»اطلاعیه :
انجمن دانشگاهی توسعه علمی و فرهنگی عتبات عالیات

پیام پزشکی (۷): امان از درد اونم سردرد میگرنی!!

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

میگرن یک اختلال پزشکی و علامت پیچیده ای است که با حملات دوره ای از یک بار تا دو بار در سال و در برخی افراد تا چندین بار در ماه مشخص می شود که سردرد مهمترین مشخصه آن است و ممکن است با سایر علائمی چون تهوع و استفراغ و حساسیت به نور و صدا هم همراه باشد.

نشانه ها و علائم میگرن ظرف ۴ مرحله در طول حمله میگرن اتفاق می افتد.همیشه همه مراحل با هم رخ نمی دهد اما برخی افراد در طول حمله میگرن، این مراحل را بطور کامل طی می کنند:

مرحله مقدماتی(پیش از حمله): مرحله ای است که قبل از سایر علائم رخ می دهد. نیمی از افراد مبتلا به میگرن این مرحله را تجربه می کنند. اگر شما یکی از این افراد هستید، ممکن است به مدت ۴ ساعت یا حتی یک یا دو روز قبل از سردرد، تحریک پذیر، افسرده یا خسته باشید. اگرچه برخی افراد در این مرحله داری سطح انرژی غیر معمول می شوند و یا برخی از افراد دچار ولع شدید به غذاها هستند! از سایر علائم در این دوره می توان به احساس سرماخوردگی، بی اشتهایی، تغییر سطح فعالیت، افزایش میزان ادرار، اسهال و یبوست اشاره کرد.

مرحله اورا: یک سوم از افرادی که میگرن دارند این مرحله را تجربه می کنند. اورا یک جریانی در مغز است که موقتی است اما جدی نیست و بوسیله فرایند میگرن به وجود می آید و به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد اما می تواند طولانی تر هم بشود. در این مرحله بینایی تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است نقاط روشن، نورهای درخشان یا خطوط زیگزاگ رنگی در جلوی چشم های شما پراکنده شود که معمولاً فقط در یک طرف میدان بینایی مشاهده می شوند.سایر نشانه هایی که کمتر رایج است شامل بی حسی است که از انگشتاندست شروع شده و به سمت بازو منتشر می گردد و یک سمت صورت و زبان را درگیر می کند. وقتی کرختی و بی حسی رخ میدهد تقریباً همیشه نشانه های بینایی وجود دارند. سخت صحبت کردن و عدم توانایی در یافتن کلمات مناسب حین صحبت کردن نیز می تواند بخشی از اورا باشد.

مرحله سردرد: این مرحله پر دردسرترین و پر زحمت ترین مرحله برای افراد است. ممکن است از چند ساعت تا دو یا سه روز طول بکشد(۴ تا ۷۲ ساعت). سردرد میگرنی اغلب شدید است و معمولاً یک طرفه است. سردرد در جلوی سر و در گیجگاه شایع است اما ممکن است در هر جایی از سر رخ دهد. اغلبضربان دار است و با حرکت کردن بدتر می شود. شما احتمالاً حالت تهوع دارید و حتی  ممکن است استفراغ کنید که بنظر می رسد تا حدودی منجر به بهبودی سردرد شما می شود. شما ممکن است نسبت به نور و صدا احساس خوبی نداشته باشید و تنها بودن در اتاق تاریک و ساکت را ترجیح بدهید.

مرحله بهبودی: این مرحله بدنبال از بین رفتن سردرد ایجاد می شود. در طول این مرحله شما ممکن است دوباره احساس خستگی، تحریک پذیری، افسردگی، تغییرات خلقی، گرفتگی در عضلات سر و گردن همراه با درد عضلانی داشته باشید و به سختی بتوانید تمرکز کنید. این مرحله ممکن است چند روز قبل از اینکه شما کاملاً احساس بهبودی داشته باشید، ادامه داشته باشد.

آیا میگرن قابل پیشگیری است!!؟

میگرن غیر قابل پیشگیری است:( و حمله ممکن است در هر زمانی رخ دهد:(:( اما برخی شرایط و زمینه ها و برخی عوامل تشدید کننده وجود دارند که کنترل آنها به کاهش میزان و شدت حملات کمک می کند 🙂 افرادی که آستانه میگرن شان پایین است به راحتی تحت تاثیر این محرک ها قرار می گیرند و دچار حمله می شوند اما در افرادی که آستانه میگرن شان بالاست، به  دو یا سه محرک نیاز است که بتواند منجر به حمله میگرن در آن ها بشود. جدای از این محرک ها یک سری عوامل زمینه ساز هم وجود دارند که افرادی که آستانه میگرن شان پایین است را تحت تاثیر قرار می دهند مانند خستگی، اضطراب و استرس های عمومی که همه جا هستند و هر کاری کنی نمی تونی از دستشون رها بشی.

 اما ما یه راه خوب بلدیم فقط کافیه این آیه رو با جون و دل قبول داشته باشید که:” أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنِ‏ُّ الْقُلُوب(رعد/۲۸)”. پس خدایی استرس و ناراحتی دیگه برای چی!!!؟

محرک ها و عوامل تشدید کننده میگرن چه چیزهایی هستند!؟

هر کس دوست دارد محرک هایی را که باعث حمله میگرنی در او می شوند را بشناسد. اغلب شناخت این محرک ها سخت و گاهی غیر ممکن است. چون این محرک ها در همه افراد و تازه در یک فرد هم در طول حملات میگرنی یکسان نیستند. خیلی از افرادی که دچار میگرن هستند نمی توانند محرک ها را تشخیص بدهند و این محرک ها خیلی زیاد و متفاوتند.

