت به رفتار مرد غریبه واکنش تندی نشون بده ولی فقط با نگاه بسیار معنی دار و زیبا تمام حرفهاش رو به مرد غریبه زد و خودش زباله ها رو جمع کرد.
در واقع این بچه هم به پدرش کمک کرد و هم به اون مرد غریبه، و نه تنها پدرش بلکه اون مرد را جدا از خودش ندید!

برا اینکه راحت طلبی در ما باعث آزار دیگران نشه باید بزرگ باشیم و دیگران را جزء خودمون بدونیم که البته اینطور هم هست. مگه امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهماالسلام پدر و مادر همه انسانها نیستند؟ پس همه ما با هم نسبت داریم. مگه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نفرمودند الخلق كلهم عيال اللَّه؟ پس همه ما بر و بچه های خداییم یعنی همه مون روزی خور خداییم پس هیچ کدوم از ما جدای از دیگری نیست.
تازه اگه بخوایم خدا دوستمون داشته باشه در ادامه حدیث فرمودند: " الخلق كلهم عيال اللَّه فأحبّهم إلى اللَّه أنفعهم لعياله" یعنی محبوبترین مخلوقات نزد خداوند کسی است که بیشترین نفع را به عیال خدا برساند.
اینجاست که آدم بهتر میتونه سفارش مولا علی علیه السلام رو بهتر درک کنه که فرمودند: "ای پسرم! نفس خود را میزان میان خود و دیگران قرار ده، پس آنچه را که برای خود دوست داری برای دیگران نیز دوست بدار، و آنچه را که برای خود نمی پسندی، برای دیگران مپسند، ستم روا مدار آنگونه که دوست نداری به تو ستم شود، نیکوکار باش آنگونه که دوست داری به تو نیکی کنند، و آنچه را که برای دیگران زشت می داری برای خود نیز زشت بشمار و چیزی را برای مردم رضایت بده که برای خود می پسندی".

از طرف دیگه راحت طلبی باعث ظلم به خودمون هم می شه که همه مون این رو به خوبی می دونیم و شاید به این دلیل باشه که راحت طلبی اینقدر مذموم معرفی شده.
شخصی به وسیله نامه از ابوذر غفاری تقاضای اندرز جامعی کرد. ابوذر در پاسخ فقط یک جمله نوشت، ‌یک جمله کوتاه: «با آن کس که بیش از همه مردم او را دوست می داری، ‌بدی و دشمنی مکن«.
آن شخص بعد از آنکه نامه ابوذر را باز کرد و خواند، چیزی از آن سر درنیاورد. با خود گفت: ‌یعنی چه؟ مقصود چیست؟ مگر ممکن است که آدمی ‌محبوبی داشته باشد- آن هم عزیزترین محبوبها– وبا او بدی بکند؟
اما گوینده این جمله ابوذر است و ابوذر، لقمان امت است. مجددا نامه ای به ابوذر نوشت و توضیح خواست .
ابوذر در جواب نوشت: «مقصودم از محبوبترین و عزیزترین افراد در نزد تو همان خودت هستی. مقصودم شخص دیگری نیست. تو خودت را از همه مردم بیشتر دوست می داری اینکه گفتم با محبوبترین عزیزانت دشمنی نکن، یعنی با خودت خصمانه رفتار نکن مگر نمی دانی هر خلاف و گناهی که انسان مرتکب می شود، مستقیما صدمه اش بر خودش وارد می شود و ضررش دامن خودش را می گیرد؟«

حلال کنید، خیلی پرحرفی کردم. البته چیزهایی که نوشتم رو همه دوستان بهتر از من می دونند، مخاطب این حرفهای تکراری خودم بودم.
التماس دعای مخصوص

پاسخ :
سلام علیکم من واقعا از تحلیل شما در مورد فیلم و نتایجی که بعدش گرفتید لذت بردم. خیلی عالی بود. بسیار سپاسگزارم. خیلی جا داره به بحث ظلم به خود در راحت طلبی فکر کنیم. انشالله حاجت روا و عاقبت به خیر باشید. یا علی
28 | سیده ای از محله امام رضا | | ٢٢:٢٠ - ١٧ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
سلام همسفرهای کربلایی من ، امروز بالاخره امتحانم تموم شد و اولین سایتی که خیلی دلم براش تنگ شده بود انصافا اینجا بود؛
راستی چرا لینک سفر اربعین رو برداشتین!!!!!
محفل خوبی بود که .....

