»اطلاعیه :
انجمن دانشگاهی توسعه علمی و فرهنگی عتبات عالیات

پیام پزشکی (۵): یبوست از نوع مسافرتیش!!

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

یبوست یا خشکی مزاج عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که به موجب آن مواد دفعی در روده بزرگ سفت می‌شوند و دفع آنها با درد و سختی همراه می‌شه. یکی از دلایل بروز یبوست خود مسافرت است، بهش میگیم یبوست مسافرتی!

حالا یبوست تو همه مسافرت ها رخ میده اما تو این سفر خیلی خیلی بیشتر اتفاق می‌افته، حالا چرا!؟ خوب چون اولا حدود ۲۴ ساعت تو ماشین هستید که این بی‌حرکتی و نشستن طولانی از علل بروز یبوست هست، دوما هر بار هم در استفاده از سرویس‌های بهداشتی یه عالمه ادم هست با یه کم سرویس بهداشتی، که این مورد دوم رو از اول سفر باهاش مواجهیم تا آخرش… جمعیت که کم نمیشه، سرویس بهداشتی هم که اضافه نمیشه، تنها یه راه میمونه اون هم اینه که شما به واسطه خوردن یه چیزهایی و نخوردن یه چیزهایی بروز مشکل رو کم کنید.

اقدامات زیادی برای رفع یبوست می‌توان انجام داد اما ما به مواردی اشاره می‌کنیم که در این سفر در دسترس شما هستند و الا گفتن راه حل‌های رویایی که فایده نداره، داره!؟

روزانه۱۰-۸ لیوان مایعات مصرف کنید مثلا هریک ساعت یکبار یک لیوان آب بخورید.

همراه خودتان مقداری آلوی خورشتی بیاورید و در صورت بروز مشکل آن را در مقداری آب بخیسانید و هم آب و هم آلوی آن را مصرف نمایید( خدایش تا حالا دارو به این خوش طعمی خورده بودید، تازه هر کس گفت به من هم بدهید خب ندید، چون این دارو برای شما تجویز شده دیگه!!! بنابراین تنهایی بخورید کیف کنید، ای کاش همه داروها انقدر خوشمزه بود! )

تصویری از خوشمزه‌ترین دارویی که تا حالا کشف شده اصلا!! به به!!

خوردن برگه زردآلو، مویز و انجیر هم خیلی برای رفع یبوست مفیده.

در صورتی که یبوست دارید سیب و موز نخورید، البته اگر گیرتان آمد!! (هر چند مصرف یک عدد سیب بصورت ناشتا خیلی توصیه میشه، چون کلا باعث پاکسازی معده میشه، خیلی هم کیف میده ناشتا سیب خوردن)

زیاد چایی آن هم از نوع پر رنگش که اتفاقا در عراق شایع است نخورید!!

در مدتی که یبوست دارید ماست نخورید.

کمتر برنج بخورید.

برقراری نظم برای دفع داشته باشید و به محض احساس دفع، اجابت مزاج داشته باشید.

این نکات خیلی مهمه، خوب گوش بدید لطفا،

یه قانون طلایی و خیلی مهم در مورد دستشویی رفتن هست، اون هم اینه که همه اون‌هایی که پشت در دستشویی هستن میخوان برن داخل دستشویی و همه اون‌هایی که داخل دستشویی هستن میخوان بیان بیرون دستشویی، هیچ کس نمیتونه منکر این قضیه باشه!! دستشویی جایی نیست که کسی بخواد زیاد توش بمونه مگر معتاد باشه که اون قضیه‌اش فرق داره، (شما نگران اون بخشش نباشید، ما خودیم متبحریم در تشخیص معتادین!!) بنابراین در محل حسینه‌ها که از سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌کنید این نکته رو مدنظر داشته باشید و انقدر همدیگه رو سر این موضوع اذیت نکنید و مدام بهم تذکر ندید که سریع‌تر و زودتر و ….

وقتی اعلام میشه مثلا فلان ساعت زیارت دوره است یا فلان ساعت حرکت دسته جمعی است و …. خب قطعا اگر قرار باشه همه یه ربع قبلش برن سرویس بهداشتی و تجدید وضو و … خب با اون تعداد کم سرویس بهداشتی این غیر ممکنه!! پس همه چیز رو نذارید دم رفتن.

اگر خیلی دیگه شلوغ شد و … امکان استفاده از سرویس بهداشتی در حسینه نبود در خیابان‌های مشرف به  حرم‌های مطهر سرویس‌های بهداشتی سیار گذاشتند که میشه از اون‌ها هم استفاده کرد. پس انقدر خودتون و بقیه رو زجر ندید!

 

پیام پزشکی شماره ۴ را در لینک زیر مشاهده نمایید.

پیام پزشکی (۴): ساده اما بسیار مهم!!

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “پیام پزشکی (۵): یبوست از نوع مسافرتیش!!”

قالب وردپرس