»اطلاعیه :
انجمن دانشگاهی توسعه علمی و فرهنگی عتبات عالیات

پیام پزشکی (۲): کفش و جوراب مناسب برای پیاده روی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

یکی از دلایلی که خیلی‌ها از راه رفتن خوششون نمیاد و مدام دوست دارن با وسیله این طرف و اون طرف برن و تا بهشون میگی بیا این مسیر رو پیاده بریم قاط میزنن اینه که تجربه خوبی از پیاده‌روی ندارن، یعنی تا یه کم راه میرن کمردرد و پادرد میگیرن، پاهاشون تاول میزنه و … یکی از دلایلش، دقت بفرمایید یکی از دلایلش اینه که ما از کفش‌های مناسب استفاده نمی‌کنیم، اولین ملاکمون برای خریدن کفش قشنگی کفشه!!!! یا مارک بودنشه!! بیچاره این پاهای ما، در حالی که اولین ملاک باید مناسب و استاندارد بودن کفش باشه که سلامت ما رو به خطر نندازه، کفش مناسب برای پیاده‌روی یه کتونی مناسب است که ویژگی‌های زیر رو داشته باشه:

  1. سبک باشه.
  2. نوک کفش نباید پاتون رو بزنه و انگشتاتون باید به راحتی بتونن در کفش حرکت داشته باشن و به هم فشرده نباشن. تو پیاده‌روی های طولانی این فشارها منجر به بروز تاول در مناطق تحت فشار میشن.
  3. کف کفش باید دارای قوس‌های مطابق با قوس‌های طبیعی پا باشه بصورتی که در زمان تحمل وزن بدن بتونه از قوس‌های پا حمایت کنه، پس این کفش ته صاف‌ها هستن خیلی هم ظاهرشون قشنگ به نظر میرسه، همون‌ها رو میگم که دلتون رو از پشت ویترین میبره اونها بدرد نمیخورن، یکی از دلایل پیرمرد و پیرزن شدن زودرس‌تون همین کفشان!! کف کفش باید انعطاف کافی داشته باشه تا بتونه در مرحله جدا شدن پا از زمین به میزان کامل خم بشه تا سیکل راه رفتن یا دویدن به صورت کامل انجام بگیره. کفش‌هایی که انعطاف کافی ندارن باعث خستگی و درد عضلانی در قسمت کف پاها میشن.
  4. ارتفاع کف کفش در قسمت پاشنه تا مچ پا هم باید مناسب باشه، یعنی حداقل یک و نیم سانتیمتر لج داشته باشد. ارتفاع‌های کم در این قسمت هم احتمال درد در مچ پا، پیچ خوردگی و بروز آسیب رو افزایش میده.
  5. رویه کفش هم باید دارای مناطقی برای تهویه باشه، یه جورایی باید پنجره داشته باشه، که هم از بوی بد پا جلوگیری میکنه و هم احتمال بیماری‌های قارچی در پاها رو کم میکنه.
  6. کفش ورزشی برای پیاده روی و دویدن باید در قسمت ‌ جلوی‌ کفش ‌انعطاف‌ پذیری‌ کافی‌ داشته‌ باشه بطوریکه‌ بتونید‌ به راحتی‌ به‌ میزان‌ ۴۵ درجه‌ خمش‌ کنید.
  7. کفش ورزشی باید عاج‌های مناسبی داشته باشه تا از سُر خوردن شما هنگام پیاده‌روی و ورزش جلوگیری کنه.

اگر کفش مناسب ندارید و قصد دارید کفش تهیه کنید توجه داشته باشید که:

  1. بهترین زمان برای خریدن کفش، عصرهاست که پاها بزرگترین سایز خودشون رو دارن.
  2. چون معمولا یه پا سایزش بزرگ‌تر از پای دیگه است کفش مناسب کفشی است که متناسب با سایز پای بزرگ‌تر تهیه بشه.
  3. کفش مناسب برای زمان سفر، کفشی است که شما حداقل دو هفته قبل از سفر پوشیده باشینش، جا باز کرده باشه نه این که یکی دو شب قبل از سفر برید بخرید و تو سفر افتتاحش کنید!!!