پاسخ :
سلام علیکم. خدا قوت ان شاالله که به خوبی امتحاناتتون رو پشت سر گذاشته باشید. هر چیزی یه زمانی داره، زمان اون لینک هم به پایان رسیده بود مثل عمر ما که با یک چشم بر هم زدنی میگذرد..
29 | عباس | | ١٢:٤٦ - ١٨ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
سه تا پاسخگو گم شدند...

پاسخ :
اگر خدا قبول کنه، ما در خدمتیم همچنان، فرمایشی بود!؟ حالا از کجا فهمیدید ما گم شدیم!؟
1 |عباس||٢٢:٢٣ - ١٨ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
خدا رو شکر شما پیدا شدید
ولی هنوز دو تای دیگه مونده(پاسخگوی صفحه قرانفکری و سوالات شرعی)
پاسخ :
واقعا خدا رو شکر. ممنون، جدی جدی داشتم گم میشدم ، اگر شما نیومده بودید دنبالم! ان شاالله که اون بزرگواران سلامت باشند. بهتره ما برای سلامتیشون دعا کنیم.
30 | الزائره | | ٠٠:٢٦ - ١٩ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحيم
اين موضوع گم شدن پاسخگوها این شعر زیبا و با مسمی رو به یاد آدم میاره؛
فریاد تمنای ظهورش چو به پا خاست
فریاد زدم بر سر دل شرم کن از خواست
خوابیم حقیقت به خدا نیست بجز این
ما غایب و او منتظر آمدن ماست
مطلب ننوشتن ما و تصور گم شدن پاسخگوها همون حکایته: "ما غایب و او منتظر آمدن ماست"
ممنون جناب عباس که در این صفحه هم (هرچند در قالب مزاح) ما رو به یاد امام زمانمون علیه السلام انداختید.
به رخ حضرت حجت، مهدی آل محمد )علیهم السلام(، به شکیبایی دلهای محبان صلوات

پاسخ :
هر که چیزی دوست دارد جان و دل بر وی گمارد هر که محرابش تو باشی سر ز خلوت برنیارد میگن اونی که عاشق واقعیه از هر چیزی یاد محبوبش رو میکنه خوشا به حال شما اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
1 |عباس||١٢:٢٨ - ١٩ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
31 | عباس | | ١٢:٣١ - ١٩ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
پاسخگوی قرانفکری هم پیدا شد
ولی هنوز خبری از پاسخگوی سوالات شرعی نیست

پاسخ :
خب الحمدالله که سلامت بودن، ان شاالله ایشون هم در کمال صحت و سلامتی پیداشون میشه.
32 | محمد | | ١٤:٥٤ - ١٩ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
تا وقتي زنها ميرن سركار برا پسرها كار نيست
حتي كارگري