۱- رژیم غذایی: برخی از غذاها جزء این مواد محرک هستند که لیست آن ها در جدول آمده است. همچنین به تاخیر افتادن وعده غذایی، دریافت وعده غذایی ناکافی، دریافت کم مایعات نیز جزء عوامل محرک هستند. توجه داشته باشید که رایج ترین محرک حملات میگرنی گرسنگی و دریافت ناکافی مواد غذایی است. بنابراین دوستانی که میگرن دارند به این نکته توجه داشته باشند و در طول سفر اگر یه وقت هایی وعده های غذایی دیر میشه که ممکنه خیلی هم پیش بیاد، خودشون به داد خودشون برسند و یه چیزی بخورند تا این میگرن زودتر حمله نکرده و شما رو نخورده!!

کم آبی هم می‌تونه سردرد میگرنی رو تشدید کنه بنابراین در بخش هایی از روز که احتمالا هوای گرم تر میشود، مصرف مایعاتتون رو بیشتر کنید که آب ناشی از تعریق بدن جبران بشود.

از آنجا که یبوست می تواند جزء عوامل محرک حملات میگرنی باشدسعی کنید با داشتن تحرک و رژیم غذایی مناسب و مصرف کافی مایعات از یبوست و در نهایت از بروز حملات میگرنی جلوگیری کنید. به بخش یبوست هم یه نگاه دوباره ای بندازید بد نیست ها!

لیست غذاهایی که محرک بیماری میگرن هستند و شما باید سعی کنید ان ها را از رژیم غذایی تان حذف نمایید:

۱-     کافئین(قهوه، چای، نوشابه، شکلات)

۲-     مواد لبنیاتی

۳-     پنیر کهنه و قوی

۴-     بسیاری از غذاهای کنسرو شده و حاوی مواد نگهدارنده

۵-     گوشت دودی شده و در نمک خوابانده شده و عصاره گوشت، سوسیس و کالباس

۶-      محصولات مخمر مثل کیک و شیرینی تازه

۷-     غذاهای چرب و ادویه دار، سس

۸-     آجیل

۹-     پیاز و ترشیجات به ویژه ترشی کلم.

۲-  الگوی خواب: تغییر در الگوی خواب، محرومیت از خواب و حتی طولانی تر خوابیدن باعت تحریک شروع حمله میگرنی می شود. خب این یه مورد رو هر کاریش هم که بکنید در این نوع سفرها رخ می دهد. یه نکته برای دوستانی که مبتلا هستند بگم حالا نمیخواد تو سفر خودکشی کنید!! آخه بعضی ها از صبح تا شب و بعضی ها هم از شب تا صبح می روند حرم بست می شینند!! خب مومن خدا می دونی شرایطت خاصه و بدنت نمی کشه لطفا یه حد وسطی رو بین فعالیت و استراحتت نگه دار که بتونی تا آخرش بیای ان شاء الله، نه این که اشتباهی از اون ور تا آخرش بری و افقی بشی!!!

۳- ورزش و فعالیت سنگین و مسافرت طولانی

۴- عوامل محیطی: نورهای چشمک زن که مدام خاموش و روشن می شوند، نور خورشید، لامپ های فلورسانت، تماشای تلویزیون و سینما، بوهای تند و تغییرات آب و هوایی.

۵- عوامل روانی: نگرانی عاطفی و هیجان زده شدن. اضطراب

۶- عوامل هورمونی: عواملی مثل قاعدگی و هورمون تراپی.

توجه، توجه، تـــــــــــــــوجــــــــــــه

 بقیه زائران توجه داشته باشن، خواهشا از زیارت برمی گردید و تشریف میاورید به محل اسکان، هوای بقیه رو داشته باشید، شاید یه عده دارن استراحت می کنند!، واقعا باید دور از جون مبتلا به میگرن باشید که بفهمید اگر یه فرد مبتلا به میگرن خوابش بهم بخوره چقدر باید به خاطر حمله میگرنی زجر بکشه 🙁 پس خواهشا در محل اسکان هوای همدیگر رو علی الخصوص در این مورد داشته باشید. لطفا!

هر چی میخواید گوش بدهید با هندزفری گوش بدید و زنگ صداهای موبایل هاتون رو هم کم کنید، خواهشا!!

و امان از دست این زائرایی که گوشی هاشون رو تنظیم میکنن که یه ساعت مشخصی بیدار بشن، نه خودشون بیدار میشن، نه میذارن بقیه بخوابن!!! آخه یکی نیست بگه اعتماد به نفس!! وقتی که تو ایران ده دوازده ساعت میخوابیدی، تو عراق که نمیشه همون رو یه ساعتش کنی، بی خیال شو، خودت که میدونی بلند بشو نیستی، پس الکی خواب و استراحت بقیه رو بهم نزن، استدعاً!!! (میخوایم به دوستان گروه تدارکات بگیم یه ظرف پر از آب بذارن وسط حسینیه، هر گوشی که شب زنگ خورد و صاحبش بلند نشد، بندازیم تو اون ظرف آب، که تا صبح با هم مسابقه شنای قورباغه بدن!)

و اما از اونجایی که ما گروه پزشکی خشنی هستیم، اگر هیچ کدام از این موارد افاقه نکرد و توصیه های ما رو جدی نگرفتید چاره ای نداریم جز یک برخورد خشن و البته در نوع خود بی نظیر :):)

قول بدی ساکت باشی میگم گره زبونت رو باز کنن!!

پیام‌های قبلی را در بخش ملاحظات سفر از اینجا مطالعه نمایید.

 

پیام پزشکی شماره ۶ را در لینک زیرمشاهده نمایید.

پیام پزشکی (۶): تاول‌های دوست داشتنی!!

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “پیام پزشکی (۷): امان از درد اونم سردرد میگرنی!!”

قالب وردپرس