»اطلاعیه :
انجمن دانشگاهی توسعه علمی و فرهنگی عتبات عالیات

حیات طیبه ۱

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

خودتون خوب میدونید که در دنیای وانفسای امروزی  تا بحث انسان و حقوق انسان و انسانیت مطرح میشه هر کسی خودش رو مدعی میدونه که بله من مسلط هستم به این حقوق و خودش رو در حدی میدونه که بیاد و برای دیگران نسخه بپیچه که این حق شماست، این متعلق به شماست و باید چارچنگولی مواظبش باشید که یکدفعه از دستتون در نره. اصلا در طول تاریخ بشر، همه باصطلاح دانشمندان و حقوقدانان و سیاستمداران عالم سعی کرده‎اند من و شمای نوعی رو یه جوری به حق و حقوق‌مون برسونن که مثلا ما حق آزادی داریم، حق داریم برای خودمان کسی باشیم، حق داریم هر جور دلمان میخواهد زندگی کنیم، هر چه دلمان میخواهد ببینیم، هر چه دلمان میخواهد بشنویم، هر چه دلمان میخواهد بگویم، هر چه دلمان می‌خواهد بخوریم، هر جور دلمان میخواهد در انظار عمومی ظاهر بشویم،حق داریم با دیگران اینجور باشیم یا اونجور نباشیم، حق داریم همه عالم را به تسخیر خودمان در بیاوریم، حق داریم حتی همدیگر رو بخوریم (این پیشنهاد حقوقدان آدمخوارها بوده مثلا!!)، حق داریم بر سر حقوق یک ملت چه‌ها بیاوریم و چه‌ها نیاوریم، حق داریم یک درصد باشیم اما از حقوق ۹۹ درصد بهره‌مند باشیم، حق داریم از همه موجودات و عوالم آفرینش هر جور که خواستیم استفاده کنیم، حق داریم دریاها، بیابان‌ها، کوه‌ها، دشت ها و … همه همه را به هر صورتی که خواستیم به تسخیر خودمان در بیاوریم و اصلا حق داریم خود را خدای عالم تصور کنیم و ….

 

و بعد که میرویم و دقیق‌تر می‌شویم در وجیزه‌های این باصطلاح دانشمندان و حقوقدانان می بینیم الحق و الانصاف که حواسشان به همه چیز ما بوده است، و برای همه چیز ما هم برنامه داشته‌اند و دارند، و ما را به عنوان انسان به ابعاد مختلفی تقسیم کرده‌اند به بعد جسمی، روانی، اجتماعی، تازه‌گی ها حتی بعد معنوی هم برایمان در نظر گرفته‌اند و کم کم به خودت میگویی به به چقدر این ها خوبن، چقدر با حالن، همه ابعاد وجودی ما رو کشف کرده‌اند، برنامه هم که دارند برایمان، رسانه و ابزار تبلیغی هم که الا ماشاء الله آماده است و فقط من این وسط کم بودم که بپرم در این استخر آماده و شنا کنم و خودم را برسانم به آن بیکران زندگی ادمی و حالش را ببرم و کیف کنم و برخودم به ببالم که خود و زندگیم را تباه نکرده ام و یه جوری زندگی کردم که همه دانشمندان و حقوقدانان عالم هم پیش من باید بروند و صدای انکرالاصوات از خودشان در بیاورند!!!

 

اما بعد که مثل یک شناگر ماهر آماده میشوی و بعدش هم بالاخره میپری در این استخر آماده با مخ میای روی آسفالتی که تازه اگر با اون شوق و ذوقی که داشتی و هیجانی که حین پریدن از خودت نشون دادی جون سالم بدر ببری، خواهی فهمید که از اول هم این یک سرابی بیش نبوده و اصلا نه آبی هست و نه حقوقی هست و نه کسی هست که پاسخگوی اون همه نازم و چشمم کردن های قبلی باشه…. و این تو هستی با یک عمر زندگی که هدر رفته و تازه می فهمی سرت به آسفالت نخورده و اون سنگ لحد بوده و این ضربه یعنی فرصت تموم شده بوده و تو هستی و یک وجب جایی که نداری!

