»اطلاعیه :
انجمن دانشگاهی توسعه علمی و فرهنگی عتبات عالیات

پیام پزشکی (۴): ساده اما بسیار مهم!!

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

اگر به طرز انتقال بیماری‌های منتقله از راه مدفوع نگاهی بیندازیم می‌بینیم که انگشتان دست در کنار آب، مگس و خاک آلوده نقش مهمی در انتقال بیماری به یک میزبان جدید ایفا می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد شستن دست‌ها با آب و صابون می‌تواند بروز اسهال را به نصف کاهش دهد و جلوی انتقال بیماری‌های تنفسی را بگیرد.

دست معمولا در تماس با مدفوع انسان یا حیوان، مایعات بدن مثل ترشحات بینی؛ غذا و یا آب آلوده می‌تواند باکتری، ویروس و انگل را به یک فرد منتقل کند.

هدف از شستشوی دست زدودن موجودات میکروسکوپی بیماریزایی است که در طی تماس‌های روزمره بر روی پوست تجمع پیدا کرده، به سلامت فرد و سایرین آسیب وارد می‌کند. پس باید با دخالت در این چرخه نقش دست و انگشتان در انتقال عوامل بیماری‌زا شکسته شود. بنابراین شستشوی دست می‌تواند جلوی انتقال بیماری‌های اسهالی(وبا)، عفونت ریه، انگل‌های روده‌ای، سارس، آنفولانزای پرندگان و خوکی، عفونت‌های پوست و چشم و … را بگیرید.(خدایش حال کردید با یه اقدام ساده چند نوع از بیماری‌ها از شما دور میشن، تازه بدون لحاظ نقطه چین‌ها!!)

بنابراین خط اول مبارزه با عفونت شستشوی صحیح دستان است. شستشوی دست ساده‌ترین و البته موثرترین روش برای جلوگیری از انتقال عفونت محسوب می شود. شستشوی دست با آب و صابون باید حتما بعد از رفتن به توالت، قبل از غذا خوردن و قبل از تهیه و آماده سازی غذا انجام شود. طرز شستن صحیح دست‌ها با آب و صابون به این صورت است که باید دست را زیر شیر آب با صابون مایع آغشته کرده و به مدت ۲۰ ثانیه کف دست، پشت دست، لای انگشتان و ناخن‌ها را به خوبی بشویید.

روش صحیح شستشوی دست: (چی فکر کردید همین طوری الکیه!! برای خودش قانون داره)

نحوه صحیح شستن دست ها در شکل مشخص شده است، ترتیب انجام بسیار مهم است.

 

پیام پزشکی (۳) را در لینک زیر می توانید مشاهده نمایید.

پیام پزشکی (۳): پیشگیری و درمان گرفتگی عضلانی

نظر بدهید!!!

نظر شما برای “پیام پزشکی (۴): ساده اما بسیار مهم!!”

قالب وردپرس