 

بعضی‌ها میگن دمپایی مناسبه اما ما میگیم نه، چون:

  1. مچ پا در دمپایی ثابت نمی‌مونه و احتما پیچ‌خوردگی خیلی زیاد میشه.
  2. پا در دمپایی رهاست و خیلی پا توش لیز میخوره و جا به جا میشه، این احتمال بروز تاول رو زیاد می‌کنه.
  3. چون پا کاملا پوشیده نمیشه احتمال آسیب با خرده سنگ و خرده شیشه و … هست.

اما دمپایی یکی از مفیدترین وسایل سفره که حتما با خودتون همراه داشته باشید.

جوراب

جوراب مناسب برای پیاده‌روی

  1. جوراب مناسب هم جوراب‌های نخی و یا حوله‌ای هستن، جوراب‌های نخی همون جوراب‌هایی‌ان که بچه مدرسه‌ایی‌ها استفاده می‌کنن، منتهی در استفاده از جورابهای حوله ایی دقت بفرمایید سایز کفشتون مناسب باشه چون اگر کفشتون یه کم تنگ باشه و یا خیلی دیگه سایز پاتون باشه با جوراب حوله ایی ممکنه پاتون تاول بزنه.
  2.  بهتر ساق جوراب خیلی کوتاه نباشه که مچ پا رو نگه داره.
  3. به هیچ وجه از جوراب‌های وصله‌دار و پینه‌دار استفاده نکنید چون زمان پیاده‌روی طولانی هست این قسمت‌ها میشن قسمت‌های تحت فشار و احتمال تاول پا رو افزایش میدن.
  4.  قابل توجه خواهران مکرمه، این جوراب‌هایی که نمیدونم اسماشون چی چی هست شیشه‌ای و  …، همونایی که سه تا صد تومنه!!! (بعد اصلا معلوم نیست کی اولین بار به این‌ها گفت جوراب، یه تیکه تور رو برداشتن سرش رو دوختن اسمش رو گذاشتن جوراب، آخه صافی یه سر دوخته شده رو میگن جوراب!!!؟) این‌ها بدرد نمیخورن، پاتون تو کفش با این جوراب‌ها مدام لیز میخوره و احتمال بروز تاول رو افزایش میده.

یه نکته مهم: همه خوب میدونیم که کتونی در عین مناسب بودن بدلیل سختی در درآوردن و پا کردن خیلی میتونه آزار دهنده باشه، با این وجود توصیه ما به ویژه برای برادران که مسافت پیاده‌رویشون زیاد است همون کتونی است اما استثنائا خواهران چون مسافت پیاده‌رویشون در سفر عرفه کمتر است اگر نخواستند از کتونی استفاده کنند میتونند از یه کفش راحت اسپورت استفاده کنند که البته استاندارد باشه، هر چند همون‌طوری که قبلا عرض کردیم همه زائران روزانه مسافت زیادی رو باید پیاده‌روی کنند به ویژه در نجف، بنابراین کتونی مناسب تره ولی انتخاب با خودتون.

مهم‌تر از متن: یادتونه بچه بودیم مامان و باباها بهمون میگفتن که ببین عزیزم اگر این کار رو انجام ندی مریض میشی بعد باید بری پیش دکتر، آمپولت میزنه‌ها!! حالا تو سفر ماییم و شما، میبینیم کفشا و جوراباتون رو دیگه!! تو سفر مامان و باباهاتون نیستن، اما دکترها هستن :)))))….راستی این اولین تهدید تیم پزشکی بودا، تهدیدهای دیگه‌ای هم در راه هست، کلا ما خیلی خشنیم، خیلی :)))

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “پیام پزشکی (۲): کفش و جوراب مناسب برای پیاده روی”

قالب وردپرس