 

همه این ها که گفتم داستان ما ادم‌هاست، داستان نیرنگ و فریب‌هاست، داستان انسان جدا شده از خداست، داستان انسان برای انسان است، داستان انسان جدا شده از هویت واقعی خویش است، داستان انسان در بند شده است، داستان انسان َّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِين (تین/۵) شده است. این در حالی است که خدا ما را در احسن تقویم آفرید؛ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ فىِ أَحْسَنِ تَقْوِيم (تین/۴) و این ماییم که داریم خودمان را به اسفل سافلین می‌اندازیم، این ماییم که اجازه دادیم فلان فرد و بهمان فرد برایمان نسخه بپیچد که چگونه بخوریم، چگونه بخوابیم، چگونه ازدواج کنیم، چگونه بچه دار بشویم، چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم، چگونه تفریح کنیم، با چه چیزی خوش باشیم، با چه چیزی غمگین بشویم و… و این ما بودیم و هستیم که فراموش کردیم فقط کسی می‌تواند ما را در احسن تقویم نگه دارد، که خودش ما را در آن وضعیت خلق کرده باشد، اوست که می‌تواند برای ما برنامه ماندن در احسن تقویم را تدارک ببیند و او تنها کسی است که اصلا حق دارد نسخه ای برای من و شمای نوعی بپیچد که چه جوری باشیم و چه جوری نباشیم. و اوست که فرمود: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون(نحل/ ۹۷). یعنی فرمود برای منِ خدا فرق نمی کنه، میخواهی مرد باشی یا زن، اهل عمل صالح و شایسته که باشی و مومن که باشی، من تو را به “حیاتی طیبه” زنده خواهم کرد.

 

بنابراین قطعا خدایی که ما را در بهترین وضعیت خلق کرد، برای ماندن ما در بهترین وضعیت هم برنامه ایی در نظر گرفت و توسط انبیاء و اولیای خویش آن را در اختیار ما قرار داد، آیین اسلام را برایمان برگزید و همه جنبه های مادی و معنوی زندگی انسان را در آن لحاظ کرد و روح آدمی را محور و اصل قرار داد به گونه‌ای که همه شئونات زندگی انسان را در بر بگیرد.

 

حیات طیبه قرار است ما را با این برنامه ها و دستورالعمل‌ها آشنا نماید، حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب مفاتیح الحیات این حیات را به چند بخش تقسیم نموده‌اند، تعامل انسان با خود، تعامل انسان با همنوعان، تعامل مردم با نظام اسلامی، تعامل انسان با حیوان و تعامل انسان با خلقت زیست محیطی. و امید که ما فرصت پرداختن و عمل کردن به همه دستورات اسلام را پیرامون حیات و زندگی بشری داشته باشیم.

 

پی نوشت:

 

  1. در پرداختن به موضوعات و برنامه های اسلام پیرامون حیات طیبه سعی ما بر این است که هر مطلب مستقل از مطلب قبلی نوشته شود به گونه ای که مطلب هر بخش برای هر فرد بدون مراجعه به مطالب قبلی قابل استفاده باشد.

 

  1. به تقسیم بندی حضرت آیت الله جوادی آملی اشاره کردیم که گستردگی بحث مورد توجه قرار بگیرد ولی سعی‌مان بر این است که مطالب را از موضوعاتی که بیشتر مبتلا به جوانان است آغاز کنیم و ادامه بدهیم.

 

  1. اگر دوستانی هستند که تمایل دارند در این بحث مشارکت نمایند و ایده‌هایی دارند و اهل یا علی گفتن هستند ما به شدت استقبال می‌کنیم، نام و نام خانوادگی و ایمیل از شما و تماس از ما، و اگر احیانا دوست دارند صرفا به شکل مجازی مشارکت نمایند و اسمشون مشخص نشه فقط ایمیل خود را برامون بذارند.

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “حیات طیبه ۱”

قالب وردپرس