پاسخ :
موافقم که زن‌ها دیگه شورش در آوردن!! اما شما هم دیگه خیلی اغراق کردید! اینطور نیست!؟ بماند که هیچ‌کدوم از این دلایل برای شما نون و آب نمیشه و مجوزی هم برای راحت طلبی نیست. راستی ورودتون رو به صفحه حیات طیبه خیرمقدم عرض می‌کنیم.
1 |عباس||١٨:٣٢ - ١٩ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
زنان آخرالزمانند دیگه ...!!!
پاسخ :
بماند که مردان آخرالزمان هم دست کمی از آنها ندارن...!! ولی واقعا این زنها دیگه شورش را درآوردن... زنان هستند که یک جامعه را میسازند و یا به .... می کشانند!!!!!
2 |نون.کاف||٢٠:١٧ - ٢٠ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
مشکل از "زن" ها نیست ، تا وقتی همین "مرد" ها توی شرکتاشون یا کلا محل کارشون اولویت استخدامشون با خانوم هاست (مخصوصا خانومهای دارای موارد خاص )، بجز اینکه خیلی از پسرا بیکار میمونن مرد هایی هم که توی اون محیط کار میکنن کلی مشکلات دارن اونجا...
پاسخ :
ممنون از حضورتون در بحث.. پس شما هم میپذیرید که این زنان هستند که دارند جامعه را می سازند و یا خراب میکنند. حضرت آقا در فرمایشاتشان به مرد سالاری نوین اشاره کرده اند، مردسالاری نوین یعنی زنان میپذیرند آن طور که مردان دوست دارند در جامعه حضور داشته باشند. وقتی زنان، مردسالاری را میپذیرند و بعد اسمش را در توهمات خودشان میگذارند جامعه زن سالار، بهتر از این هم نمیشود. در واقع یک دور باطل و بیهوده ای شکل گرفته است، دور باطلی که با بی عفتی زنان و بی غیرتی مردان مدام و مدام چرخ می‌خورد. البته ما اینجا داریم معضلات رو مطرح می کنیم وگرنه همه خوب میدانند که جامعه ما از زنان پاکدامن و عفیفه بسیاری برخوردار است که محور و پایه خانواده ها هستند. سلامتی همه شون صلوات.
3 |یاثارالله||٢١:٣١ - ٢٠ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
سلام.لطفا جناب پاسخگو مؤدب باشید.
یعنی چی: و یا به ... می کشانند.
به شخصه اعتقاد دارم همه ی این فسادها دوطرفه است.
مردها هم شورش رو درآوردن.واقعا یه عده ای بی غیرت اند.
واینکه میگید تا وقتی زنها سرکار برن واسه مردها کارگیر نمیاد.آقایان محترم یه سوال میپرسم صادقانه جواب بدید.شما بین یک خانم کارمند که درآمد داره و یک خانم که خانه داره با سایر شرایط یکسان کدوم رو انتخاب میکنید؟؟؟
ثانیا توقعاتی که امروزه از خانم ها دارند (درامر ازدواج) باعث شده واقعا یه عده ای از سر اجبار برن سرکار.وگرنه هیچکسی از راحتی بدش نمیآید.که بشینه تو خونه و مرد بره کار کنه.
خواهش میکنم صادقانه آقایونی که به راحتی به خانمها می توپن جواب بدن .
پاسخ :
سلام علیکم. درود و رحمت خدا بر شما خدای نکرده ما قصد جسارت و توهین نداشتیم و عذر خواهی هم می کنیم، نقطه چین کردیم یعنی از گفتنش هم شرممان آمد. اما ان جمله معنایش اهمیت زن و نقش زن در جامعه بود و محور بودن زن را می رساند. حضرت آقا می فرمایند: عزیزان من! شما ببینید زنان غربی، به‌خاطر این‌که به خانواده اهمیت ندادند، به تربیت فرزند اهمیت ندادند، امروز کار جوامع غربی به جایی رسیده است که میلیونها نوجوان تبهکار و فاسد در کشورهای اروپایی و امریکایی، در زیر سایه‌ی آن تمدّن مادّی، آن کاخهای سربرافراشته، آن پایگاههای اتمی، آن آسمانخراشهای صدوچند طبقه، آن پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک، در سن ده سالگی، دوازده سالگی مشغول تبهکاریند؛ دزدند، قاتلند، قاچاقچیند، معتادند، سیگار می‌کشند، حشیش می‌کشند! این، به خاطر چیست؟ به خاطر آن است که زن غربی، قدر خانواده را ندانست...... در واقع، خانواده را هم زن به وجود می‌آورد و اداره می‌کند؛ این را بدانید. آن عنصر اصلیِ تشکیل خانواده، زن است، نه مرد. بدون مرد، ممکن است خانواده‌ای باشد. یعنی اگر فرض کنیم در خانواده‌ای، مرد خانواده حضور نداشته باشد، یا از دنیا رفته باشد، زن خانواده اگر عاقل و با تدبیر و خانه‌دار باشد، خانواده را حفظ می‌کند؛ اما اگر زن از خانواده‌ای گرفته شد، مرد نمی‌تواند خانواده را حفظ کند. بنابراین، خانواده را زن حفظ می‌کند. همه آن بلایی که سر جوامع غربی امده است همان سه نقطه است که اگر زنان ما هم به آن بی توجه باشند خدای نکرده بر سر جامعه ما هم خواهد آمد.
4 |عباس||١١:١١ - ٢١ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
حضرت علی(ع) در بیان نشانه‌های ظهور می‌فرمایند:
«زنان در آخرالزّمان به خاطر حرص به دنیا در کسب و کار همسران خود شرکت می‌نمایند.»

امام علی(ع) می‌فرمایند: «ظاهر می‌شود در آخرالزّمان که بدترین زمان‌هاست، زنانی که در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستند.»

نمیخوام بگم مردان در آخرالزمان همه معصومند

در کشور های غربی 60 درصد زنان و 100 درصد مردان زنا میکنند

پس 60 درصد زنان میتوانند مردان را در جامعه به گناه بکشانند
پاسخ :
ممنون از شما "عباس" میدونم همه یه جورایی دلشون خیلی پره ولی داریم کم کم از موضوع پرت میشیم ان شاالله همانطور که عرض شد اگر عمری بود در یک شماره دیگه حیات طیبه به این موضوع بطور مفصل‌تر خواهیم پرداخت. البته نمیدونم آمارتون رو از کجا فرمودید، صد در صد مردان فکر میکنم دیگه اغراق آمیز باشه، منبع آمار رو دارید لطفا قید بفرمایید.
5 |عباس||١٣:٣١ - ٢١ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
با یه جست و جوی ساده پیدا خواهید کرد
ولی من از استاد حسن عباسی شنیدم

http://roshangari.ir/video/30913
پاسخ :
ممنون از زحمتی که کشیدید. سقوط از انسانیت تا کجاست!؟
6 |نون.کاف||١٣:٢٤ - ٢٣ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
جناب پاسخگو من نگفتم که این زنان هستند که جامعه رو خراب کردند!!!گفتم اگه مرد ها موقع استخدام کردن دقت کنن که مردا در اولویت باشن اینهمه مشکلات پیش نمیاد... گفتم با وجود زن تو محیط کار مردهای دیگه دچار مشکلات میشن اما نگفتم مقصر زنه یا مرد!
همه شنیدن که : بی غیرتی مرد باعث بی عفتی زن میشه... زن توی وجودش خودنمایی و دیده شدنه و مرد هم از دیدن زن لذت میبره ، اما همه ی اینا از راه حلالش درسته... یه دختر اونموقع که بالغ میشه و این خواسته ها توی وجودش شکل میگیره اگه پدر و برادرش و خانوادش بدون هیچ تعصب و غیرتی روش نداشته باشن و جازه بدن هرطور که دوس داره بگرده و خودش هم عقل این رو نداشته باشه که با نشون دادن زیبایی های خودش جلوی دید هر مرد نامحرمی ارزشش کم میشه ، این دختر میشه همونایی که باعث فساد جامعه اند، بعد هم همین زن میخواد بشه "مادر" مادری که خودش عفت و حیا نداره چجوری میتونه به دخترش یادبده باحیا باشه؟ پس در درجه ی اول مرد های خونه باید غیرت داشته باشن. من به شخصه زن هایی رو میشناسم که خودشون علاقه ای به بی حجابی ندارن اما شوهراشون موقع بیرون رفتن از خونه بهشون میگن آرایش کن و.... اونم وقتی میبینه مردش بیرون نگاهش به زنهای دیگست و توجهی بهش نمیکنه خودشو مثه اون زنایی میکنه که مرد نگاهش بهشونه.
دیگه همه ی تقصیرارو نندازین گردن زن! هر دو شون مقصرن... اصن اگه همه ی زن های جامعه ام پاک و عفیف باشن باشن مرد اگه بخواد گناه کنه و فساد کنه میکنه، نیازی به بهونه نیست.
پاسخ :
بله حق با شماست، این رو شما نگفتید، بنده گفتم و گمانم این بود که شما هم همین موضوع مدنظرتان بوده است. اگر کل بحث را پیگیری کرده باشید، ما هم به این که هر دو گروه زنان و مردان در ساختن جامعه نقش دارند اشاره کردیم، و در پاسخی که به شما هم دادیم با این جمله " دور باطلی که با بی عفتی زنان و بی غیرتی مردان مدام و مدام چرخ می‌خورد" بر مقصر بودن هر دو طرف تاکید کردیم. ولی عرض ما این است که زنان نقش شان در تربیت جامعه کلیدی و محوری است و این موضوع را هم از خودمون نمی‌گیم، حضرت امام خمینی رحمت الله علیه میفرمایند: "صلاح و فساد يك جامعه، از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه مى‏‌گيرد."
33 | زهرای علی | | ٢٢:٤٦ - ٢٠ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
با توجه به نظر ف نیکخواه که باید راحتی درست رو از نادرست تشخیص داد به نظرم باتوجه به بحث دوستان درباره زن و حضورش در جامغه یکی از مظاهر راحت طلبی زنها همین هست. برخی زنها و تاکید میکنم برخی زن ها برای فرار از خانه داری و فراز و نشیبهای آن میروند بیرون خانه را بچرخانند چراکه خانه داری ظرافتهایی دارد که برای یک راحت طلب اجرایش سخت است. یکی از ظرافتهایش همین معامله باخدا و بی مزد مادی بودنش است. جناب ثارالله اگر تهرانی باشید و ظاهرا خانم بروید میدان انقلاب برای شما که معذوریتی ندارد به راحتی به زنان نگاه کنید. ببینید چه رخ میدهد. همان نقطه چین را با چشم میبینید.
دیدنش سخت تر از نقطه چین کردن نیست؟

پاسخ :
با توجه به بحث های مطرح شده بین دوستان،ان شاالله در یکی از موضوعات حیات طیبه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.
34 | یاثارالله | | ١٨:٠١ - ٢١ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
باسلام خدمت همه.
الان بحث بوجود اومده و الانم باید بهش پاسخ داده بشه جناب پاسخگو.بعدا شاید عده ای نباشند.
جناب زهرای علی کار خونه کجاش سخته.نمگم اسونه ولی مسلما از کار بیرون راحتتره.بیرون از خونه کارکردن حتی اگه راحتترین کار باشه همون که میری و میای تو هوای گرم یاسرد یاتو ترافیک میمونی خودش کلی سختیه.اگه منظورتون بچه داری .خوب اره سخته.
راستی کسی جواب سوالمو تو نظر قبلیم نداد.
متاسفانه عده ای از مردها راحت طلب شدند.وقتی ببینند زن داره نیمی از بار مسیولیت زندگی رو بدوش میکشه واسه چی بدشون بیاد خانمشون بره سرکار. چرا می گید خانم ها راحت طلبند.خانم ها که بیرونم کارکنن باز کار خونه با اوناست.آقایون تو خونه که کارخاصی نمی کنن.
.22 بهمنم مبارک باشه به همه.
راهپیمایی برید.تنبلی نکنید.
مرگ براسراییل

پاسخ :
سلام علیکم بر شما هم مبارک باشه. مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا
1 |عباس||٢٠:١٢ - ٢١ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
سلام
جناب یاثارالله
پاسخ بنده به سوالتون در کامنت قبلی:
خانم خانه دار را انتخاب میکنم
وظیفه ی مرد کار کردند در بیرون منزل و وظیفه خانم کار در داخل منزل است
مثل زهرا (س) و همسرشان (ع)


حتی اگه درامدی جز یارانه نداشته باشیم :)))))))
پاسخ :
سلام علیکم خب به به، یه جشن افتادیم، کی ان شاالله بیایم جشن عروسی؟ این عروسی رفتن داره ها.... در ضمن آقا داماد، ببخشیدا یارانه رو که یکی دیگه میده، این همه داریم میگیم راحت طلب نباشید به شما هم داریم میگیما... برو کار میکن مگو چیست کار؟ که یارانه دارد قطع میشود :)
2 |عباس||٢٠:٥٢ - ٢١ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
از سال اینده یارانه میشه 30 هزار

حالا راجع به یارانه بحث کنید بیخیال راحت طلبی :))))))))))))))))
پاسخ :
اینو خوب اومدید :))))
3 |زهراي علي||١٦:٥٩ - ٢٢ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
خانه داري فقط كارخانه و پختن قورمه سبزي و شستن لباسها نيست. خانه داري خيلي گسترده تره. بد برامون جا انداختن. خانه داري = شوهرداري فرزند پروري همسايه داري فاميل داري . خانه داري يك علم و هنر است. آهاي دختركان عالم بخدا مدركي كه خانه داري مي خواهد از يك پروفسوري مغز و اعصاب كمتر نيست. به وقتش بايد به ان بپردازيم فعلا مرگ بر آمريكا كه خانه داري را براي ما بي هنري يك زن از مسئوليتهاي اجتماعي معنا كرده.
پاسخ :
تکبیر داشت الله اکبر الله اکبر خامنه‌ای رهبر مرگ بر ضد ولایت فقیه / مرگ بر آمریکا/ مرگ بر انگلیس/مرگ بر منافقین و کفار/ مرگ بر اسرائیل
35 | الزائره | | ٢٢:٣٥ - ٢١ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم

در کربلا خواهی دید، در "بزنگاه بهت" تنها آنانی را امید نجات هست که نه خود را فریفتند و نه فریفته خود شدند...
راحت طلبی مذموم، یا فریفتن خود است و یا فریفته خود شدن!

پاسخ :
عجب تعریف نابی از راحت طلبی ارائه کردید. احسنت
36 | الزائره | | ٢٢:٤٢ - ٢١ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
از کربلا که آمدی، خواهی دانست بلکه خواهی چشید
که فراق بهشت
با آدم چه کرد...
صلی الله علیک یا عبدالله رضیع، علی اصغر و علی اخیک علی اکبر و علی عمک العباس و علی ابیک اباعبدالله الحسین و علی جدک علی ابن ابیطالب و علی جدک الاکبر محمد بن عبدالله و علی جدتک صدیقة المظلومة المغصوبة الشهيده فاطمة الزهرا

پاسخ :
و آنانی که فراغ بهشت را چشیده اند، می فهمند...
37 | یاثارالله | | ٢١:٢٣ - ٢٣ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
باسلام.قرار شد واسه دوری از راحت طلبی راهکار بدیم.یه کاری که من پیشنهاد میکنم انجام بدید (نظرمنه)و خودم هم خیلی پشیمونم ازاینکه دیر این راه رو شروع کردم اینه که حتما پای درس اساتید اخلاق (علما)برید و ازشون برنامه بخواید.و خودتون رو موظف کنید که برنامه هاشون رو انجام بدید.و بعد برین بهشون گزارش بدید.اگه انجام داده باشید که احسنت.مرحله بعدو شروع میکنید.و اگر انجام نداده باشید احساس شرمندگی که بهتون دست میده در مقابل استاد, باعث میشه دفعه بعد بهتر انجام بدید.کم کم میوفتید تو این دور.
من که استادم نمیزاره یه لحظه هم بیکار بمونم.
به شخصه معتقدم تا آدم کسی بالا سرش نباشه پیشرفت نمیکنه.یه مدت باید زیر نظر استاد یه کارهایی رو یه مدت انجام بده تا در نهایت عادت کنه که اگه استاد هم نداشت برنامش رو انجام بده.
در زندگی دنبال کسانی حرکت کنید که هر چه به جنبه های خصوصی تر زندگی ایشان نزدیکترشوید تجلی ایمانرا بیشتر می بینید.
شهید دکتر بهشتی
یازهرا

پاسخ :
علیکم السلام. ممنون از شما یعنی این که اول الگو داشته باشیم و به تدریج خودمان الگو بشویم. صالح بشویم که بتوانیم مصلح باشیم. با توجه به جمله‌ای که "یاثارالله" بزرگوار از شهید بهشتی مطرح کردند ما هم بر خودمان لازم میدانیم که یه تذکر آیین‌نامه‌ای در انتخاب استاد و جلو دار بدهیم...خیلی خیلی در انتخاب استاد و الگو بایستی دقت بشود. برخی از این جوانان که در دام عرفان‌های کاذب افتاده‌اند قصدشان خوب بودن و خوب‌تر شدن بود اما به بیراهه افتادند. پس مراقب باشیم، هر کسی شایسته استاد و جلودار شدن نیست. همین جمله که "یا ثارالله" محترم از شهید بهشتی مطرح کردند معیار انتخاب مناسبی برای استاد است.
38 | طرفدار پاسخگو | | ٠٦:٠٤ - ٢٤ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
امام صادق علیه السلام به شخصی که گفت: فردی محروم و نیازمندم، ولی دوست ندارم با دست خود کار کنم یا به تجارت بپردازم، فرمود: "کار کن، اگرچه باربری باشد تا از مردم بی نیاز شوی"

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز می فرماید: «کاری که نوعی پستی ظاهری دارد، بهتر از گدایی از مردم است.»

پاسخ :
بعد یه عده مدام دستشون جلوی بقیه درازه، که نکنه یه وقتی یه نفری، یه جایی اونا رو تو لباسی ببینه که در شان و منزلتشون نیست!! شانشون همون گدایی کردنه منتهی به شیوه‌های مدرنش!
39 | عباس | | ١٨:٣٢ - ٢٤ بهمن ١٣٩٣ |
0
 
0
پاسخ
سلام
صفحه پاسخگویی به سوالات شرعی حذف شد؟؟

پاسخ :
علیکم السلام خیر. وقتی در یکی از صفحات باشید مثل همین صفحه حیات طیبه، لینکش در گزینه ‌های سمت راست هست. موفق باشید.
 [1] [2]   قبلی
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | گالری تصاویر | لیست نظرات | درباره ما | RSS | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه